Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratisprinsippet i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 11:06   #1
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Har ikke Norge nok penger til at alle barn kan reise på leirskole gratis mener du?
Det er jo nettopp der prioriteringsspørsmålet ligger, hos politikerne

Politikerne gjør prioriteringene, og hvis prioriteringene deres tilsier at leirskoleopphold ikke dekkes så er det opp til oss foreldre hva vil vil gi barna våre.

Gammel 04-10-06, 11:09   #2
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Politikerne gjør prioriteringene, og hvis prioriteringene deres tilsier at leirskoleopphold ikke dekkes så er det opp til oss foreldre hva vil vil gi barna våre.

Det er jeg ikke enig i så lenge det er i skolens regi

Hva hvis man velger å ikke sende ungen sin på leirskole, får de vanlig undervisning på skolen da den uka de andre er på leirskole?
Nei, det gjør de ikke fordi lærerne er også på leirskole nemlig så hvordan kan det da være opp til foreldrene hva vi vil gi barna våre.

Gammel 04-10-06, 11:12   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Ny lovregel om gratisprinsippet i grunnskolen

Regjeringa har i dag lagt fram for Stortinget eit forslag om ny lovregel i opplæringslova om gratisprinsippet i grunnskolen. Etter forslaget vil ikkje kommunane kunne krevje betaling frå elevane eller deira føresette for undervisningsmateriell og aktivitetar som er nødvendige for å gjennomføre grunnskoleopplæringa i samsvar med opplæringslov og forskrift.
Ot.prp. nr. 94 (2001-2002) er ei presisering av gjeldande rett, slik at det i større grad enn tidlegare blir tydeleggjort at den offentlege grunnskoleopplæringa skal vere gratis.
- Grunnskolen skal være tilgjengelig for alle, uansett økonomisk evne. Forslaget som fremlegges er en viktig presisering og veiledning i hvordan dette gratisprinsippet skal praktiseres, sier statsråd Kristin Clemet.
Forslaget er ei oppfølgjing av eit stortingetsvedtak frå hausten 2001.Stortinget bad da Regjeringa leggje fram forslag om endring av opplæringslova slik at gratisprinsippet i grunnskolen blir reelt.
Det avgrensa høvet kommunane etter gjeldande rett har hatt til å ta betaling for utgifter til reise, kost og losji knytt til eit reelt frivillig leirskoleopphald, fell dermed bort. Desse utgiftene vil bli kompenserte ved at det i statsbudsjettet for 2002 er lagt inn 25. mill. kroner i dei frie inntektene til kommunane. Tiltaket har ein heilårseffekt på 60 mill. kroner.
Lovforslaget er ikkje til hinder for at skolane tek imot gåver og frivillige bidrag. Men prinsippet om gratis offentleg grunnskoleopplæring inneber at elevane ikkje kan påleggjast noka form for motyting i form av eigenbetaling, marknadsføring eller anna for å få opplæringa. Det er kommunen/skolen som har ansvaret for å sørgje for at den som gir gåver til skolane, ikkje stiller krav om motytingar som vil vere i strid med gratisprinsippet .

Dette fant jeg. Det er ikke lov å opprette egne kontoer. Det skal gis som "gave" i ei felleskasse.

Ingen som har lest innlegget mitt?? Lenger opp

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:15   #4
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva hvis man velger å ikke sende ungen sin på leirskole, får de vanlig undervisning på skolen da den uka de andre er på leirskole?
Nei, det gjør de ikke fordi lærerne er også på leirskole nemlig så hvordan kan det da være opp til foreldrene hva vi vil gi barna våre.

Jo, på vår skole så får de delta i en annen klasse dersom de ikke skal være med.

Vi tok opp dette allerede på foreldremøtet i første klasse, og det var en enstemmig avgjørelse. Alle foreldrene ønsket å betale for at vi skulle få til et opphold på leirskole i 5. klasse.

Gammel 04-10-06, 11:22   #5
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Jo, på vår skole så får de delta i en annen klasse dersom de ikke skal være med.

Vi tok opp dette allerede på foreldremøtet i første klasse, og det var en enstemmig avgjørelse. Alle foreldrene ønsket å betale for at vi skulle få til et opphold på leirskole i 5. klasse.

