|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?Kif: Åh, du husker bedre enn meg. Armod var det ja. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?
Det har du helt rett i!
|
|
|
#143 |
|
Borte
|
Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?Ja, ja. Hvis man vil grine over sin dårlige og mølete litteratursmak så er det jo bare å lese denne tråden. :leiseg:
|
|
|
#144 |
|
intro
|
|
|
|
|
#146 |
|
flisespikker
|
Det er litt sært å lese en opprinnelig engelsk bok på fransk når man selv er norsk. (Ikke at jeg ikke selv leste Ringenes Herre på både svensk og dansk når den norske var utlånt fra biblioteket da jeg var sånn 10-11, altså.)
|
|
|
#147 |
|
godt brukt
|
|
|
|
|
|
|
#148 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
|
|
|
#150 |
|
flisespikker
|
Jeg synes fremdeles det er litt sært å foretrekke å lese en bok på noe annet enn enten originalspråket eller sitt eget språk, fordi jeg tror disse to mulighetene vanligvis gjør at man får mest utbytte av boken. Og "riktigst" utbytte, altså det som ligger nærmest opp til det forfatteren har gjort. For meg er det litt sært å ha sterkere preferanser på hvilket fremmedspråk man leser, enn på å lese boken på originalspråket. (Men det hender at jeg leser f.eks. japanske eller russiske bøker oversatt til engelsk i stedet for til norsk, enten det er fordi de er lettere å få tak i eller jeg tror at oversettelsen er bedre.)
|
|
|
#151 |
|
|
Men hva om hun allerede har lest den på engelsk og norsk, og så ville lese den på fransk også? |
|
|
|
|
|
#152 |
|
kamerat
|
Dette gjør jeg ganske systematisk, faktisk. Jeg er forferdelig overfølsom for dårlige oversettelser til norsk, og får leseropplevelsen ødelagt av eget grinebiteri, så da velger jeg heller engelsk, fordi jeg tror oversettelsene jevnt over er bedre, og fordi jeg er mindre følsom for små stilbrudd og uidiomatiskheter på engelsk, selv om jeg er mer enn god nok til å få fullt utbytte av bøkene likevel.
|
|
|
#153 |
|
Dårlig husmor
|
Jeg er enig med deg. Men samtidig så leser jeg Milan Kundera på fransk. Fordi jeg bodde i Frankrike da jeg først leste disse bøkene og for det første kjøpte noen på fransk og for det andre så er han "blitt" fransk for meg, selv om jeg vet at han ikke er det. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?Jeg har lest mange bøker på engelsk hvor dette ikke har vært originalspråket, rett og slett fordi jeg har vært i utlandet hvor det har vært umulig å få tak i annet enn engelske bøker. Da kan jeg godt ha valgt en bok som i utgangspunktet var skrevet på spansk, framfor en bok med engelsk som originalspråk, fordi den boken har virket mer spennende. Når jeg har vært på feltarbeid i Sri Lanka har jeg ofte valgt å lese singalesiske bøker oversatt til engelsk framfor bøker opprinnelig skrevet på engelsk, siden jeg liker å lese lokal litteratur, og ikke er særlig god i singalesisk.
|
|
|
#155 |
|
flisespikker
|
Ja, hva da.
Ja, men da er det greit. Du får lov. :storsinnet:
The Last Samurai er veldig god, men om den er spesielt "lettlest" vet jeg ikke akkurat. Men nå har jeg ikke lest den på fransk, da.
|
|
|
#156 |
|
|
Jepp. Og jeg påpekte bare at jeg så så mange mulige grunner til hvorfor man leser en bok på noe annet enn sitt eget språk eller originalspråket, så jeg synes ikke det er pussig. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
By the Sea
|
Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?Traurige bøker av forfattere som Wassmo og Vesaas (selv om jeg likte "Fuglane"). Mistenker at Linn Ullmann tilhører denne kategorien også? Har "et velsignet barn" liggende, men kjenner at jeg ikke har det minste lyst til å ta fatt på den. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?The Secret Life of Bees var en skuffelse, og The Lovely Bones, som jeg også plukket opp fra Amazon etter å ha lest gode omtaler, mislikte jeg også. Ikke fordi de ikke var godt skrevet, for det var de forsåvidt, og historiene kunne blitt bra, men jeg synes ikke de var vellykket eller sa noe som jeg syntes var verdt å si. Men jeg har ingen problemer med å skjønne at det går an å like dem, så det blir vel på siden av diskusjonen.
|
|
|
#159 |
|
Fortynnet
|
Samme her, så jeg føler meg også temmelig sikker på det. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Bare sær
Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?Så var det faktisk ikke bare jeg som synes at Bienes hemmelige liv ikke er så fantastisk som "alle" skal ha det til.
|
![]() |
|
|