Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Crocs til barn - så ille som ryktet skal ha det til?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-12, 09:24   #41
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Crocs til barn - så ille som ryktet skal ha det til?

Storebror har crocs som innsko på AKS, han ønsket seg det og det er vel garantert at noe annet ikke hadde blitt brukt. Jeg tror han overlever, han går ellers med gode sko. I barnehagen fikk han ikke ha crocs som innsko. Han brukte det da bare litt på stranda og sånt. Jeg ser ikke helt problemet med at et barn vil ha dem på hele tiden, det er jo bare å si nei.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 09:53   #42
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten har, etter ønske fra barnehagen, sandaler (med borrelåsbleier og hælkappe og tåkappe for den del) som tøfler. Barnrehaen har kalde gulv, og sier at de må ha tøfler. Dn dagen de var blitt med hjem og glemt der fikk jeg også høre at ungene skal gå med tøfler, da helst sandaler, pga sikkerhet, dersom bram alarmen går og de må gå ut...

Vel, 97% av gangene hentes han på sokkelesten, og de fleste andre er også sånn. Noen har crocs, noen har sandaler, noen har ulltøfler, alle går på sokkelesten.

Innesko i barnehagen brukes altså nesten ikke, uansett om det er røde crocs med lynet mcqueen på, eller "kvalitetssandaler". Barnehageinnesko brukes nærmest aldri hjemme, for de ER ikke hjemme, utenom i lengre ferie. Så egentlig tror jeg ikke at ET par crome hadde blitt heftig mye brukt heri huset i alle fall, så hadde han ønsket så hadde jeg kanskje latt ham få. Tl å ha i barnehagen, hvor slikt ikke brukes. Og hjemme i sommerferien, hvor de kanskje ble brukt litt?

Gammel 08-05-12, 09:57   #43
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Ipad, Malama? Sko med borrelåsbleier var ny for meg.

Til alle: hva slags fottøy kan funke på glatt gulv innendørs? Hun tar av seg skinntøfler, og de gir heller ikke særlig friksjon.

Gammel 08-05-12, 10:01   #44
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Vel, jeg elsker Crocs, og har i perioder bodd i mine. Dvs brukt dem både ute og inne, hele tiden. Synes rett og slett de er herlig myke å gå i. Måtte avvennes da jeg slet hull på dem, og trappet ned bruken før jeg kastet dem.
Ungene har Crocs som innesko på skolen, og til det bruket, samt på stranda og lignende, ser jeg ikke problemet med dem.

Gammel 08-05-12, 10:05   #45
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg er enig med deg i at barbeint er best, det er jo det vi er laget for, så det må jo være det ultimate. Nå om dagen ligger det et par "gymsokker" i barnehagen. Til tross for Helo Kitty på dem bli rde aldri brukt, og jeg ser at mange av ungene der løper i sokkene/strømpebuksen akkurat som henne. Eller barbent om de er i det hjørnet. Det samme gjelder forøvrig innendørs hjemme også, og siden hverken vi eller barnehagen har spesielt harde eller kalde gulv tenker jeg at det sikkert er greit. Nå har vi slipt parketten hjemme, så den er ikke glatt mer heller, og da unngår vi jo knall og fall.

Men det er jo veldig stor forskjell på sko uten støtte og på barbent tenker jeg, spesielt om det er litt tykkelse på såle og litt tyngde i skoene, så da prøver jeg å kjøpe sko som har støtte til det lille hun bruker sko.

Men, jeg har egentlig ikke blitt så mye klokere av denne tråden, for utenom Dagblad-linken så synser jo alle like ille som meg. Er det ingen som har noen dokumentasjon eller fagfolk som mener at Crocs er greit å bruke?

Grunnen til at det er viktig med innesko er jo i tilfelle brann og at man da må gå ut i det man har på seg. Det er presisert i barnehagen vår, og de har brannøvelser innimellom. Sånn bortsett fra det så syns jeg også det hadde vært greit å gå uten sko, for makan til tåfislukt fra tærne til 3-åringen.

Gammel 08-05-12, 10:22   #46
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvrig synes jeg ikke alle argumentene i den artikkelen holdt vann, og dessuten synes jeg at uttalelsene til de to ekspertene var en smule krisemaksimerende. Hvor mange er det som bruker kun Crocs?

Når det gjelder inneskodebatten i barnehagene, så synes jeg det er synd for både lek og motorisk utvikling hvis barna ha sko med hælkappe på seg inne. Det er umulig å sitte på gulvet/på huk å leke med slike sko på - det er uheldig motorisk, og dessuten er det vondt å bli tråkket på av slike sko.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 10:30   #47
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår barnehage anbefaler de å bruke "gymsokker" eller skinntøfler, nettopp pga. det Pøbelsara sier. Jeg synes det er veldig greit, og om ungene måtte evakueres pga. brann er det ikke om de hadde noe på føttene som ville bekymret meg mest.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 10:31   #48
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Til alle: hva slags fottøy kan funke på glatt gulv innendørs? Hun tar av seg skinntøfler, og de gir heller ikke særlig friksjon.

