Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-12, 10:47   #81
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Joda, men det hørtes ut om man trodde det var et massivt krav fra alle muslimske menigheter, og det er det altså ikke. Og i denne saken vg skriver om har det ikke vært et krav. Siden dere har sagt nei til bønnerom regner jeg med at dere ikke går til gudstjeneste heller?

Ikke som en del av skolen i den forstand, nei. Men de elevene som vil, kan delta på julegudstjeneste. Synes ikke det er noe annerledes enn at muslimske elever får fri når de feirer Id.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 10:53   #82
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Har du noe som helst praktisk erfaring med denne problemstillingen?

Hvis du spør en som selv er i Osloskolen, tror jeg alle vil være enige i at dette forbudet nettopp tar hensyn til enkeltskolers behov og enkeltmenneskers liv. Det er vel akkurat dette hensynet som bør være hovedgrunnen til forbudet.

Hvordan kan du skrive det. Forbudet tar jo ikke hensyn til denne skolen som nevnes i artikkelen, for eksempel? De hadde et ledig rom og de ønsket å bruke dette rommet til et stillerom med mulighet for bønn fordi de hadde elever som ba på kalde kjellergulv. Så kom byrådet å la ned forbud. Da er ikke hensynet til enkeltskoler tatt i betrakning, ikke til enkeltelever heller. Dette forbudet er tuftet på frykt. Hvis en skole får ja, så må alle få og da snikislamiseres vi og våkner opp en dag med hijab alle sammen.

Dette kunne da lett ha vært opp til skolene. Kunne ikke elevrådene og ledelsen tatt stilling til det? På noen skoler finnes det ledige rom og skaper få problemer og på andre skoler passer det ikke.

En annen sak, man kan ha religionsnøytral undervisning i skolen, men skolen kan ikke i seg selv være nøytral i og med at det er forskjellige mennekser med ulike livssyn der. Det viktigste er allikevel at skoler ikke under noen omstendigheter kan være verdinøytrale. Så da må vi reflektere over hvilke verdier vi ønsker å fronte i skolen. Det er tross alt her at unges sinn i stor grad formes.

Gammel 28-09-12, 11:02   #83
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Har du noe som helst praktisk erfaring med denne problemstillingen?

Hvis du spør en som selv er i Osloskolen, tror jeg alle vil være enige i at dette forbudet nettopp tar hensyn til enkeltskolers behov og enkeltmenneskers liv. Det er vel akkurat dette hensynet som bør være hovedgrunnen til forbudet.

Kan du forklare dette for meg som aldri har satt mine bein på en osloskole omtrent og som kan telle hele to muslimer på skolen til ungene?

Gammel 28-09-12, 11:04   #84
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hvordan kan du skrive det. Forbudet tar jo ikke hensyn til denne skolen som nevnes i artikkelen, for eksempel? De hadde et ledig rom og de ønsket å bruke dette rommet til et stillerom med mulighet for bønn fordi de hadde elever som ba på kalde kjellergulv. Så kom byrådet å la ned forbud. Da er ikke hensynet til enkeltskoler tatt i betrakning, ikke til enkeltelever heller. Dette forbudet er tuftet på frykt. Hvis en skole får ja, så må alle få og da snikislamiseres vi og våkner opp en dag med hijab alle sammen.

Dette kunne da lett ha vært opp til skolene. Kunne ikke elevrådene og ledelsen tatt stilling til det? På noen skoler finnes det ledige og skaper få problemer og på andre skoler passer det ikke.

Jeg synes det er vrient å kommentere enkeltsaker, men det er garantert at det er opptil flere enkeltmennesker også på denne skolen som ikke ønsker et slikt bønnerom, og som det ikke vil være ok for. Det er da heller ikke gitt at det er ønskelig for skolen, sett som helhet? Osloskolen er ikke en haug med enkeltbedrifter der man kan regne med at alt kan styres på den enkelte skole. Tidligere har det vært saker der skoler har blitt frontet hardt i media for å si nei til bønnerom, dette har gitt enormt med støy, tatt enormt med tid. Dette er dårlig ressursbruk for enkeltskolene samt gir enda skjevere fordeling mellom skoler, og det gir et fokus som virkelig ikke er er ønskelig for noen.

