Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-12, 22:00   #221
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Ungene liker Halloween. Man kan kle seg ut, være sosial og spise sjokolade. What's not to like?

Så jeg kler oss ut, skjærer ut gresskar, ansiktsmaler, stasjer litt rundt døra, setter ut snop og tar turen ut med ungene. I dag var det sjuåringen, fireåringen, begge treåringene og et par lånebarn. Sosialt og morsomt. Og nevnte jeg all sjokoladen!? Vi var ute lenge, og alle ungene vi møtte var hyggelige, høflige og fryktelig glade. (Det er jo som oftest det.)

(Det jeg synes er stusslig med Halloween er de voksne som åpner døra for ungene, og deler ut litt snop med sånn overbærende "åh, dette er så kjipt og unødvendig og Amerikansk, og dere skal vite at jeg gjør dette bare fordi jeg synes jeg må og det er egentlig så tååå-å-pelig. " La heller være, tenker nå jeg. )

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 22:00   #222
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg lurer egentlig mest på når det ble vanlig å feire Halloween? For det har nemlig gått meg litt hus forbi.

Mine to eldste begynte vel å feire for ca 9 år siden. Det var vel rundt da det begynte å ringe på barn rundt her også.

Gammel 31-10-12, 22:01   #223
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Her har det vært veldig stille og rolig i kveld. Kanskje banket på døra tre eller fire ganger. Junior gikk sammen med naboguttene en halvtimes tid og kom hjem glad og fornøyd. De ungene som har vært her har altså vært veldig høflige og søte. Takket og bukket og "ha en fortsatt fin kveld". Søte.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 22:02   #224
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Men som par har eg og mannen late vere å delta, og eg må innrømme at eg blir oppriktig sur når søppelkassa er velta og all søpla er dratt utover oppkjørselen vår 1.nov, fordi vi ikkje har vore heime 31.oktkber.

Slik er det ikke her, ingen tricks i det hele tatt.

Gammel 31-10-12, 22:10   #225
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Appelsin: Tror ikke det er så vanlig enda. Mitt inntrykk er at det blir flere og flere for hvert år og at "reglene" blir bedre og bedre innkjørt. Her er det en fin gjeng, vi har aldri opplevd hærverk. Ganske små barn som går og de følges av voksne (for oss som kjører bil er jo det en kjempelettelse!).

Syster mi hadde hatt besøk av 20 stykke, og alle oppførte seg. Eg og trur normene for korleis ein oppfører seg når ein går rundt, er i ferd med å setje seg.

Me var på Allehelgensfest i kyrkja. Då eg spurte jenta kva ho fekk i godteposen, var svaret "det samme som i fjor". Då smålo eg godt inni meg.

Gammel 31-10-12, 22:12   #226
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Her kommer de som bor i gata på døra, og det er bare hyggelig. Vi har vært ute de siste årene vi også.

I år var lillesøster ikke helt i form, og storebror valgte show med Andreas Wahl, så det har vært en rolig kveld.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 22:14   #227
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Forresten - jeg pleide å ha samme forhold til jul som Sjuggerpløm beskriver i hovedinnlegget. I mange år forbandt jeg jul med mas og liksom-kristenhet og...kjøpepress.

Men det er mye mer ålreit nå som jeg deltar helhjerta.

Gi Halloween en sjanse?

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 22:15   #228
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

I fjor hadde vi ca. 80 barn på døren, årene før ikke fullt så mange men sikkert 50-60. Vel, i dag gikk jeg med mine (yngste er akkurat fylt 4) en times tid i nabolaget i pøsregn. Gikk kun til naboer vi kjenner godt (og som har barn). Jeg er alene med barna, så dermed var det tomt hus her mens vi var ute å runden. Jeg håpet at mange ville komme til oss etter at vi kom tilbake (det gjorde de i fjor, 80 stk), men i år hadde vi kun 3-4 grupper med noen få barn (kanskje pga. været). Så, jeg sitter her med mye godteri (hadde kjøpt inn mye pga mye barn i fjor, ville ikke risikere å gå tom). Litt trist, egentlig, for jeg ville ikke gått ut med mine til naboer om jeg ikke fikk sjansen å gi tilbake til deres barn. Det er litt kjipt. Neste år får vi gjøre det annerledes, kanskje sette ut skål her mens vi er borte eller invitere til halloweenfest her slik at vi også har mulighet til å gi til andres barn.

