Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-12, 00:47   #61
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Hvilke ledige rom?

Tenkte jeg også. Mange skoler på østlandet er jo så fulle at det knapt er plass til spesialrom for undervisning, så skal man lage eget bønnerom? Om det er plass nok så kan de sikkert låne et rom, men å avsette en bestemt plass for religiøs utøvelse på skolen, og kun det, det er jeg helt i mot.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 01:22   #62
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Eller denne:
http://www.dagbladet.no/magasinet/20...16/492222.html

Så langt jeg ser er det ingen i denne tråden som har hitlet utifra denne definisjonen i alle fall.

Det kan da ikke være hitling så fort man nevner Carl I Hagen så lenge det er relevant og saklig.

Gammel 28-09-12, 01:28   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er da ingen (meg inklusiv) som klarer å holde seg relevant eller saklig når CIH er inne i bildet? Stryk ham fra diskusjonen, og se heller på prinsippene.

Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 06:36   #64
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke problem med stillerom på videregående skoler, så lenge det ikke er forbeholdt enkelte grupper, være seg religiøse eller kjønn.

Når det er sagt så blir jeg oppgitt når menneskerettigheter blir et argument i denne saken.

Sist redigert av Maz : 28-09-12 kl 07:39.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 08:39   #65
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan ikke nekte noen å be på skolen. Om skolen skal legge til rette for det er en annen sak. Om det i ett eller to friminutt gis mulighet til å bruke ett av skolens rom til stillerom synes jeg det høres ut som en fin løsning som kan være god, ikke bare for muslimer.
Det gjøres på en del arbeidsplasser uten at rom er merket bønnerom.
Jeg tror dette også kan være en ok løsning for dem som ikke ber. Ikke sikkert de ønsker at en gruppe muslimer eller andre velger å be i fellesområdene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 09:08   #66
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ikke sikkert de ønsker at en gruppe muslimer eller andre velger å be i fellesområdene.

Det er helt uaktuelt å ha bønn av noe slag i fellesområdene uansett. Dersom man ønsker å be på skolen, må man gjøre det diskret, alene.

Jeg er usikker på om dere som synes dette er helt ok, er klar over hvordan en del av de videregående skolene i Oslo ser ut mtp minoritetsspråkligandel, og hvor utfordrende det er å få til en noenlunde jevn sammensetning. Det er ikke snakk om at det er 1-2 i hver klasse som ønsker å benytte seg av et slikt rom. Det er snakk om store grupper som allerede har et forhold til hverandre, grupper hvor det allerede er omfattende sosial kontroll. I tillegg er det snakk om til dels få som står utenfor dette, slik at det fort vil virke svært ekskluderende. Det kan være vanskelig nok som det er å få til gode og inkluderende miljøer med slike rammer. Vi kan ikke i tillegg støtte opp rundt religionsutøvelse hos enkeltgrupper, der det naturlig nok vil bli slik at enkeltgrupper dominerer bruken, selv om det i utgangspunktet er åpent.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 09:12   #67
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kristne ber diskret, men kan man nekte en muslim å be ved å bøye seg?
De ber jo ikke felles, men hver for seg, men det er mer synlig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 09:13   #68
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kristne ber diskret, men kan man nekte en muslim å be ved å bøye seg?

Nei, det tenker jeg at man ikke kan gjøre. Bøyer man seg på en diskret måte, får det være ok.

Gammel 28-09-12, 09:53   #69
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bønning kan man gjøre på rommet sitt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 10:15   #70
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nei, det tenker jeg at man ikke kan gjøre. Bøyer man seg på en diskret måte, får det være ok.

Hvordan tenker du at man skal bøye seg og be mot mekka på en diskret måte?

Religiøse mennesker ber på ulike måter. Noen bøyer hodet før måltidet, noen ber inni seg, noen synger, min bestemor, for eksempel, nynnet stadig på ulike salmer når hun arbeidet og noen ligger på knærne og bøyer seg mot mekka.