Her får de ikke et tilbud på skolen, dvs det var to elever som ikke ble med klassen på leirskole, den ene var hjemme, den andre fikk være hjelpelærer i andre klasse

Jeg var selv i møte med rektor før vi som foreldre tok avgjørelsen om vårt barn skulle bli med på leirskole eller ikke (det var ikke av økonomiske årsaker)
Det var jeg og en annen mamma, rektor sa rett ut; hvis dere velger å ikke la barna deres delta på leirskole vil de ikke få noe alternativ her altså.....

Gammel 04-10-06, 11:24   #6
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Her får de ikke et tilbud på skolen, dvs det var to elever som ikke ble med klassen på leirskole, den ene var hjemme, den andre fikk være hjelpelærer i andre klasse

Jeg var selv i møte med rektor før vi som foreldre tok avgjørelsen om vårt barn skulle bli med på leirskole eller ikke (det var ikke av økonomiske årsaker)
Det var jeg og en annen mamma, rektor sa rett ut; hvis dere velger å ikke la barna deres delta på leirskole vil de ikke få noe alternativ her altså.....

Uansett så er det ikke greit for de som ikke får reise. Ser jo at den gjengen som kom tilbake i høst har blitt en veldig tett gjeng.... Det kan være sommeren også som har "modnet" dem, men det har vært en stor forandring på den sosiale delen på det trinnet i høst.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:29   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Jøye meg. Jeg trodde skolen var ansvarlig for undervisningen?

Gammel 04-10-06, 11:33   #8
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Jøye meg. Jeg trodde skolen var ansvarlig for undervisningen?

Ikke sant?
Og så lenge det ikke er et reelt valg vi som foreldre kan ta er det jo virkelig frivillig- tvang å være med på leirskole.

Jeg ser tydelig det sosiale aspektet som "gjengen" fra leirskole har oppnådd, men jeg ser ikke bare positivt på det heller jeg da...

For eller imot leirskole er en annen diskusjon

Gammel 04-10-06, 19:55   #9
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Da jeg gikk siste året på barenskolen, 6klassen så skulle vi på leirskole til Børgefjell Nasjonalpark.
Jeg var nettopp operert i kneet mitt å kunne ikke værme,ikke hadde jeg lyst å være med heller. Vi hadde ikke så god rå og hver enkelt måtte ut med 3000 kr, noe jeg synnes var mye penger for et tur på "fjellet"

Jeg ble satt i en 5klasse, jobbet med skolearbeid lærern min hadde skrevet ned.
Mest var sånn ekstra arbeid som "hver hva hvor" bøker i norsk, ekstra matte bøker og sånt.
Var i en 5 klasse for at alle 6klassene var på leirskolen.

På ungdomsskolen bestemte vi oss for å ikke dra på klassetur siste året.
Klasseturene da brukte å gå til sverige- Umeå eller Finnland til Vasa. Ikke noe undervisnings greier eller noe på de turene.
Vi tok heller et par telt med oss å dro på telt/hyttetur på Saltfjellet

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 20:54   #10
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Turen til Polen inkluderer en dag i Tropical Paradise, visstnok et flott badeland anlegg i Tyskland, ikke mye undervisning dette!

Litt fritid må man jo ha på turen, kan ikke ha 18 timers undervisningsdager. Men ellers, så er jo svømming en del av gymnastikkfaget.

Man lærer jo ikke bare om et begrenset emne når man reiser på en slik tur. Man lærer jo så utrolig mye mer. Man lærer om pengers verdi, om sosiale forskjeller, om solidaritet (feks. klassen som ville dele med alle), om det å spare til noe en ønsker å oppleve, kreativitet i forhold til å tjene penger, å planlegge en reise, om landet man reiser til, og veldig mange andre ting. I tillegg får de en unik sosial trening i å være tett sammen med andre mennesker over lengre tid, og på egne ben uten foreldrene. Jeg kunne nok fortsatt veldig lenge. Poenget mitt er at man lærer utrolig mye nyttig på slike klasseturer.

Sist redigert av DM : 04-10-06 kl 21:02. Årsak: glemte en a i gym
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.