Jeg synes det er fint at det er tatt en overordnet avgjørelse på dette, så slipper man at det går mer tid til det på enkeltskoler.

Du er rimelig naiv i forhold til både elevgrunnlag og hvordan ting fungerer på videregående skoler der dette har vært diskutert hvis du tror at det alltid er mulig å forutse graden av problematikk dette vil skape, og også om du tenker at elevrådet vil kunne ta opp dette på en nøytral måte.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 11:08   #85
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Her er noen flere argumenter:
http://www.ba.no/nyheter/irix/article6258721.ece

Serenity now
Gammel 28-09-12, 11:14   #86
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kan du forklare dette for meg som aldri har satt mine bein på en osloskole omtrent og som kan telle hele to muslimer på skolen til ungene?

Hvis du har en skole hvor anslagsvis 60% er muslimer, minst, så er det alltid veldig varierende grad av utøvelse og "muslimskhet", det kan være hos familie eller hos eleven selv. Det utøves allerede sterk sosial kontroll på atferd hos enkelte, særlig jenter, hvor det sladres til familie om atferd som man tenker at ikke er samsvarende med hva som er ok. Det kan være alt fra lebestift til at man prater med en gutt til at man ikke går med sjal. Å synliggjøre og legge et ytterligere press ved å innføre et bønnerom hvor det blir mer synlig hvem som er en "god muslim", er noe som virkelig ikke er ønskelig.

Videre kan man plusse på noen elever med andre religioner og man står kanskje igjen med 20% etnisk norske. Å tilrettelegge for organisert virksomhet innenfor noe som i stor grad vil utelukke deler av elevgrunnlaget, inkludert de som faktisk er etnisk norske, er noe som på ingen måte fremstår gunstig i et skolebilde der man allerede sliter med situasjonen rundt fritt skolevalg innenfor byen og å få skoler som har omtrent lik fordeling av elevmassen ift nasjonalitet.

Dette kunne man sagt mye om, men jeg synes det er viktig å si noe om at denne avgjørelsen er tatt i et skolebilde som er noe helt annet enn mange skoler andre steder - både ift enkeltskoler og situasjonen mellom skoler.

Gammel 28-09-12, 11:15   #87
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Ikke som en del av skolen i den forstand, nei. Men de elevene som vil, kan delta på julegudstjeneste. Synes ikke det er noe annerledes enn at muslimske elever får fri når de feirer Id.

Jeg syns det er anderledes. Fri på julaften og fri på id kan sammenliknes. Da har man mulighet til å gå i moskeen og kirka. Å gå til kirken i samlet flokk en ekstra gang i skoletiden er ikke det samme. De andre får jo ikke fri.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 11:17   #88
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Det kan også være verdt å merke seg at den skolen som sa nei til bønnerom ifjor (i alle fall den ene, det kan være flere), der avgjørelsen BLE tatt på skolen, fikk utrolig mye kommentarer i sosiale mediar, enorm mengde drittslenging og i det hele tatt mye ufint. Også i personangrep mot rektor. Dette er ikke en avgjørelse på nivå med typen melk som skal serveres i kantina eller musikk i storefri, og det er ikke alltid man ønsker å gå ut i media med alle grunner til at man sier nei.
Derfor synes jeg også det er fint at dette er hevet bort fra skolens eget ansvarsområde nå.

Gammel 28-09-12, 11:21   #89
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Men poenget er jo at all den tid den norske skolen organiserer gudstjenester i skoletiden, inviterer kirkekoret inn i SFO tiden etc så er den ikke religionsnøytral.

Hadde den vært religionsnøytral, som jeg mener at den burde være, så hadde det vært veldig mye lettere å si nei til bønnerom også.

Nettopp og her ligger hele kjernen i dette spørsmålet mener jeg. Så lenge skolen ikke er en religionsfri arena kan man ikke prinsipielt forskjellsbehandle mener jeg.

