Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratisprinsippet i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 10:56   #1
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Gratisprisnippet i skolene fungerer ikke i det hele tatt, skal alt være gratis, så får de heller ikke deltatt på noe.

Men er da skolen gratis?
Burde det ikke stå det i utdanningsloven da? (mulig det gjør det jeg har ikke lest hele den må jeg innrømme)
Og hva med at det er forskjell fra kommune til kommune, burde ikke skolen være like gratis, eller rettere sagt koste det samme overalt?

Gammel 04-10-06, 10:57   #2
Katrin
Superaktiv

Katrin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Men er da skolen gratis?

Joda, undervisningen er gratis!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 10:59   #3
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Joda, undervisningen er gratis!

.........eh......nei, det er jo nettopp det den ikke er. Leirskole og Polen-tur er jo i aller høyeste grad undervisning

Gammel 04-10-06, 11:08   #4
Katrin
Superaktiv

Katrin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

.........eh......nei, det er jo nettopp det den ikke er. Leirskole og Polen-tur er jo i aller høyeste grad undervisning

Men det er ikke nødvendig å være i Polen for å bli undervist om hva som skjedde under 2. verdenskrig.

Jeg fikk selv god opplæring i dette når jeg gikk på skolen, men jeg var ikke på skoletur til polen.

Turen til Polen inkluderer en dag i Tropical Paradise, visstnok et flott badeland anlegg i Tyskland, ikke mye undervisning dette!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:12   #5
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Men det er ikke nødvendig å være i Polen for å bli undervist om hva som skjedde under 2. verdenskrig.

Jeg fikk selv god opplæring i dette når jeg gikk på skolen, men jeg var ikke på skoletur til polen.

Turen til Polen inkluderer en dag i Tropical Paradise, visstnok et flott badeland anlegg i Tyskland, ikke mye undervisning dette!

Helt enig med deg, nettopp derfor skjønner jeg ikke hvorfor det legges så mye tid og penger i dette med Polen-tur
Jeg har aldri vært i polen men jeg har absolutt fått med meg hva som skjedde der.
Men det er vanskelig å stå imot når flertallet "presser" på med argumenter osv til at de skal dra til Polen

Leirskole blir anderledes, det er skole

Gammel 04-10-06, 11:22   #6
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Helt enig. Det finns et Holocaust-senter i Oslo for oss som bor i nærheten av den byen.

Selvfølgelig syns jeg det er flott at ungene får komme til Polen. Men da bør det ikke koste noe for noen.........

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:02   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er da skolen gratis?
Burde det ikke stå det i utdanningsloven da? (mulig det gjør det jeg har ikke lest hele den må jeg innrømme)
Og hva med at det er forskjell fra kommune til kommune, burde ikke skolen være like gratis, eller rettere sagt koste det samme overalt?

I opplæringslova § 2-15 kan en lese følgende:

Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring. Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekker utgifter i samband med grunnskoleopplæringa, til dømes utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphald, ekskursjonar eller andre turar som er ein del av grunnskoleopplæringa.

Gammel 04-10-06, 11:04   #8
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

I opplæringslova sin § 2-15 kan en lese følgende:

Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring. Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekker utgifter i samband med grunnskoleopplæringa, til dømes utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphald, ekskursjonar eller andre turar som er ein del av grunnskoleopplæringa.

akkurat
Hvorfor er det da sånn at for at de skal få reise på leiskole må de spare penger selv?

Gammel 04-10-06, 11:06   #9
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

akkurat
Hvorfor er det da sånn at for at de skal få reise på leiskole må de spare penger selv?

Fordi leirskoleopphold ikke er obligatorisk undervisning?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.