Fellesnevneren er at det ikke er snakk om organisert religionsutøvelse eller forkynning. Det er snakk om en person som har en indre dialog med den guden han eller hun tror på. Man kan ikke forby bønn uten å forby religion i seg selv, men det er det heller ikke snakk om her. Muslimene kan be i ganger, kroker og på kalde kjellergulv og det er forsåvidt greit, det er religionsfrihet det også. Jeg ønsker ikke et påbud om å ha slike rom, og finnes det ikke ledige rom, så er det ikke mulig, men dersom skolen har ett rom til overs og elevene ytrer ønske om å få låne det til dette formålet i ett friminutt, skal man nekte dem det? Skal man faktisk lage et forbud mot dette. Hva sier det i såfall om oss som samfunn og om hvilke verdier de fleste av oss ønsker at vårt samfunn skal være tuftet på? Slike som toleranse, likeverd og respekt. Klart at vi kan la muslimene ligge å be på skitne gulv, i kroker og kriker, men er det i det hele tatt anstendig om det finnes alternativer? Jeg synes ikke det!

De fleste i denne tråden mener det er helt greit at kristne ber, for de gjør det inni seg og er diskret, men de gjør ikke dette for å skåne omgivelsene. Det er dette som er tradisjonen innenfor kristendommen. Det er derimot problematisk at muslimene ber. Hvorfor? Er det rett og slett fordi deres form for bønn er mer synlig og fordi de har en religion mange av oss kanskje har dårlige assosiasjoner til eller ikke forstår? Det er ikke en god grunn til å forby noe. Skolen i dag består av de elevene som til enhver tid er der. Utdannelse bør være tilgjengelig for alle og alle bør oppleve å være velkommen uavhengig av tro, livssyn, etnisitet og legning.

Man ønsker ingen velkommen ved å henvise dem til kroker og kriker for å gjøre noe de anser som hellig. Man viser ikke forståelse, toleranse og respekt på denne måten heller. Dette er verdier som er utrolig viktige i et pluralistisk samfunn som vårt. Vi burde verne om dem og styrke dem, ikke drukne dem i generelle forbud som ikke tar hensyn til enkeltskolers behov eller enkeltmenneskers liv.

Gammel 28-09-12, 10:17   #71
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Tenkte jeg også. Mange skoler på østlandet er jo så fulle at det knapt er plass til spesialrom for undervisning, så skal man lage eget bønnerom? Om det er plass nok så kan de sikkert låne et rom, men å avsette en bestemt plass for religiøs utøvelse på skolen, og kun det, det er jeg helt i mot.

Mener det var i lokalavisa at et korps ikke lengre kunne lagre instrumentene på ei skole pga. plassmangel. Man får da heller bare registrere korpset som trossamfunn. Selve spillingen kan man kalle et religiøst rituale. Og mon tro om det ikke finnes bedre statsstøtte som trossamfunn enn som korps...

Gammel 28-09-12, 10:19   #72
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sitter i driftsstyret på vår skole (1.-10.skole med barn fra ørten nasjonaliteter), og vi har klart og tydelig sagt nei til spørsmålet om bønnerom, ut fra en holdning at skolen skal være en arena for alle, uavhengig av religiøs bakgrunn.
Enkelt og greit, og helt uten noen form for FrP-holdninger.

Derfor irriterer det meg at dette er blitt en sak der det ser ut som at det er FrP som har fått stoppet "styggedommen" i Osloskolene (uten dem hadde det blitt bønnerom overalt, lizm. ).

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 10:19   #73
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da jeg gikk på videregående (dette var riktignok i prekambrium) hadde det kristelige skolelaget "Laget", et eget rom under trappa der de hadde møter i storefri opptil flere ganger i uka. Det ble ikke kommunestyresak av den grunn.
Husker også at denne organisajonen var aktiv på universitetet.

Et kjapt søk på nettet viser at Laget fortsatt er aktivt rundt om i det ganske land, og det er litt interessant å lese hva kunnskapsministeren mener om Lagets aktiviteter: http://www.nkss.no/index.php?kat_id=607&art_id=987

Alså, jeg er enig med dere i at skolen bør være nøytral, men registrerer likevel at dette først ble et problem da "De andre" også ville praktisere sin religion i friminuttene.
Og for å holde seg til fakta: det var snakk om et "stillerom for bønn" i dette tilfelle, ikke et muslimsk bønnerom. Hørte dessuten rektoren på den aktuelle skolen på radioen i går, og på henne hørtes det ut som det var kombinert stillerom og bordtennisrom det var snakk om, altså ikke sløsing med verdifulle undervisningslokaler.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 10:20   #74
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hvordan tenker du at man skal bøye seg og be mot mekka på en diskret måte?

