Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Leksehjelp i 1. klasse

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-12, 22:18   #41
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leksehjelp i 1. klasse

Her fikk ikke førsteklassingene noe tilbud om leksehjelp i fjor, men om det kommer nå i andre klasse, så tror jeg storebror skal få være med på det. Selv om han gjør leksene på skolen så kan jo jeg se over det hjemme likevel. Men det frigjør tid på ettermiddagene og det er bare positivt.

Gammel 12-08-12, 11:23   #42
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Her fikk ikke førsteklassingene noe tilbud om leksehjelp i fjor, men om det kommer nå i andre klasse, så tror jeg storebror skal få være med på det. Selv om han gjør leksene på skolen så kan jo jeg se over det hjemme likevel. Men det frigjør tid på ettermiddagene og det er bare positivt.

Helt flisespikk etter lover og regler tror jeg faktisk ikke skolen har lov å ikke tilby leksehjelp til 1.klassinger. Iallfall ikke et helt år. Men skolen kan oppfordre foreldre til å vente med å melde på 1.klassinger, og forklare hva det er med ordningen som gjør at det kan være smart å vente.
I praksis er det jo store forskjeller på 1.klassinger, og familiers situasjon er ulike rundt om, og jeg ser poenget med at hvis eleven i det minste har begynt å titte på leksematerien på leksetid så har man kanskje kommet et litt lenger stykke på ei om eleven ikke har tittet på, når man endelig skal gjøre ferdig hjemme seint på ettermiddagen.

Men min oppriktige mening er at de fleste 1.klassinger bør skånes for leksetid på skolen rett etter skoletid, ihvertfall inntil de har lært seg å lese. Min mening er da basert på erfaring fra skolen her hos oss; er du meldt på så må du sitte der tiden ut, uavhengig av om du er ferdig med leksene eller ikke, noe som kan (og ble) diksuteres mye. Mange elever ble sittende å tegne i den tiden, da det ble for krevende for leksetid-personalet til en hver tid å ha tilgjengelig skolemateriell til det enkelte barns nivå.
Idet elevene kan lese selv stiller det seg veldig annerledes: da kan de lese i leksetiden hvis de er ferdige med planen/leksene.

Det triste med leksetiden er at de som kanskje hadde trengt det mest ( i forhold til ressurssvake hjem og manglende oppfølging) er at de i realiteten ikke får noe HJELP, det er det på de fleste skoler ikke kapasitet til: for man kan jo ikke på tynt grunnlag begynne å sile ut folk, og si at du får ikke tilbudet for du har ikke behov, mens noen andre skal få det. Og all den tid at det er vanskelig med en til en-oppfølging så er mitt inntrykk også at det er like mye et tilbud til de ressurssterke, som har liten tid på ettermiddagen pga alle aktivitetene de ellers deltar på.
(Veldig enkelt forklart, og garantert ikke riktig fremstilling for alle... )

Gammel 12-08-12, 11:28   #43
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høyt&Lavt, her.

Helt flisespikk etter lover og regler tror jeg faktisk ikke skolen har lov å ikke tilby leksehjelp til 1.klassinger. Iallfall ikke et helt år. Men skolen kan oppfordre foreldre til å vente med å melde på 1.klassinger, og forklare hva det er med ordningen som gjør at det kan være smart å vente.

Det vet jeg. Og jeg kunne selvsagt etterspurt det, men siden vi ikke hadde behov så gjorde jeg ingenting med det. Hva andre foreldre gjorde vet jeg ikke. Vi fikk ikke noe tilbud iallefall, lov eller ikke.

Gammel 12-08-12, 11:31   #44
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I første klasse hos oss får de ikke gjøre leksene i leksehjelpen, så det er i realiteten en utvidelse av skoledagen, og så kommer leksene i tillegg. Praktisk talt alle går på det likevel. Jeg venter i spenning på opplegget for andre klasse.

Gammel 12-08-12, 12:38   #45
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Tilbudet om leksehjelp kom vel like etter jul for førsteklassingen her, men han ble ikke med før nærmere mai tror jeg.
Og det var ikke annet enn bra for hans del. Vi så over leksene og rettet om det var noe å rette på.
Som regel var det tilfredstillende gjort.

Så han skal få være med på leksehjelp i 2.klasse også.
Stigmatiserende er det ikke,så og si hele klassen hans er med på dette.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 16:31   #46
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

I første klasse hos oss får de ikke gjøre leksene i leksehjelpen, så det er i realiteten en utvidelse av skoledagen, og så kommer leksene i tillegg. Praktisk talt alle går på det likevel. Jeg venter i spenning på opplegget for andre klasse.

Dette høres jo helt merkelig ut, får de ikke gjøre leksene når det er leksehjelp? Merkligste jeg har hørt.

Vi fikk tilbud om 2 timer leksehjelp i 1.klasse og synest det er et bra tilbud. Vi valgte å benytte oss kun av den ene timen, men fra 2. klasse blir det 2 timer om vi får tilbud om det. Men vi som foreldre sjekket leksene hver gang allikevel, så det er ingen "hvilepute" sånn sett. Var noe feil hun måtte rette opp i ja, men om de jobber litt selvstendig på leksehjelpen så er det ikke nødendigvis feil heller.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:51.