Sist redigert av Lisa : 28-09-12 kl 11:49.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 11:30   #90
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

Standard

Jeg syns det er anderledes. Fri på julaften og fri på id kan sammenliknes. Da har man mulighet til å gå i moskeen og kirka. Å gå til kirken i samlet flokk en ekstra gang i skoletiden er ikke det samme. De andre får jo ikke fri.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Muslimene får fri når det er Id, mens de andre elevene er på skolen og har vanlig undervisning.
Den ene dagen i året når en liten gruppe elever får delta på julegudstjeneste og er borte fra skolen et par timer, så har de andre elevene undervisning.
Fri på julaften har jo alle.

Serenity now
Gammel 28-09-12, 11:43   #91
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo ikke sånn at "en liten gruppe får lov til å delta i julegudstjenesten". Skolen organiserer en religiøs seremoni. På de fleste skoler må man aktivt gi beskjed dersom man ikke ønsker å være med og, som det har kommet frem flere ganger her, mange mener at det som skal være av alternativt opplegg på skolen skal være så kjedelig at man ikke skal bli "fristet" til å ikke være med i kirken.

I tillegg kommer foreksempel kirkekoret inn i SFO på vår skole. På mange ungdomsskoler kommer de inn i skolen med informasjon (og verving) til kirkelig konfirmasjon. Arrangementet "lysvåken" får komme inn og "verve" på barneskolene ogsåvidere.

Den norske skolen er på ingen måte religionsnøytral. Vi er bare så vant til de kristne arrangementene at vi ikke regner med dem.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 11:51   #92
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Muslimene får fri når det er Id, mens de andre elevene er på skolen og har vanlig undervisning.
Den ene dagen i året når en liten gruppe elever får delta på julegudstjeneste og er borte fra skolen et par timer, så har de andre elevene undervisning.
Fri på julaften har jo alle.

Hvis det hadde vært fri til å delta på julegudstjeneste for de som ønsket, hadde det vært sammenlignbart. det er ikke det. Det er skolen som organiserer utfart til gudstjeneste, men som ønsker å forby bønnerom. Jeg er enig i at det skurrer selv om jeg ikke er motstander av skolegudstjenester.

Likevel skjønner jeg etter det Apan skrev at dette er et spørsmål om mer enn minoriteter og religionsfrihet. Denne kontrollvirksomheten er veldig fremmed for meg og det er litt vanskelig for meg å se for meg at det blir mer synlig eller mer tilgjengelig for kontroll ved å åpne for muligheten til å bruke et rom til formålet, men det kan jo hende. Og så vet jeg for lite om islam i praksis. Vi hadde en muslimsk lærer på videregående, og hun sa at det var helt greit å tilpasse dette bønneopplegget ganske mye slik at det var greit å forskyve bønnene og det var greit å gjøre det stille på lesesalsplassen sin hvis det ikke lå til rette for å bruke bønnematter og full pakke. Men det er kanskje forskjell mellom grupper der?

Gammel 28-09-12, 12:04   #93
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

Standard

På vår skole er det frivillig å delta på julegudstjenesten, og de som vil delta, må si fra om det ved starten av skoleåret (dvs vi foreldre melder fra om vi vil at barna skal delta). Skjønner at det er forskjellig praksis rundt omkring.

Serenity now
Gammel 28-09-12, 12:11   #94
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På vår skole er det frivillig å delta på julegudstjenesten, og de som vil delta, må si fra om det ved starten av skoleåret (dvs vi foreldre melder fra om vi vil at barna skal delta). Skjønner at det er forskjellig praksis rundt omkring.

Hos oss er det også valgfrihet hvorvidt man ønsker at barna skal i kirken eller ikke. De barna som ikke går i kirken før jul har man andre alternativer til. Dette gjelder uansett etnisitet.

Gammel 28-09-12, 12:13   #95
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fremdeles et religiøst arrangement, i skolens regi, i skoletiden. Og det sosiale presset om å delta der kan være ganske stort det også.