Få slipt gulvet sånn at dere blir kvitt den blanke lakken, eller la ungen gå barbent

Eneste vi har hatt som til dels har funket (og har blitt værende på) har vært strømpebukser/sokker med antiskli, men de blir slitt etter noen vask, så da funker antiskli'en dårligere.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 10:34   #49
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Vår barnehage har ingen regler om at barna må ha innesko. På brannøvelser tror jeg de hopper i støvlene eller liknende, men det bekymrer meg ikke om de går ut i sokkelesten midvinters den ene gangen det skjer.

Gammel 08-05-12, 10:36   #50
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer forresten for Crocs til vesla, fakse, hvis du ikke har fått med deg det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 08-05-12, 10:37   #51
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Hehe, jeg har skjønt det ja.

Gammel 08-05-12, 10:37   #52
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Min eldste har Crocs som innesko. Det har han hatt i flere år, men han bruker de sjelden utendørs eller hjemme. Var ikke klar over at det var så ille og er usikker på hva jeg skal tenke om artikkelen.

Forøvrig skulle jeg ønske de slapp å ha noe på beina i det hele tatt inne. Jeg synes selv jeg blir sliten og klam med sko på en hel dag. Og som Input, tenker jeg at det heldigvis er liten fare for brann, og skulle det skje så får de bare bli våte på beina.

Gammel 08-05-12, 10:38   #53
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Her har alle tre brukt og bruker Crocks. Både de klassiske, og Crockling-modellen. Det går sikkert bra. (Både jeg og mannen har også slike. Han bruker dem når han pusser opp. Jeg veksler mellom Crocks og slippers inne)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 10:39   #54
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

iPad ja, skoene har borrelås. Det har også borrelåsbleiene, men de er det søstra som bruker. (tøybleier med borrelåslukking. Hun har også med knappelukking)

Det der med innesko tilfelle brann er et argument jeg rett og slett ikke synes holder vann, ettersom barnehagen ikke passer på at ungene har sko, vi tar dem på om morgenen, så tas de av når ungene skal ut, og mye tyder på at de ofte ikke kommer påigjen. Eller så finner man skoene til alle ungene i et hjørne, fordi de åpenbart har gjort ett eller annet som skulle gjøres uten sko, og altså ingen tar dem på igjen etterpå. Men for all del, jeg reiste hjem og hentet de glemte sandalene den morgenen altså, sånn at han i tilfelle brann hadde innesko under frokost og samling. Nei, han hadde dem selvsagt ikke når jeg hentet ham senere på dagen.

Gammel 08-05-12, 10:40   #55
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har brukt sånne litt høye sklisokker med helt gummibelegg under foten, litt som gymsokker. Veldig bra frisksjon. har kjøpt på barnas hus, eller så kan man sikkert kjøpe vanlige gymsokker i sportsbutikk.

Gammel 08-05-12, 11:00   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hvor mange er det som bruker kun Crocs?

Jeg tror det er ekstremt mange barn som kun går i crocs hele sommerhalvåret. Jeg syns jeg knapt ser barn i noe annet.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Når det gjelder inneskodebatten i barnehagene, så synes jeg det er synd for både lek og motorisk utvikling hvis barna ha sko med hælkappe på seg inne. Det er umulig å sitte på gulvet/på huk å leke med slike sko på - det er uheldig motorisk, og dessuten er det vondt å bli tråkket på av slike sko.

En hælkappe gjør at skoen gjør mer vondt å bli tråkket på av? Og det går ikke an å sitte på gulvet eller huk med den? Hva slags sko er det du egentlig snakker om? Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Kanskje du mener motorsykkelboots med ståltupp?

Når det kommer til lek og motorisk utvikling tror jeg virkelig ikke crocs er løsningen, gitt.

Sist redigert av Tallulah : 08-05-12 kl 11:05.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-12, 11:21   #57
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg snakket med den barneortopeden i Norge som er best på barneføtter og h*n sier at friske barneføtter kan bruke hva som helst av sko som ikke er smertefulle.

Så jeg kommer ikke til å begrense bruken av crocs, men la barna styre selv.

Gammel 08-05-12, 11:25   #58
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror det er ekstremt mange barn som kun går i crocs hele sommerhalvåret. Jeg syns jeg knapt ser barn i noe annet.

En hælkappe gjør at skoen gjør mer vondt å bli tråkket på av? Og det går ikke an å sitte på gulvet eller huk med den? Hva slags sko er det du egentlig snakker om? Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Kanskje du mener motorsykkelboots med ståltupp?

Når det kommer til lek og motorisk utvikling tror jeg virkelig ikke crocs er løsningen, gitt.

Jeg mente ikke at crocs fremmer den motorisk utviklingen. Jeg mente at de er så lette å ta av at barna faktisk gjør det og leker uten sko. Og det synes jeg er bra for den motoriske utviklingen.
Forøvrig hadde vi en blåneglepisode i barnehagen vår etter at et barn ble tråkket på av et annet barn med slike sko.
Så det så.

Gammel 08-05-12, 11:26   #59
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nå har jeg snakket med den barneortopeden i Norge som er best på barneføtter og h*n sier at friske barneføtter kan bruke hva som helst av sko som ikke er smertefulle.

Så jeg kommer ikke til å begrense bruken av crocs, men la barna styre selv.

Min voksenortopedvenninne sier det samme.

Gammel 08-05-12, 11:28   #60
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Crocsn er jo veldig myk, så barnet har mye bevegelsesfrihet når de bruker skoene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.