Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratisprinsippet i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-06, 09:01   #28
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det vet du vel igrunnen ingenting om jeg har eller ikke, eller hva slags økonomi jeg har/har hatt.

Jeg ser nå at det ble litt blanding av kortene i det jeg skrev tidligere, fordi jeg snakket om den ordningen som det nå er ved vår skole med at foreldrene arrangerer denne turen i høstferien. I det tilfellet syns jeg det er helt greit at det spares individuelt, for de som vil dra. Det er snakk om ca. halvparten av tiendeklassingene, så vidt jeg vet. Det er ikke alle som har lyst til å dra, og det er ikke "flaut" å ikke være med. Om de er med eller ikke går på mye annet enn økonomi. Jeg syns ikke det ville være greit med denne typen finansiering hvis det var snakk om en skoletur som alle "må" dra på.

Jeg skjønner ikke helt hva det argumentet med individuell sparing har med å tørre å si at man ikke har råd eller ikke. Og hvis datteren din står på gjennom hele ungdomsskolen, selger vafler og vasker biler på lørdagene til inntekt for dette, og sønnen min ikke gidder å gjøre noe som helst selv, syns du ikke da at det er rettferdig at det blir mer å betale for oss? Jeg er forresten ikke enig i at ungdommene selv bare kan få inn småpenger. Jeg vet om flere (inkl. min eldste sønn) som finansierte hele eller nesten hele turen ved egen innsats.

Jeg forstår også dem som syns det er for dyrt. Jeg synes det var dyrt selv, nummer to som reiste hadde ikke vært like flink til å jobbe selv, og vi hadde (som de fleste med tiendeklassinger) også konfirmasjon like før.

Jeg kan ikke helt skjønne at det fortsatt arrangeres slike turer innenfor skoletiden. Det er jo ikke lov. Det som gjøres på vår skole er jo en måte å komme rundt denne gratisregelen på, fordi mange foreldre synes denne turen er viktig, og fordi det er en tradisjon slik at mange har søsken som har vært på den. Men som jeg tidligere skrev, ikke 100% uproblematisk det heller.

Angående den ordningen med Lions: Jeg vet ikke så mye om hvordan dette fungerer i praksis. Men jeg tror kanskje at jeg hadde undersøkt muligheten om jeg var i en veldig vanskelig økonomisk situasjon og barnet mitt veldig gjerne ville reise. Jeg skjønner at ikke alle har lyst til det. Jeg vet bare at det eksisterer en eller annen ordning der.

På quote nummer to har du forresten blandet det jeg skrev og det du skrev.

Og i og med at dere arrangerer den turen i høstferien på frivillig grunnlag blandt foreldrene så har ikke det noe med denne diskusjonen å gjøre for vi snakker om gratisprinsippet i skolen, ikke at alle barn har rett på gratis reise i høstferien

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:20.