Sv: Grunnlovsendring?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg prøver å oppsummere:
1. Du mener at det er en skandale at man ikke finner forsikringen/edsavleggelsesdokumentene til ca. 150 norske dommere
2a. Du mener at dette er dommernes feil - de har brutt loven ved ikke å ta vare på disse dokumentene
Eller
2b. Du tror ikke det er sant at det er dokumentene som er rotet bort, det er dommerne selv som bevisst har valgt å la være å sverge trosskap til grunnloven, og at de ikke er lojale mot denne
3. Du mener at denne adferden fra dommerne gjør at du mister tillit til hele dommerstanden? Eller politikerne? Og at politikere som ikke har ordnet opp i denne alvorlige saken som viser lite lojalitet til grunnloven heller ikke kan stoles på når det gjelder endring av grunnloven?
4. Du mener at ved å spesifikt ta inn mer om menneskerettigheter i grunnloven enn det som står der nå så fjerner man makt fra grunnloven og Norge, til menneskerettighetsorganer som FN/Strasbourg
5. Du er, sammen med Nationen, skeptisk til et (annet?) endringsforslag som innebærer at man kan bli medlem av EU med 2/3 og ikke 3/4 flertall i Stortinget, dersom man har en folkeavstemning først?
eller?
1.) Jeg mener det er ulovlig i henhold til den grunnloven vi har å forholde oss til nå.
2.) Jeg lurer litt på hvem som er fritatt fra loven i dette tilfelle ja. Og saken bør tåle dagens lys.
3.) Lyving og lovbrudd gjør så jeg mister tilliten ja.
4.) Jeg mener at Strasbourg bestemmer menneskerettighetene og hvordan ordlyden skal tolkes. Dette tar fra høyesterett muligheten til å tolk vår egen grunnlov, slik den skal gjøre.
5.) Jeg er skeptisk til at det nå gjøres enklere å få oss inn under overnasjonal styring, ja.
§ 2 skal lyde:
Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv. Denne Grundlov skal sikre Demokratiet, Retsstaten og Menneskerettighederne.
Grunnloven skal sikre menneskerettighetene som blir bestemt fra Strasbourg. Avtalen vi har signert, ivaretar allerede menneskerettighetene og den har siste ord hvis det er konflikt mellom regelverk. Nå er den innlemmet i loven og det blir et annet rettsprinsipp når grunnloven til enhver tid må erkjenne seg til menneskerettighetene, som kan endres og bestemmes fra Strasbourg.
|