Sv: Folk som ikke har barn vet likevel best
Som et tidligere svært kresent barn så vet jeg at det ikke har noe med hvordan maten blir servert å gjøre. Jeg brakk meg og kastet opp en mengde matvarer til jeg var langt opp i tenårene. Det kunne være både smak og konsistens som gjorde at jeg ikke likte det jeg fikk servert, men det spilte ingen rolle hvordan maten ble tilberedt og servert.
Ellers er jeg enig med Teofelia i at det ofte kan ha noe med måten det blir servert eller presentert på å gjøre. Hvis man blir fortalt på forhånd at "Nei, dette vennen min, dette liker nok ikke du ", så legger man jo lista. Det er mange finurlige måter å skape kresne barn på.
Jenta mi prøver seg stadig med å si at hun ikke liker ting som jeg vet hun liker. Og hvis jeg skulle kjøpt alle disse påstandene så ville hun vært å betrakte som et svært kresent og småspist barn. Jeg tvinger henne likevel aldri til å spise noe hun ikke vil ha akkurat da, og hun får gå fra bordet straks hun syns hun er mett. Jeg tror matlyst og matglede henger sammen med trivelige måltider.
Når det er sagt, så vil jeg bare si at de tankene, holdningene og forestillingene jeg hadde rundt barneoppdragelse og det å få barn før jeg fikk barn, stort sett har holdt stikk. Og jeg syns det er naturlig at folk har meninger om dette uten å ha egne barn. Til og med meninger og holdninger som jeg med barn kan slutte meg til. Men selvsagt må alle svelge noen kameler i ny og ne.
|