Gammel 31-10-12, 22:20   #229
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

I fjor hadde vi ca. 80 barn på døren, årene før ikke fullt så mange men sikkert 50-60. Vel, i dag gikk jeg med mine (yngste er akkurat fylt 4) en times tid i nabolaget i pøsregn. Gikk kun til naboer vi kjenner godt (og som har barn). Jeg er alene med barna, så dermed var det tomt hus her mens vi var ute å runden. Jeg håpet at mange ville komme til oss etter at vi kom tilbake (det gjorde de i fjor, 80 stk), men i år hadde vi kun 3-4 grupper med noen få barn (kanskje pga. været). Så, jeg sitter her med mye godteri (hadde kjøpt inn mye pga mye barn i fjor, ville ikke risikere å gå tom). Litt trist, egentlig, for jeg ville ikke gått ut med mine til naboer om jeg ikke fikk sjansen å gi tilbake til deres barn. Det er litt kjipt. Neste år får vi gjøre det annerledes, kanskje sette ut skål her mens vi er borte eller invitere til halloweenfest her slik at vi også har mulighet til å gi til andres barn.

Jeg satte ut skål mens vi var ute og gikk. Vi gikk jo forbi noen ganger, og det virket som om ungene forskynte seg med bare en og en ting, og ikke sånn at "først til mølla" tømte alt. Det synes jeg er fint og se.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 22:25   #230
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke noe stor fan av Halloween og jeg liker ikke at mine barn renner på dørene høs folk vi ikke kjenner. Derfor løser vi det slikt at de får kle seg ut, så tar jeg dem med i bilen og kjører dem rundt til slekt og venner. I år ble det ikke så lang runde ettersom de hadde trening fra 18-19. De fikk mer en nok godis dog. *skuler på sukkerhøye barn som burde sove for sikkert en time siden*

Vi kjøper inn slik at vi har til dem som kommer på dørene her, men vi pynter ikke.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 22:26   #231
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, thanksgiving er mellom Halloween og jul, i slutten av november. Så det blir en hyggelig ting i oktober, en i november og en i desember. Toppers det synes jeg.

Thanksgiving er fjerde torsdag i november.

Gammel 31-10-12, 22:30   #232
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått en rød prikk. Det er godt å se at folk jeg synes er teite tar meg alvorlig nok til å reagere.

Jeg har derimot ikke fått noe særlig besøk på døren. Det kom fire jenter fra lillesøsters klasse og det var alt. Vi har alt for mye godteri igjen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 22:33   #233
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg satte ut skål mens vi var ute og gikk. Vi gikk jo forbi noen ganger, og det virket som om ungene forskynte seg med bare en og en ting, og ikke sånn at "først til mølla" tømte alt. Det synes jeg er fint og se.

Forsøker til neste år, eller neste år kan gjerne yngste gå alene med eldste. Da er han 5 år. Tror det blir løsningen. Det virket uansett som det var mye færre barn ute og gikk her enn før. Det er kommet mange nye naboer her det siste året, mye små, og de går gjerne ikke Halloween.

Gammel 31-10-12, 22:35   #234
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

I dag var det krise her i heimen, for bestekompisen til eldste skulle gå Trick or Treat med noen andre, pappa hadde feber og mamma var for sliten og syk til å gå.
Men jeg har lovet sjuåringen at neste år, da! Da bor vi i eget hus, og da blir det full pakke med gresskar og lys og kostymer og Trick or Treat, og selv om jeg ikke har sagt noe til ham ennå, så har jeg planer om å invitere de nærmeste kompisene hans til å gå sammen med oss og så se en småskummel film hjemme hos oss mens vi spiser opp fangsten etterpå.

Ja, jeg er halloween-fantast. Jeg elsker å lage kostymer og å kle meg ut selv, og jeg synes det er et nydelig avbrekk i en ellers kjip og mørk tid.

Å sende ungene ut på Trick or Treat mens man låser døra sjøl, er dårlig folkeskikk. Og å bli så indignert av diskusjon på et diskusjonsforum at man insinuerer at det jager folk vekk fra forumet, og attpåtil sletter alle meldingene sine i den aktuelle diskusjonen - det er bare uforståelig.

