Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratisprinsippet i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 11:03   #1
Katrin
Superaktiv

Katrin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Men alle pengene de fikk inn ble delt på alle.

Jeg synes det er en bedre løsning at hver og en elev får godskrevet sin egen konto på hva de deltar på av dugnader.

Det er alltid noen som ikke er med å bidrar!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:06   #2
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Jeg synes det er en bedre løsning at hver og en elev får godskrevet sin egen konto på hva de deltar på av dugnader.

Ja, det er det, men skal ikke de barna bli med da? Er det lik skole for alle?

Det er flere grunner til at noen ikke bidrar, noen gidder ikke det er jeg fullstendig klar over, men noen har rett og slett ikke kapasitet eller råd

Gammel 04-10-06, 11:10   #3
Katrin
Superaktiv

Katrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Ja, det er det, men skal ikke de barna bli med da? Er det lik skole for alle?

Det er flere grunner til at noen ikke bidrar, noen gidder ikke det er jeg fullstendig klar over, men noen har rett og slett ikke kapasitet eller råd

Synes løsningen foreldrerådet vårt kom til en god løsning.

Det måtte være 100% oppslutning på at alle skulle ta ansvar for 5.500.- selv, om dette var med pengeinnskudd eller deltagelse på dugnader.

Var det ikke alle som hadde anledning til dette, ble det ingen tur!

Gammel 04-10-06, 11:14   #4
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Synes løsningen foreldrerådet vårt kom til en god løsning.

Det måtte være 100% oppslutning på at alle skulle ta ansvar for 5.500.- selv, om dette var med pengeinnskudd eller deltagelse på dugnader.

Var det ikke alle som hadde anledning til dette, ble det ingen tur!

Det er jo festlig for "Per" som ikke har råd, få skylden for at ingen får reise

Gammel 04-10-06, 11:16   #5
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Så lenge det også blir lagt opp til dugnader, vil "Per" få en mulighet.
Men om det blir slik at de kan velge helt fritt, blir det nok til at mange forledre betaler de pengene for å slippe å delta på dugnad. Da vil noen automatisk falle utenfor, for det er flaut i dagens Norge og ikke ha god råd.

Gammel 04-10-06, 11:18   #6
Katrin
Superaktiv

Katrin sin avatar

Standard

Jeg har jobbet noe så sinnsykt mye på dugnader, det siste året for å dekke eldstemann sin andel. Jeg er veldig glad for at vi har sluppet å måtte jobbe for "Per", "Pål", "Alexander", "Simen" og "Vegard".

Gammel 04-10-06, 11:28   #7
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Jeg har jobbet noe så sinnsykt mye på dugnader, det siste året for å dekke eldstemann sin andel. Jeg er veldig glad for at vi har sluppet å måtte jobbe for "Per", "Pål", "Alexander", "Simen" og "Vegard".

Det forstår jeg veldig godt, men det er jo nettopp derfor dette skal dekkes av skolen, "Per" skal også være med på leirskole på lik linje med alle de andre uten at moren til "Kari" skal jobbe seg ihjel for alle de andre enn sin egen "Kari"

Dette er helt klart og helt greit i fritidsaktiviteter; på fotballen må alle selge lodd feks, gjør du ikke det kan du ikke være med på fotballen
eller innbetaling til turn, betaler man ikke, får ikke barnet være med
det er en selvfølge

men skolen SKAL være gratis

Lurer på en annen ting jeg; i og med at det står i opplæringsloven at leirskole skal være gratis og at kommunene ikke kan pålegge foreldrene å betale, er det lovbrudd å starte med skolesparing fra første klasse?

Gammel 04-10-06, 11:38   #8
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det forstår jeg veldig godt, men det er jo nettopp derfor dette skal dekkes av skolen, "Per" skal også være med på leirskole på lik linje med alle de andre uten at moren til "Kari" skal jobbe seg ihjel for alle de andre enn sin egen "Kari"

Dette er helt klart og helt greit i fritidsaktiviteter; på fotballen må alle selge lodd feks, gjør du ikke det kan du ikke være med på fotballen
eller innbetaling til turn, betaler man ikke, får ikke barnet være med
det er en selvfølge

men skolen SKAL være gratis

Lurer på en annen ting jeg; i og med at det står i opplæringsloven at leirskole skal være gratis og at kommunene ikke kan pålegge foreldrene å betale, er det lovbrudd å starte med skolesparing fra første klasse?

Så lenge skolen i Norge er obligatorisk så mener jeg at det skal være gratis. Alle skal ha like muligheter. Før kalte de dette for solidaritet

Iflg. rektor på ungdomsskolen til barnet mitt så er det lovbrudd at hver enkelt sparer på egen konto. Iflg. de undersøkelsene han hadde gjort så var det "gaver" til ei felleskasse som var ok. Han hadde det fra departementet. Hvis jeg ikke har misforstått noe her. Jeg skal undersøke dette idag. Jeg skal innkalle til foreldremøte og må ha dette klart for meg før møtet.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:49   #9
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Skal skolen være gratis så utelukker det masse turer og muligheter. Jeg er helt enig i prinsippet, men å jobbe i Oslo indre øst som jeg gjør, betyr at vi ikke kan kreve foreldrebetaling og 100% oppslutning om turer. Det er ikke prakstisk mulig. Enkelte foreldre vil heller ta barna ut av skolen enn å la dem dra på overnattingstur med klassen.

Budsjettet på skolen holder ikke til å sende oss på tur, i Oslo skolen settes det av penger til leirskole i 6.klasse, turer utover dette blir belastet den ekelte skoles budsjett. Blir det tur, må vi ha med de som har muligheten til å betale, de som ikke har muligheten til å betale er dessverre som regel innvandrerfamilier, og de stiller heller ikke på dugnad. De velger bort turene, og ser nok ikke på dem som viktige i forhold til sitt barns læring.

Sånn er det bare, vi er underkastet kommunepolitikernes prioriteringer, og elevenes velferd og undervisning er ikke høyeste prioritet.

Vi ønsker oss en rettferdig verden, det er vel i beste fall en utopi.

Pamina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 11:07   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er det overalt men det var klassens eget ønske at de ville dele med de andre i klassen og det syntes vi som foreldre at de måtte få lov til å ha meninger om.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.