Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bonus for jobbing i ferie, går den i egen lomme eller fellespott?
Det er jeg som har jobbet, jeg fortjener de ekstra kronene selv. 5 3,23%
Det er jeg som har jobbet, men jeg kan nok dele litt. 10 6,45%
Det meste går i felles pott, men da forventer jeg mye goodwill fra partneren for det. 7 4,52%
Alt går i felles pott, selvsagt! Og jeg forventer ingenting i retur 88 56,77%
Kjøper noe fint til partneren, resten går til felles pott. 3 1,94%
Får aldri bonus/brokkoli 42 27,10%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-12, 15:16   #41
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er vel ganske begrenset med betalt overtid blant norske lærere, er det ikke? Det er vel der de to månedene med såkalt avspasering kommer inn.

Å, la oss ta en lærardiskusjon!

Gammel 10-09-12, 15:18   #42
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dere kan da vel jobbe ekstra, dere, som alle andre.

Dont`t go there... Vi avspaserer overtiden, mener det har vært nevnt i en diskusjon eller to, men De er kanskje ny her?

Teofelia: WTF: Såkalt avspasering?! :looking for trouble?:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:21   #43
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Felles økonomi og alt det der, men jeg bruker å bruke bittelitt på meg selv.

I min verden er det bakvakter som sørger for denslags, og da får jeg overtidsbetalt som "bonus".

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:22   #44
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt privatundervisning mens man avspasserer eller som en morsom helgejobb kan dere vel få til? Eller noe annet gøy om dere er lei av å undervise? Telefonsalg er ofte bonusbasert.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:24   #45
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sambo er lærer. Men siden han har så mye ferie/avspassering, så kan han tjene ekstra penger de periodene vi andre jobber og sliter, mens lærere bare sløver og daffer.
Så han jobber ekstra.

Gammel 10-09-12, 15:25   #46
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av oss får bonus, men begge har ekstrainntekter fra forskjellige småjobber iblant. De går rett i fellespotten, vi har veldig felles økonomi. Begge har lov til å bruke penger på morsomme ting til seg selv.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:26   #47
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har store inntekter ut over grunnlønna mi. Jeg bestemmer over alle de pengene jeg tjener helt selv og helt alene. Både grunnlønn og ekstra.

I praksis betyr det enkelt sagt at når jeg ikke gjør min del av husarbeidet så betaler jeg noen for å gjøre min del pluss mer. Når jeg vil på tur så får alle som vil bli med og ingen trenger kysse meg bak av den grunn. Når ting ikke virker så bestiller og betaler jeg for å få det fiksa og når tenåringen forelsker seg i svinedyre jeans så får han sånne uten å bukke og skrape for det.

Til gjengjeld hadde jeg blitt bra forbanna om noen i familien prøvde å ta opp at jeg ikke bruker penger sosialt nok - jeg bruker ekstremt lite på meg selv.

Jeg forventer overhodet ikke takknemlighet for at jeg bruker penger på alle i familien. Men jeg aksepterer overhodet ikke krav fra folk heller. Så om Drammen plutselig blir sur fordi han ikke får Calvin Klein-trekk til ipaden sin så blir jeg motsur. Kjøper han seg derimot et sånt trekk selv så er det helt ok såklart.

Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:27   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får heller ikke bonus i den vanlige jobben. Og det oppmuntres til avspasering i stedet for overtidsbetaling, men siden det fort hadde ført til at både jeg og min nærmeste kollega hadde vært borte i overkant mye hvis vi skulle avspasert alt, blir det overtidsbetaling også.

Men det er greit, siden jeg freelancer ved siden av.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:32   #49
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke noe ekstra og overtiden gir ikke store summene i mitt yrke.

Men mannen Har både bonus og overtid. Alt går i felles pott og noe annet ville vert utenkelig. Hans ekstra arbeid medfører mye ekstra arbeid hjemme for min del.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:34   #50
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Økonomi er en felles ting i et parforhold.
Nå som det bare er meg og barna kunne jeg godt tenkes å benytte bonusen selv uten å informere dem om at jeg hadde fått den.

