Sv: Gratisprinsippet i skolen
De to eldste guttene mine har vært på tur med Hvite busser til bl.a. Polen, den siste turen var ifjor høst. Nå har nummer tre begynt på ungdomsskolen, og det har allerede vært tatt opp på foreldremøte om det er interesse for å arrangere en slik tur i tiendeklasse. Her gjøres det slik at turen arrangeres av foreldrene, i høstferien, altså utenom skoletiden. Turen finansieres ved at elevene selv sparer penger som de får inn på vaffelsalg, kakesalg, loppemarked og forskjellig annet. Jeg syns det er fint at det spares individuelt, for det er alltid noen som ikke gidder å bidra. Jeg tror alle kan klare å spare opp ganske mye hvis de gidder¨å gjøre noe. Dette er i ferien, og det kreves dermed ikke noe opplegg for de som ikke vil være med.
Det ble også opplyst at det finnes ordninger for dem som absolutt ikke har råd, det er bl.a. mulig å søke Lions eller en eller annen organisasjon som gir tilskudd.
Noen foreldre er mot denne reisen fordi de mener det er for sterke inntrykk. Noen er imot fordi de syns det er dyrt. Noen vil heller ha med ungene til syden. Det blir alltid diskusjon rundt dette. Jeg har inntrykk av at guttene mine har hatt utbytte av denne turen, og vil gjerne at tredjemann også skal få den samme opplevelsen.
|