|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fettprosent i melk?For en spennende tråd. Fikk du kjøpt kli i går, Floksa? Hold oss oppdaterte, er du snill!
![]() |
#22 |
Einsam
|
![]() Sv: Fettprosent i melk?Da eksen slet med det for noen år siden, husker jeg vi bestilte et spesielt type kraftfor.. Rådene fra kukontrolløra og andre smarte huer hjalp lite, men produsenten (mener det var Norgesfor den gang) ga råd som funket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
can-jur
|
![]() Sv: Fettprosent i melk?En kort statusraport, vi er jo på setra og tilgangen på nett der, er noe begrenset
![]() |
![]() |
#25 |
En som trener
|
![]() Sv: Fettprosent i melk?
De syntetiserer fettsyrer selv. Det gjør vi mennesker også, man kan spise seg god og fet på søtsaker uten fett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Fettprosent i melk?Alt man kan lære på FP. Men jeg lurer så veldig, er ikke kuer laget for å spise gress, lizzom? Hvordan kan det da ha seg at ting fungerer dårligere på ferskt gress? Jeg ville tro at alt ble best med mest mulig naturlig kosthold og at vi ikke burde fucke opp det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fra naturens siden skal kua produsere melk til en kalv, og da fungerer nok ferskt gress utmerket. Når man skal ha høyere melkeproduksjon så stilles det høyere krav til fôret også.
![]() |
#29 |
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fettprosent i melk?Nå er jeg spent på å høre om dette funket? *nysgjerrig byjente* |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fettprosent i melk?For en herlig og spennende tråd. FP |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Det var ikke så alvorlig ment, innlegget mitt. Det er sånne tanker som streifer gjennom hodet mitt. Kua selv lever jo ikke på en naturlig måte med kontinuerlig melkeproduksjon, så det høres helt rimelig ut det du skriver. Jeg bare liker tanken på at alt fungerer best med minst mulig innblanding, men da hadde jeg selvsagt ikke hatt melk til mine daglige kaffe latte. Så Floksa: stå på! Og det er veldig morsomt at FP har tråder med emner som omfatter alt mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Fettprosent i melk?Tråder som dette er noe av det jeg digger ved FP. At det faktisk virker helt naturlig med en tråd om fettprosenten i melk, fra kua. Det finnes ikke mange andre "generelle" forum hvor dette hadde vært normalt. Men jeg digger at det er det.
![]() |
#34 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette synes jeg er et interessant poeng. Hørte en dokumentar der det var gjort forskning på gress og kvalitet, og hvor det var poengtert hvor vanvittig mye mer næringsrik vekstene like ved snøen sin smeltekant om våren var, og at det derfor var ekstra viktig for beitende dyr å kunne følge denne smeltekanten oppover fjellsidene om våren. Man skal i alle fall ikke tenke at gress er gress, og at det er samme hvaslags de spiser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Einsam
|
Nå er vel dyra på seterbeite, og der er det kanskje ikke så lett å variere hva de skal fores med.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
maler
|
![]() Sv: Fettprosent i melk?Hvordan er det med kuraser og avl? Over hvor lang tid har dette vært et problem? Er det samme raser som blir biff og produserer melk? Kan det være at det å gi bra kjøtt med lite fett er inkompatibelt med å lage mye god og fettrik melk? Hos mennesker har man ikke greid å finne noen faktorer som påvirker sammensetningen av melk i noen særlig grad selv om man ser at sammensetningen varierer fra kvinne til kvinne.
![]() |
#37 |
Einsam
|
Noen velger å krysse for å få tilført andre egenskaper. F.eks. er det enkelte kuraser som er bedre til kjøttproduksjon enn melkeproduksjon. NRF er vel den typiske melkekua her i landet (tror jeg..?), mens det er mange raser innenfor kjøttfe, der er jeg dårligere... |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det finnes i allefall en rase som har høyere fettprosent i melka si, nemlig Jerseykua. Disse har dog lavere melkeytelse, og de er en spinkel kurase uten særlig med kjøtt å regne med. Men jeg mener å huske at det er noen få bruk som har denne rasen i produksjonen sin. De er veldig, veldig søte.
![]() |
#40 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fettprosent i melk?Kli for du i 25 kg pakker på felleskjøpet. Eller hos gjesti. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|