Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

404 ting å tegne for gutter og jenter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-12, 01:57   #61
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenter

Jeg skjønner jo veldig godt at ikke alle gidder å ha dette som en kampsak altså. Jeg har egentlig heller ikke det. Men jeg synes samtidig dette er en viktig debatt, at man ikke bør føyse det bort og tenke "drit i", for jeg synes ikke man bør drite i dette.

Gammel 06-11-12, 04:59   #62
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av merch, her.

hva intensjonen var er jeg usikker på, men med mange strikker så var han ikke mye gutt ihvertfall. til den ansattes forsvar dette var før hans aller første klipp. han var pøbel-aktig langhåret

Pøbel-aktig langhåret, faktisk. Lever de fordommene altså fremdeles, eller var det bare et uheldig ordvalg fra din side?
Hilsen mamma til langhåret pøbel, med langhåret pøbel-ektemann.

Gammel 06-11-12, 10:12   #63
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Pøbel-aktig langhåret, faktisk. Lever de fordommene altså fremdeles, eller var det bare et uheldig ordvalg fra din side?

Ikke pøbelaktig, men slaskete og uflidd.

(men helt alvorlig, man kan ikke gå seende ut som hva som helst, og forvente at ingen tenker noe om noen. Det går ikke. Hvorvidt man ytrer det til vedkommende, eller tilegner dem negative og fordomsfulle egenskaper er noe helt annet, men hva man tenker inni seg - hvilken smak man har selv - hvilke umiddelbare assosiasjoner man får - nei det kan ingen styre).

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 10:32   #64
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Det gjelder dessverre mange ting. Jeg skulle kjøpe gave til en 7-åring som er glad i å lage mat:

og

var de som var tilgjengelige i butikken. Det kan umulig være slik at jenter og gutter nødvendigvis liker å lage forskjellig type mat?

Endte på denne isteden:

Gammel 06-11-12, 10:35   #65
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det er vel en grunn for enkelte uniformsreglement ikke tillatter menn med langt hår f.eks? vekter, politi osv...

men back to topic: Jeg klarer ikke bli provosert av dette desverre.

Gammel 06-11-12, 10:47   #66
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ikke pøbelaktig, men slaskete og uflidd.

(men helt alvorlig, man kan ikke gå seende ut som hva som helst, og forvente at ingen tenker noe om noen. Det går ikke. Hvorvidt man ytrer det til vedkommende, eller tilegner dem negative og fordomsfulle egenskaper er noe helt annet, men hva man tenker inni seg - hvilken smak man har selv - hvilke umiddelbare assosiasjoner man får - nei det kan ingen styre).

Unnskyld? Jeg tror min ektemann er en av de mest hygieniske og ordentlige, kanskje også en av de mest forfengelige jeg har møtt. De som fremdeles mener at langhåra menn er slaskete og uflidde, trenger seriøst å oppdatere verdensbildet sitt. Det er ikke snakk om "å gå seende ut som hva som helst", det er snakk om å ha litt lenger hår enn gjennomsnittsmannen.

Gammel 06-11-12, 10:50   #67
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo militant feminist og lar meg provosere, selv om jeg egentlig mest av alt er oppgitt.
jeg lar meg forøvrig også provosere av alle som mener at eget barns preferanser kan brukes til å bekrefte at det er helt fundamentale forskjeller mellom gutter og jenter og menn og kvinner og at det derfor er greit med et ganske ekstremt kjønnsdelt utvalg av klær og leker.
Fint å vite hvem man er og ha kjønnsidentitet og sånn, atlså - men å trekke på skuldrene av et system som gir begge kjønn begrensninger i forhold til hva de kan leke og hvem de kan være, det synes jeg ikke noe om.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 10:51   #68
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er jo militant feminist og lar meg provosere, slev om jeg egentlig mest av alt er oppgitt.
jeg lar meg forøvrig også provosere av alle som mener at eget barns preferanser kan brukes til å bekrefte at det er forskjeller og at det derfor er greit med et ganske ekstremt kjønnsdelt utvalg av klær og leker.
Fint å vute hvem man er og ha kjønnsidentitet og sånn, atlså - men å trekke på skuldrene av et system som gir begge kjønn begrensninger i forhold til hva de kan leke og hvem de kan være, det synes jeg ikke noe om.

Enig. Jeg blir like overrasket hver gang jeg hører noen trekke på skuldrene over ting som dette.

