Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratisprinsippet i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 12:55   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det blir jo frivillig tvang dette da. Jeg har ikke kapasitet til å delta på mange dugnader. Jeg har nok med helsa mi og skolearbeidet. Vi er i en vanskelig økonomisk situasjon pga. min sykdom og min manns diagnose. Det vil rette seg etterhvert, men slik det er pr. idag så blir jeg fortvilet. Vi har to barn som skal konfirmeres de neste tre årene. Og eldstejenta skal begynne på videregående. Barn i tenårene er dyrt. Selvom mine barn ikke er godt vant i så måte.

Derfor blir jeg ganske så oppgitt over at foreldre med jobb og bra økonomi stadig presser på. Utad vil jeg ikke stå å si hvordan vi egentlig har det. Jeg blir oppfattet som en ressurssterk person og det vil jeg fortsatt skal være slik. Noen foreldre sier at: Alltid er det de samme som ikke betaler. Kanskje det er en grunn til at det alltid er de samme som ikke betaler?

Enig i at et stort poeng må være at ungene selv gjør mye av jobben. Tror de vil sette mer pris på det da. Samtidig så er vel sikkert problemet at dersom barna selv skal gjøre det så blir det bare småpenger. Dugnader må det være voksne på og salg av kaker er ikke nok. Basarer gir for lite penger også videre......

Sikkert morsomt sånn sosialt. Man blir jo godt kjent foreldre imellom da

Men jeg mener at gratisprinsippet må håndheves. Det er en skole for alle og da mener jeg at så lenge det er i skoletiden og i forbindelse med skolen da må det ikke være hver enkelts økonomi som avgjør. Jeg har hørt om folk som har tatt forbrukslån for å sende ungene på tur. De har ikke turt å si at de ikke har råd.

Jessica, du er ressurssterk. Kanskje det derfor burde være du som stod fram og sa at ikke alle har like god økonomi. Det er ikke alle som forstår at de ressurssterke også kan ha det tøft innimellom. Og de er sikkert lei av de "ressurssvake" som kanskje ikke bryr seg så mye om barna sine at de gidder å bidra, og som gjør at ingen får lov til å gjøre noen ting.

Ble litt generellt på slutten, men håper dere forstår poenget mitt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:33.