Sv: Sliten ektemann med psykisk syk kone
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Hvordan vet du at hun er psykisk syk? Jeg gikk på en smell for to år siden, og jeg var ikke syk i hodet, men i kroppen. Jeg kastet opp, sov ikke, svimte av, hadde ekstreme smerter i magen og ryggen - og det hjalp ikke noe å gå til psykolog for å si det sånn. Det eneste som har hjulpet er å hvile, få hjelp til å sove og å bygge meg sakte, sakte opp igjen. Som en som har vært på andre siden av bordet med smerter, blir jeg litt provosert av å høre at man skal komme seg i aktivitet og at det skal gjøre ting bedre. Det var da jeg endelig sluttet å prøve å trene og hvilte i steden at jeg begynte å bli bedre.
Det er jo ingen som har sagt at man ikke skal hvile, men å ligge hele dagen tror ihvertfall jeg ikke er bra for noen, spesielt ikke om man sliter med migrene og hodepine... Ja, hvile er kjempe viktig, men å komme igang med aktivitet er jo bra for alle. Når man har gått kanskje 6 mnd-1 år og bare er hjemme, så må man komme seg ut og opp - i sakte tempo. Jeg snakker utifra mine erfaringer, og erfaringene jeg har fra alle bøker og blader jeg har lest.
Om man har sovet og slappet av i ett halvt år og hodepinen bare fortsetter er det vel på tide å gjøre noe annet enn bare å ligge synes nå jeg. Ikke for anstrengende ting, men sakte men sikkert, da er balansen mellom hvile og trening/aktivitet hårfin. Jeg ble selv bare dårligere om jeg tok i for hardt med trening, bare 5-10 min på stepmaskinen satt meg helt ut i starten, men jeg var jo alikevel sengeliggende store deler av dagen så å ha rørt litt på seg var jo kjempe fint, bare en liten runde rundt kvartalet gjør jo at man får litt luft og solglimt
|