De får det til stadig vekk der jeg jobber, jeg legger meg ikke opp i hvordan.

Jeg ser ikke hvorfor man skal ha tilrettelegging for religionsutøvelse i en religionsnøytral skole, særlig ikke når denne bidrar til vanskelige situasjoner i forhold til svært mange elever.

Gammel 28-09-12, 10:22   #75
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men poenget er jo at all den tid den norske skolen organiserer gudstjenester i skoletiden, inviterer kirkekoret inn i SFO tiden etc så er den ikke religionsnøytral.

Hadde den vært religionsnøytral, som jeg mener at den burde være, så hadde det vært veldig mye lettere å si nei til bønnerom også.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 10:23   #76
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man ønsker ingen velkommen ved å henvise dem til kroker og kriker for å gjøre noe de anser som hellig. Man viser ikke forståelse, toleranse og respekt på denne måten heller. Dette er verdier som er utrolig viktige i et pluralistisk samfunn som vårt. Vi burde verne om dem og styrke dem, ikke drukne dem i generelle forbud som ikke tar hensyn til enkeltskolers behov eller enkeltmenneskers liv.

Bra sagt!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 10:24   #77
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er delt. Jeg er helt med på argumentene til flere her, om gruppepress, og det vil bli veldig synlig hvem som er "gode muslimer" eller ikke. På den andre side liker jeg ideen med stillerom tilgjengelig for alle, uansett trosretning. Men jeg ser at det ikke eliminerer skepsisen min. Jeg syns skolen skal være religionsfri, og syns det er teit av FrP å hyle opp om forbud mot muslimske bønnerom, men samtidig syns gudstjenester er flotters.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Skolene er som regel for små som de er og mangler grupperom og spesialrom og alt med seg til undervisning. Å skulle sette av plass til at noen elever skal ha plass for å be ville være helt hull i hodet. Kjære vene for et idiotisk forslag!

For å klargjøre: det er ingen som har kommet med et slikt forslag. En skole gjorde et rom tilgjengelig fordi de opplevde at elever gikk ned i kjelleren og andre steder de ikke hadde oversikt over for å be. Det er ingen som har krevd, eller bedt om et bønnerom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 10:36   #78
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For å klargjøre: det er ingen som har kommet med et slikt forslag. En skole gjorde et rom tilgjengelig fordi de opplevde at elever gikk ned i kjelleren og andre steder de ikke hadde oversikt over for å be. Det er ingen som har krevd, eller bedt om et bønnerom.

Hos oss var det et krav fra en del muslimske elever, det var sogar tilløp til streik da de fikk nei. Men det roet seg, de fleste forstod nok argumentene når de fikk tenkt seg om.
Det er altså opp til hver enkelt skole å bestemme selv, og jeg vil anta at de fleste skolene med mange muslimske elever har vært nødt til å ta stilling til spørsmålet. Så sier én skole ja, og dermed må Byrådet inn og overstyre fordi FrP protesterer.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 10:41   #79
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Hos oss var det et krav fra en del muslimske elever, det var sogar tilløp til streik da de fikk nei. Men det roet seg, de fleste forstod nok argumentene når de fikk tenkt seg om.
Det er altså opp til hver enkelt skole å bestemme selv, og jeg vil anta at de fleste skolene med mange muslimske elever har vært nødt til å ta stilling til spørsmålet. Så sier én skole ja, og dermed må Byrådet inn og overstyre fordi FrP protesterer.

Joda, men det hørtes ut om man trodde det var et massivt krav fra alle muslimske menigheter, og det er det altså ikke. Og i denne saken vg skriver om har det ikke vært et krav. Siden dere har sagt nei til bønnerom regner jeg med at dere ikke går til gudstjeneste heller?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 10:42   #80
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Har du noe som helst praktisk erfaring med denne problemstillingen?

Hvis du spør en som selv er i Osloskolen, tror jeg alle vil være enige i at dette forbudet nettopp tar hensyn til enkeltskolers behov og enkeltmenneskers liv. Det er vel akkurat dette hensynet som bør være hovedgrunnen til forbudet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:21.