Sv: En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Detaljstyring? Hva mener du med det.
Når det gjelder at brukerene/kundene stiller krav, så ser jeg ikke på foreldre som brukere men som kunder. I så måte stiller vi kanskje for få krav.
Det er detaljstyring når foreldre ønsker å bestemme hvilke belønningssystemer man skal ha, hvilke sanksjoner man skal ha, hvilken skrifttype man skal undervise i, hvilke dager leksene skal legges til, osv.
Ser at jeg er veldig enig med rine i denne diskusjonen.
Jeg synes foreldrene er utrolig viktige i skolen som SAMARBEIDSPARTNERE. Når det blir mer motarbeiding, flisespikking og kverulering innrømmer jeg gladelig at jeg ikke ser på dem som den samme ressursen. Spesielt morsomt er det når eleven sier at "pappa sier jeg ikke trenger å (insert et eller annet) for det er ikke du som bestemmer over meg". Det er motarbeiding, ikke samarbeid.
Foreldre som på en ryddig måte sender en mail, tar opp et spørsmål/problem/en uklarhet er faktisk noe helt annet. Og det aller beste er foreldre som skriver "Vi ser at x sliter i matematikk for tiden. Hva kan du som lærer gjøre og hva kan vi som foreldre gjøre for å hjelpe ham/henne?" Det er samarbeid.
Mailen "X skjønner ikke matematikken i det hele tatt, hva driver du egentlig med i undervisningen din?" fører til en litt annen følelse for foreldresamarbeidet.