|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerDen første tingene jeg tenker på er at det i forhold til andre fag kanskje er mer definerte og tydeligere fordelte oppgaver? Det er oftere en felles forståelse mellom sykepleier og pasient/pårørende hvordan oppgavene skal fordeles enn det er i forhold til barns opplæring. Og det er litt mindre avhengig av den enkeltes meninger og oppfatninger.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Er frisk!
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener
Der var ordet jeg har manglet. Trend. Altså på ingen måte alle, men dessverre stadig flere.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 14-10-12 kl 17:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener
Morsom historie med mye sant i seg, definitivt.
![]() |
#44 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerJa, jeg er helt enig med deg, Ming. Det er en trend, og det må jo kunne gå an å diskutere. Jeg ville imidlertid ikke vært komfortabel med å si såpass mye om en spesifikk foreldregruppe i jobbsammenheng som andre er, nettopp fordi jeg anser det som taushetsbelagt, selv om det er litt generelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: En slags spinoff-Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerJeg sluttet i jobben min pga all negativiteten og kjeften, jeg kan ikke huske å ha startet (så veldig mange) tråden om det.
![]() |
#46 |
i tåkeheimen
|
Har noen klaget over at de må gjennomføre foreldresamtaler og foreldremøter??? Merkelig. Foreldresamarbeidet er en viktig del av jobben vår. Vi har avsatt tid til det hver uke, og møter og samtaler er nedfelt i arbeidstidsavtalen vår. Det er vel ingen som snakker om at de ikke ønsker samarbeid med foreldre? Enkelte foreldre snakker man med daglig, andre kun på de fastsatte møtene og samtalene. Vi har jo et felles ansvar for opplæringen og er dermed nødt til å kommunisere og samarbeide i større eller mindre grad.
![]() |
#47 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#48 |
i tåkeheimen
|
Beklager. Det gikk litt fort her. Skulle selvsagt sitert Maz sitt innlegg lenger opp.
![]() |
#49 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Du oppfattet meg rett. Og det er MIN oppfattelse basert på lærere jeg har snakket med, og ting jeg har lest på nettet. Jeg synes det ofte fremstilles som en forferdelig byrde og ekstraarbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
i tåkeheimen
|
Hmm... Det høres ut som om du har vært uheldig med foreldresamtalene deres. Hos oss (og på ungenes skole) settes det av 30 minutter per samtale, og vi skal alltid sette minst to individuelle mål for eleven, og bli enige om hvordan vi skal jobbe mot disse målene. I tillegg må vi jo selvsagt skryte litt - det hører med, men det skal være konkret ros, ellers mister det effekten sin. Vi viser ofte resultater fra kartlegginger osv, og eleven viser gjerne fram mappeprodukter h*n har jobbet ekstra mye med - noe som betyr mye for eleven, selv om det muligens er foreldre som finner det uinteressant. Og så opplever jeg ofte at foreldrene har ting de ønsker å ta opp på samtalene. Både som lærer og mamma opplever jeg foreldresamtalene som nyttige og interessante.
![]() |
#51 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Det er mulig jeg er ekstra negagtiv og preget av å ha prøvd å få de til å se en utfordring i flere år. De snakker om individuelle mål osv, men det er ullent i mine øyne. Som jeg ser er det mest pjatt, Og nå skal jo ungene være med også. Da kan man ikke ta opp problemer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
i tåkeheimen
|
Nei, det forstår jeg. Jeg bruker gjerne å sende ungene ut de siste 5-10 minuttene dersom jeg senser at det er noe vi bør snakke om uten barnet til stede. Ellers tar vi et nytt møte, uten eleven. Det er viktig for eleven å være med på samtalene, men det er klart at det av og til er ting som er enklere å snakke om uten eleven.
![]() |
#53 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerJeg tror foreldregruppen mer enn andre kundegrupper/brukergrupper tar seg til rette når det gjelder (forsøk på) detaljstyring av "tjenesten", om det nå er skole eller barnehage.
![]() |
#54 |
Rockesøster
|
![]() Sv: En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener
Jeg har fulgt mine to-tre barn gjennom alle trinn på skole nå (minstebarnet er i 2. året på vg. skole) og mitt inntrykk er at vg. skole har en annen tilnærmingsmåte til elever og foreldre som er mye mer løsningsorientert enn hva som er tilfelle i barne/ungdomsskole der min opplevelse var at problemen var det som var i fokus.
Der har jeg også slitt, hjem/skolesamarbeid blir veldig tydelig kommunisert, men skolen er lite tydelig på hva dette skal bestå i, utover at hjemmet må ta tak i det skolen anser som problemer.
Jeg finner det lett å sammenlikne dette med helsevesenet, der det stadig kommer reformer og nye lovfestede rettigheter for pasienter/brukere, samtidig som pengesekken på dette nivået ikke øker i særlig grad.
Ja, eller at man faktisk er løsningsorientert i stedet for problemfokusert og ser på brukergruppen sin som en ressurs og ikke som en belastning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener
Jepp, det tenker jeg også. Og så er foreldrene mellomleddet, ikke direkte brukere, og blir dermed lettere å oute.
Ja, jeg himler. Jeg har nemlig aldri møtt en lærer som har blitt det av "halvulne" årsaker. De lærerne som man kan mistenke har valgt yrket av bekvemmelighetshensyn, går snart av med pensjon. For 20-30 år siden besto lærerjobben stor sett av førarbeid, undervisning og etterarbeid - ingen fast møteplikt whatsoever og vi som representerer mememe-foreldrene, gikk ennå i barnehagen. Med andre ord- det kunne sikkert diskuteres om all avspaseringen dengang var "fortjent." Vel, det er lenge siden lærerlivet var så enkelt, og i og med at det finnes nok av andre yrker det man har vel så mye fri (diverse turnusordninger , f.eks nordsjøarbeidere) med like eller dobbelt så mye lønn, ser jeg det som helt usannsynlig at det er den rause avspaseringsordningen som trekker ellers umotiverte folk til yrket. Jeg synes faktisk at det ikke er så rent lite frekt og dustete av deg å påstå noe slikt, og jeg kommer til å rødprikke.
Jeg tenker som Ming at dette er en trend i samfunnet, og absolutt en viktig nok sak til at det kan forsvares å skrive om det i en riksdekkende avis. Selvsagt er de fleste foreldre enda OK, men trenden er stigende, mener jeg. (Kan en trend være stigende?
Kanskje du ikke har et yrke alle ynder å mene noe om? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjenerMan gidder ikke å være lærer lenge hvis man ikke liker å være det. Og de som blir øærere pga ferien får seg nok raskt en overraskelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Leser
|
Jeg har jobbet med IT-support og jeg har ikke samme oppfatning som deg om at lærere er de som klager mest over brukergruppen sin.
Jeg tror nok at mange lærere er mer fokusert på pedagogikken enn selve det menneskelige apspektet.
![]() |
#58 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener"Du trenger å gi tilbakemelding til andre brukere før du kan gi til Niobe igjen." |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Rockesøster
|
Forråsirresånn, som tung bruker av IT-support kan jeg veldig gjerne tro at supportfolkene klager over brukerne sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Leser
|
"Hey, you are the looser, hmpf sorry, user that ..."
![]() |
|
|