|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
aldrende
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?
Ikke som en del av skolen i den forstand, nei. Men de elevene som vil, kan delta på julegudstjeneste. Synes ikke det er noe annerledes enn at muslimske elever får fri når de feirer Id.
|
|
|
|
#82 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Hvordan kan du skrive det. Forbudet tar jo ikke hensyn til denne skolen som nevnes i artikkelen, for eksempel? De hadde et ledig rom og de ønsket å bruke dette rommet til et stillerom med mulighet for bønn fordi de hadde elever som ba på kalde kjellergulv. Så kom byrådet å la ned forbud. Da er ikke hensynet til enkeltskoler tatt i betrakning, ikke til enkeltelever heller. Dette forbudet er tuftet på frykt. Hvis en skole får ja, så må alle få og da snikislamiseres vi og våkner opp en dag med hijab alle sammen.
|
|
|
#83 |
|
maler
|
Kan du forklare dette for meg som aldri har satt mine bein på en osloskole omtrent og som kan telle hele to muslimer på skolen til ungene?
|
|
|
#84 |
|
I mål
|
Jeg synes det er vrient å kommentere enkeltsaker, men det er garantert at det er opptil flere enkeltmennesker også på denne skolen som ikke ønsker et slikt bønnerom, og som det ikke vil være ok for. Det er da heller ikke gitt at det er ønskelig for skolen, sett som helhet? Osloskolen er ikke en haug med enkeltbedrifter der man kan regne med at alt kan styres på den enkelte skole. Tidligere har det vært saker der skoler har blitt frontet hardt i media for å si nei til bønnerom, dette har gitt enormt med støy, tatt enormt med tid. Dette er dårlig ressursbruk for enkeltskolene samt gir enda skjevere fordeling mellom skoler, og det gir et fokus som virkelig ikke er er ønskelig for noen. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
aldrende
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Her er noen flere argumenter:
|
|
|
|
#86 |
|
I mål
|
Hvis du har en skole hvor anslagsvis 60% er muslimer, minst, så er det alltid veldig varierende grad av utøvelse og "muslimskhet", det kan være hos familie eller hos eleven selv. Det utøves allerede sterk sosial kontroll på atferd hos enkelte, særlig jenter, hvor det sladres til familie om atferd som man tenker at ikke er samsvarende med hva som er ok. Det kan være alt fra lebestift til at man prater med en gutt til at man ikke går med sjal. Å synliggjøre og legge et ytterligere press ved å innføre et bønnerom hvor det blir mer synlig hvem som er en "god muslim", er noe som virkelig ikke er ønskelig. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns det er anderledes. Fri på julaften og fri på id kan sammenliknes. Da har man mulighet til å gå i moskeen og kirka. Å gå til kirken i samlet flokk en ekstra gang i skoletiden er ikke det samme. De andre får jo ikke fri.
|
|
|
#88 |
|
I mål
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Det kan også være verdt å merke seg at den skolen som sa nei til bønnerom ifjor (i alle fall den ene, det kan være flere), der avgjørelsen BLE tatt på skolen, fikk utrolig mye kommentarer i sosiale mediar, enorm mengde drittslenging og i det hele tatt mye ufint. Også i personangrep mot rektor. Dette er ikke en avgjørelse på nivå med typen melk som skal serveres i kantina eller musikk i storefri, og det er ikke alltid man ønsker å gå ut i media med alle grunner til at man sier nei. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Nettopp og her ligger hele kjernen i dette spørsmålet mener jeg. Så lenge skolen ikke er en religionsfri arena kan man ikke prinsipielt forskjellsbehandle mener jeg. Sist redigert av Lisa : 28-09-12 kl 11:49. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
aldrende
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Muslimene får fri når det er Id, mens de andre elevene er på skolen og har vanlig undervisning.
|
|
|
|
#91 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Men det er jo ikke sånn at "en liten gruppe får lov til å delta i julegudstjenesten". Skolen organiserer en religiøs seremoni. På de fleste skoler må man aktivt gi beskjed dersom man ikke ønsker å være med og, som det har kommet frem flere ganger her, mange mener at det som skal være av alternativt opplegg på skolen skal være så kjedelig at man ikke skal bli "fristet" til å ikke være med i kirken. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
maler
|
Hvis det hadde vært fri til å delta på julegudstjeneste for de som ønsket, hadde det vært sammenlignbart. det er ikke det. Det er skolen som organiserer utfart til gudstjeneste, men som ønsker å forby bønnerom. Jeg er enig i at det skurrer selv om jeg ikke er motstander av skolegudstjenester.
|
|
|
#93 |
|
aldrende
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?På vår skole er det frivillig å delta på julegudstjenesten, og de som vil delta, må si fra om det ved starten av skoleåret (dvs vi foreldre melder fra om vi vil at barna skal delta). Skjønner at det er forskjellig praksis rundt omkring.
|
|
|
|
#94 |
|
~~~~~~~
|
Hos oss er det også valgfrihet hvorvidt man ønsker at barna skal i kirken eller ikke. De barna som ikke går i kirken før jul har man andre alternativer til. Dette gjelder uansett etnisitet.
|
|
|
#95 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Det er fremdeles et religiøst arrangement, i skolens regi, i skoletiden. Og det sosiale presset om å delta der kan være ganske stort det også. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Glamorøs
|
Ved å ha et bønnerom kan man enkelt ha kontroll over hvem som kommer dit for å be. Ved at folk ber litt her og der er ikke dette like lett.
|
|
|
#97 |
|
maler
|
Ja, jeg ser at det kan bli et tema hvem som "møter opp" på bønnerommet og ikke litt slik det var her til lands før i tiden da man ble konfrontert med om man kom i kirken eller ikke. Jeg er forsåvidt enig i at skolen ikke skal stå for noen ordninger som fører til religiøst press eller kontroll.
|
|
|
#98 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Det er stor forskjell mellom muslimer hvordan dette praktisere og jeg antar det er stor forskjell på hva som aksepteres. På samme måte som at mange kristen ikke går i kirken hver søndag, mens det er utenkelig for andre å droppe det.
|
|
|
#99 |
|
maler
|
Det må være mye riktigere. Ikke på grunn av hvem som får ekstra jobb, men fordi det blir veldig feil at man skal søke om/be om fritak fra et religiøst arrangement. At man får tilbud om en julegudstjeneste i skoletiden synes jeg er greit, men det er noe med hva slags status denne skal ha.
|
|
|
#100 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Det er også noe med hvor mye det griper av dagen før. Hos oss er det et enkeltstående arrangement, og jeg tror ikke det brukes skoletid for å forberede det. De som ikke er med har ikke undervisning, men et annet arrangement.
|
![]() |
|
|