Hos oss er det for eksempel sånn at klassene får ansvar for å forberede opplegg til skolegudstjenesten. Det vil si at om du ikke skal på gudstjenesten så er du også utenfor en stor del av et klasseopplegg i ukene før.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 12:14   #96
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne kontrollvirksomheten er veldig fremmed for meg og det er litt vanskelig for meg å se for meg at det blir mer synlig eller mer tilgjengelig for kontroll ved å åpne for muligheten til å bruke et rom til formålet, men det kan jo hende.

Ved å ha et bønnerom kan man enkelt ha kontroll over hvem som kommer dit for å be. Ved at folk ber litt her og der er ikke dette like lett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 12:21   #97
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ved å ha et bønnerom kan man enkelt ha kontroll over hvem som kommer dit for å be. Ved at folk ber litt her og der er ikke dette like lett.

Ja, jeg ser at det kan bli et tema hvem som "møter opp" på bønnerommet og ikke litt slik det var her til lands før i tiden da man ble konfrontert med om man kom i kirken eller ikke. Jeg er forsåvidt enig i at skolen ikke skal stå for noen ordninger som fører til religiøst press eller kontroll.

Det er ikke lett dette, ut fra ståa her oppe er det lettere å se for seg behovet for et rom å stikke seg bort på for de få det gjelder.

Gammel 28-09-12, 12:25   #98
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde en muslimsk lærer på videregående, og hun sa at det var helt greit å tilpasse dette bønneopplegget ganske mye slik at det var greit å forskyve bønnene og det var greit å gjøre det stille på lesesalsplassen sin hvis det ikke lå til rette for å bruke bønnematter og full pakke. Men det er kanskje forskjell mellom grupper der?

Det er stor forskjell mellom muslimer hvordan dette praktisere og jeg antar det er stor forskjell på hva som aksepteres. På samme måte som at mange kristen ikke går i kirken hver søndag, mens det er utenkelig for andre å droppe det.

Et bønnerom vil gjøre det enklere å følge med på hvem som går dit. Det vil også føre til at de som egenlig ikke ønsker å be i skoletiden kan ha vanskeligere med å argumentere med at de ber senere. De kan ikke bruke argumentet med at det ikke er tilrettelagt dersom de egentlig ikke ønsker å be i skoletiden.

På vår skole må man melde elevene på skolegudstjeneste, så det er ikke de som ikke ønsker å gå som får en ekstra jobb.

Gammel 28-09-12, 12:28   #99
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Det er stor forskjell mellom muslimer hvordan dette praktisere og jeg antar det er stor forskjell på hva som aksepteres. På samme måte som at mange kristen ikke går i kirken hver søndag, mens det er utenkelig for andre å droppe det.

Et bønnerom vil gjøre det enklere å følge med på hvem som går dit. Det vil også føre til at de som egenlig ikke ønsker å be i skoletiden kan ha vanskeligere med å argumentere med at de ber senere. De kan ikke bruke argumentet med at det ikke er tilrettelagt dersom de egentlig ikke ønsker å be i skoletiden.

På vår skole må man melde elevene på skolegudstjeneste, så det er ikke de som ikke ønsker å gå som får en ekstra jobb.

Det må være mye riktigere. Ikke på grunn av hvem som får ekstra jobb, men fordi det blir veldig feil at man skal søke om/be om fritak fra et religiøst arrangement. At man får tilbud om en julegudstjeneste i skoletiden synes jeg er greit, men det er noe med hva slags status denne skal ha.

Gammel 28-09-12, 12:48   #100
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det må være mye riktigere. Ikke på grunn av hvem som får ekstra jobb, men fordi det blir veldig feil at man skal søke om/be om fritak fra et religiøst arrangement. At man får tilbud om en julegudstjeneste i skoletiden synes jeg er greit, men det er noe med hva slags status denne skal ha.

Det er også noe med hvor mye det griper av dagen før. Hos oss er det et enkeltstående arrangement, og jeg tror ikke det brukes skoletid for å forberede det. De som ikke er med har ikke undervisning, men et annet arrangement.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.