Gammel 10-09-12, 15:36   #51
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Nå som det bare er meg og barna kunne jeg godt tenkes å benytte bonusen selv uten å informere dem om at jeg hadde fått den.

Nei, det er det da virkelig ikke. Det er frivillig om man vil ha felles økonomi i et parforhold eller ikke.

Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:36   #52
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Eg fortelle aldri mine barn at eg har fått bonus. Eller fått igjen på skatten. Eller kva eg tjene for den del. Eg tenker at så lenge dei oppleve at vi har ok økonomi treng dei virkelig ikkje vite kva pengar eg har i banken?

Neste sommar er det pappaen sin tur å ta dei med til syden og eg kjem da til å bruke mine feriepengar/bonuspengar/skattepengar til en flott ferie til meg sjølv uten å seie et ord til ungane mine.

Gammel 10-09-12, 15:39   #53
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Alle penger vi får inn går til fellesen.

Gammel 10-09-12, 15:42   #54
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bonus som jeg har fått og mannen har fått har vært særeie. Ingen av bonusutbetalinger har vært kompensasjon for dårlig jobb-/familiebalanse og familieøkonomien er bra, så bonus blir typisk øremerket materialisme etter egen preferanse. Det betyr ikke at den andre ikke nødvendigvis får gleden av bonusen, men jeg bruker bonusen min på det jeg vil og motsatt.

Gammel 10-09-12, 15:43   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nå får verken jeg eller mannen bonus, men om vi hadde fått det, hadde det gått i den felles potten. Men vi har ingen regler for bruk av den felles potten, så hadde jeg bestemt meg for å kjøpe meg en dyr veske ( That'll be the day), så hadde jeg bare tatt penger fra potten. Jeg hadde ikke trengt å spørre mannen om det, men jeg hadde sikkert opplyst han.

Vi har det også sånn, men her spør jeg hvis jeg skal kjøpe noe dyrt. Det er fordi jeg ikke følger med på økonomien overhodet, og det er teit å bruke 5000 på en veske dersom vi har 2000 igjen til mat den måneden. Vi har ikke råd til at jrg bare kan gå og kjøpe meg noe dyrt sånn uten videre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:45   #56
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jobbonus? Forstår ikke spørsmålet.

Det var nøyaktig ordrett det jeg hadde tenkt å svare på dette spørsmålet. Bonus er et fremmedord på min jobb, og i alle fall for min gruppe arbeidstakere på jobb. I forrige uke jobbet jeg fra 08-20.30 mandag, fra 08-21.30 tirsdag og fra 08-20 torsdag. Får ikke en gang overtidsbetalt for det, bare fleksitid time-for-time. Jadda...

Men mannen min får bonuser innimellom, og de går til felles konto da vi har felles økonomi. Som regel blir slike penger brukt på ting vi trenger (har kjøpt bl.a. ny oppvaskmaskin og vaskemaskin tidligere) og ferier og slikt.

Gammel 10-09-12, 15:45   #57
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Dersom mannen hadde jobbet mye ekstra, noe som ville ført til mye ekstraarbeid for meg, både med barn og hjem, så hadde jeg sett det som en selvfølge at de ekstra pengene var felles. Jeg hadde blitt skikkelig gretten om han skulle holdt de pengene for seg selv.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:45   #58
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi holder ungene, eller eldste i allefall, ganske godt orientert om familieøkonomien. Hun har ikke vondt av å vite at det blir havregrøt en uke fordi vi prioriterte noe råflott, at vi sparer til noe eller fikk en plutselig stor utgift.

Det ligger mye luksusfelle i å late som om alt er greit, skåne noen fra sannheten eller ikke prioritere.

Gammel 10-09-12, 15:49   #59
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Å, la oss ta en lærardiskusjon!

Ja, det var derfor jeg la inn det innlegget. Jeg er nemlig egentlig et nettroll som bare vil forpeste alle mulige tråder med å dra inn lærerenes vilkår.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:50   #60
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dere kan da vel jobbe ekstra, dere, som alle andre.

Attått næring heter det

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.