Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Folk som ikke har barn vet likevel best

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 20:22   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folk som ikke har barn vet likevel best

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Pleier ikke unger å forsyne seg selv? Man kan jo ikke forvente at noen skal spise opp når andre har forsynt en.

Jeg forventer ennå ikke at fireåringen min skal kjenne sin egen begrensning og bare forsyne seg med passende mengder mat. Det hender jeg begrenser henne hvis jeg ser at hun forsyner seg med mer enn hun kommer til å orke, men hun har hittil aldri blitt pålagt å spise større mengder enn hun har lyst på.

Jeg synes det å tvinge mat i barn er aldeles forkastelig – og det virker garantert mot sin hensikt hvis målet er barn som ikke er kresne og som har et godt fohold til mat.

Den eneste "regelen" vi har her i huset er at all ny mat skal smakes på. Liker hun den ikke, er hun velkommen til å la være å spise den. Også har vi en regel om at hun ikke kan forsyne seg med noe annet før hun har spist opp det forrige. (Eksempel: ikke legge fra seg et halvspist eple for å ta en banan i stedet, men å spise opp eplet, ta en banan og så bare spise halve bananen, er lov.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 20:26   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg forventer ennå ikke at fireåringen min skal kjenne sin egen begrensning og bare forsyne seg med passende mengder mat. Det hender jeg begrenser henne hvis jeg ser at hun forsyner seg med mer enn hun kommer til å orke, men hun har hittil aldri blitt pålagt å spise større mengder enn hun har lyst på.

Jeg synes det å tvinge mat i barn er aldeles forkastelig – og det virker garantert mot sin hensikt hvis målet er barn som ikke er kresne og som har et godt fohold til mat.

Den eneste "regelen" vi har her i huset er at all ny mat skal smakes på. Liker hun den ikke, er hun velkommen til å la være å spise den. Også har vi en regel om at hun ikke kan forsyne seg med noe annet før hun har spist opp det forrige. (Eksempel: ikke legge fra seg et halvspist eple for å ta en banan i stedet, men å spise opp eplet, ta en banan og så bare spise halve bananen, er lov.)

Her forsyner fireåringen seg selv med litt av hvert og spiser nesten alltid opp. Dog har vi fokusert mye på at man har lov til å forsyne seg flere ganger, og derfor pleier det ikke å bli hauger ved første gangs forsyning.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 20:40   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Her forsyner fireåringen seg selv med litt av hvert og spiser nesten alltid opp. Dog har vi fokusert mye på at man har lov til å forsyne seg flere ganger, og derfor pleier det ikke å bli hauger ved første gangs forsyning.

Det er selvsagt ingen ting som er bedre enn når slikt fungerer, men det gjør det ikke hos oss, gitt … Og da vil jeg heller prioritere matglede (at hun ikke må spise opp alt på tallerkenen) fremfor korrekt oppdragelse (som tilsier at hun burde spise opp alt).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 20:45   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg er lærer i mat og helse og det forundrer meg til stadighet hvor ensidig mange av tenåringene spiser. De blir forskrekka hver gang jeg sier at de må smake og overrasket hver gang de oppdager at de faktisk liker det.

Gammel 04-10-06, 20:54   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Det er selvsagt ingen ting som er bedre enn når slikt fungerer, men det gjør det ikke hos oss, gitt … Og da vil jeg heller prioritere matglede (at hun ikke må spise opp alt på tallerkenen) fremfor korrekt oppdragelse (som tilsier at hun burde spise opp alt).

Matglede er selvsagt viktigst, og det er utrolig hvor mye mer og hvor mye forskjellig ungene spiser om man byr det frem på en hyggelig måte. Jeg kjøpte et treetasjers fat og på det legger vi kveldsmaten kunstferdig i etasjer. Alt går ned fordi det er hyggelig og spise på den måten. Med stearinlys og en fortelling spiser de også nesten hva som helst.

Gammel 04-10-06, 21:12   #6
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mange foreldre legger nok ubevisst føringer for hva mat barnet deres vil spise eller ikke. Men jeg tror ikke at det er bare slik, at alle foreldre som har barn som ikke liker fisk, har servert den feil.

Å skulle bestemme hvor mye mat Pandaen skal spise, blir bare dumt i mine øyne. Noen ganger er han sulten når vi lager til mat, andre ganger ikke. Å da skulle tvinge han til å sitte i flere timer for å spise opp, tror jeg vil kunne ødelegge mye av gleden med mat og gjøre matsituasjoner til noe negativt i lang tid. Jeg forventer heller ikke at et barn på hverken 2,4 eller 6 år skal spise opp maten de får servert. Jeg forventer derimot en takk for maten dersom jeg har laget den. Da også av de på nærmere 30 år, men det er vel en annen diskusjon.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 00:33   #7
juzzy
Wannabe

juzzy sin avatar

juzzy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er helt enig med deg!

Gammel 05-10-06, 06:55   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En tabbe. Borte nå.

Jeg ble litt nervøs her og måtte finlese mellom linjene for å se om det sto noe jeg ikke så. Fnis.

Selv må jeg si at jeg har svelgt veldig få kameler etter at jeg fikk barn. Ok så gir vi eldstejenta mobil to år før planlagt, og de har fått smake søtsaker før skolealder. Ellers har det blitt lite kamelhår hos meg. Ei venninne av meg, der i mot, har svelgt dinosaurer fra den dagen guttungen ble født.

Gammel 05-10-06, 11:53   #9
jvvp
Nybegynner

jvvp sin avatar

jvvp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jo takk. Det har tatt meg mange år å spise meir enn *ei* potet (og kun ei potet, aldri meir, aldri mindre) til middag uansett kor svolten eller ikkje svolten eg har vore. Gjett kor den regelen kom i frå. (I og for seg så kan eg takke IKEA og "kjøttbullene" deira for at eg klarte å bryte den vanen.) Og det er vel egentlig ein lite farlig konsekvens av matstellet.

jvvp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.