Gammel 31-10-12, 22:45   #235
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her dukka det opp tre gutar på døra. Det har aldri vært nokon på knask eller knep her før, og eg hadde i grunn gløymt ut heile Halloween eg. Dermed vart det ikkje noko godteri på dei. Dessuten hadde dei ikkje kledd seg ut, berre dekka ansiktet til med buff/ skjerft. Skal det vera, så skal det vera seier eg.

Her i huset er Halloween flytta til midten av november, for då skal storesøster feirast. Eg har handla inn masse stæsj, og har tenkt å kjøra eit skikkeleg party, dog noko forsenka. Vurderte å kjøpa zoombiekostyme til far i huset som må stå for selskapet (eg jobbar), men det er kanskje å dra det bittelitt langt.

Gammel 31-10-12, 23:07   #236
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Så svar på spørsmålet ditt. Jo, vi kan gjerne ha engasjerte diskusjoner, men jeg blir aldri klok på at det skal være nødvendig å ha så lite raushet for hverandres verdier, valg, manglende valg, kompromisser, selvmotsigelser osv. Vi er jo bare en gjeng med foreldre som forsøker å gjøre så godt vi kan. Jeg er helt overbevisst om at det må være mulig å utvise litt mer raushet for hverandre som mennesker, samtidig som man diskuterer.

Hvis man har tatt et verdivalg som innebærer at man er for snylting, så handler det ikke om å gjøre så godt man kan. Og da fortjener man ikke raushet.

Jeg har egentlig lite til overs for denne tradisjonen, men siden barna mine er med på det og syns det er superstas, så er vi også med. Men det irriterer meg at det er så mye grådighet! De fleste besøkende grabber til seg av skålen, og i dag var det ett barn - ETT (!) som sa takk.

Gammel 31-10-12, 23:17   #237
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Her var det masse skumle unger som kom og ringte på døra Gresskaret stod i vinduet og ute hadde vi Halloween lykt. Alle oppførte seg fint og takket for godteriet

LilleVenn og vennene var ut på på tiggerunde i 2 timer Ikke forstår jeg hvordan de orket i drittværet, men de var riktig så fornøyde da de kom hjem med fangsten.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 23:17   #238
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har aldri hørt at noen har fått hverken ødelagt noe, egg eller dopapir, eller søppelkasser veltet i forbindelse med Halloween. Vi har noen år vært på fest hos venner og da har det vært mørkt her, man aldri noe griseriet for det. Så her er det ikke vanlig med knep.

I dag har vi hatt mange på døren, men færre enn i fjor og alle har bare vært blide og høflige.

Gammel 31-10-12, 23:18   #239
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er uenig med dere idag. Jeg mener Pesten kan få lov til å drite i Halloween og sitte i soffaen og kose seg og at det er helt uavhenig av om ungene til Pesten går trick or treat.

Det derre verdivalgtullet kjøper jeg ikke. Ikke på dette. Det må være lov å velge å stå utenfor halloweenordningen på et personlig plan uten å måtte utføre kiipe inngrep i barnas sosiale liv.

Om pesten selv hadde kledd seg ut og gått og treat'et og SÅ slukket lyset, da hadde det stillt seg annerledes.

Vi har for øvrig hatt en super feiring, jeg var ute og gikk med 6 unger, de aller fleste husene hadde gresskar eller fakkel ute. En stakkars dame hadde bare nøtter, men det er cool. Jeg fikk faktisk en seigemann selv. Vet ikke om det var heksehatten ellet refleksvest str XXXS som var mest skremmende.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 23:23   #240
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Jeg er uenig med dere idag. Jeg mener Pesten kan få lov til å drite i Halloween og sitte i soffaen og kose seg og at det er helt uavhenig av om ungene til Pesten går trick or treat.

Det derre verdivalgtullet kjøper jeg ikke. Ikke på dette. Det må være lov å velge å stå utenfor halloweenordningen på et personlig plan uten å måtte utføre kiipe inngrep i barnas sosiale liv.

Det var hverken Pesten selv eller vi som argumenterte mot henne som trakk inn det med verdivalg, altså. Jeg er enig i at det er et malplassert ord å dra inn i diskusjonen. Og jeg synes det er helt kult å sitte i sofaen og kose seg uten å lage i stand noe som helst, men at det er kjipt gjort å stenge døren og slå av lyset og dermed signalisere at man aktivt ikke ønsker trick-or-treatere velkommen, mens ens egne unger er ute på godtesanking.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.