Gammel 06-11-12, 11:09   #69
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Fint å vite hvem man er og ha kjønnsidentitet og sånn, atlså - men å trekke på skuldrene av et system som gir begge kjønn begrensninger i forhold til hva de kan leke og hvem de kan være, det synes jeg ikke noe om.

Nettopp. Jenter kan ikke tegne traktorer. Gutter kan ikke tegne feer. Menn i offentlig tjeneste kan ikke ha langt hår, men for jenter er det greit.

Gammel 06-11-12, 11:15   #70
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av merch, her.

off topic:

jeg har en krølltopp av en jr. en gang i våres når jeg hentet han i bhg hadde de stæsja håret hans i strikker. god humor i nest.lederen da ble det en hårklipp like etter.

I dag advarte hun mot en ny runder strikker igjen. tar et hint

Fader så sint jeg hadde blitt da.
Minsten min hadde langt hår og krøller og jeg syns han var knusebedårende. Helt gutt i mine øyne, men ikke i andres ukjente skjønte jeg da mange snakket til/om han som jente.

Jeg tror at det er mye snakk om salg når de deler det opp sånn. At de selger flere sånne, enn om boka skulle vært grønn og dermed myntet på begge.
Hos oss er det nok til dels guttete, men jeg er veldig glad for at gutta ikke har blå som favorittfarge. Der går det i grønt, rødt og gult.

Gammel 06-11-12, 11:37   #71
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Jeg tror at det er mye snakk om salg når de deler det opp sånn. At de selger flere sånne, enn om boka skulle vært grønn og dermed myntet på begge.
Hos oss er det nok til dels guttete, men jeg er veldig glad for at gutta ikke har blå som favorittfarge. Der går det i grønt, rødt og gult.

Ja, dessverre er det nok kanskje slik det henger sammen.
Det blir litt som med klær: Jeg har ei venninne som venter ei jente nå, og absolutt ikke vil ha rosa til denne jenta. Babyklærshopping ble en utfordring, kan man si!

Gammel 06-11-12, 11:39   #72
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jo ingen tvil om at pengene styrer dette. De selger flere kokebøker/tegneblokker etc når de kjønnsdifferensierer. Og så er det en del som er veldig bevisste og unngår slike produkter fordi man mener det ikke er heldig, men så lenge man er i mindretall så vil jo ikke produsentene slutte å lage rosa kokebøker for jenter og tøffe kokebøker for gutter.

Jeg har forøvrig en 6åring med verdens nydelige blonde krøller og han og jeg er skjønt enige om at de ikke skal klipps av. Det er ikke vedig langt, men langt nok til at han innimellom har blitt tatt for å være jente. Da smiler han og sier nøkternt "Jeg er en gutt jeg altså". Han takler det med andre ord veldig mye bedre enn hans mor som gikk inn i en aldri så liten depresjon da hun ble tatt for å være gutt i Legoland sommeren 1984.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 11:40   #73
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

...men å trekke på skuldrene av et system som gir begge kjønn begrensninger i forhold til hva de kan leke og hvem de kan være, det synes jeg ikke noe om.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 12:48   #74
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at man ikke hisser seg opp av dette er ikke det samme som at man ikke bryr seg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 13:18   #75
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det at man ikke hisser seg opp av dette er ikke det samme som at man ikke bryr seg.

Helt enig.

Og så syns jeg at det er en ting å ha prinsipper, noe helt annet er det å tre disse prinsippene over hodet på ungene. Jeg kan velge hva jeg selv kjøper til ungene, men ikke hva andre kjøper til dem. Samtidig syns jeg ikke det er noe særlig å kjøpe ting til dem som de aldri ville ønsket seg selv. Og jeg kan ikke bestemme hva ungene mine velger å leke med av de tingene vi har i hus.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 14:32   #76
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det skjønner jeg ikke helt. Hvordan forholder du deg til det, da?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 06-11-12, 14:34   #77
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Helt enig.

Og så syns jeg at det er en ting å ha prinsipper, noe helt annet er det å tre disse prinsippene over hodet på ungene. Jeg kan velge hva jeg selv kjøper til ungene, men ikke hva andre kjøper til dem. Samtidig syns jeg ikke det er noe særlig å kjøpe ting til dem som de aldri ville ønsket seg selv. Og jeg kan ikke bestemme hva ungene mine velger å leke med av de tingene vi har i hus.

Har du ikke tenkt over hvorfor ungene dine ønsker seg ting? Tror du virkelig ikke de og vi blir påvirket av hva samfunnet rundt oss gjør og forteller?

Gammel 06-11-12, 14:37   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Helt enig.

Tre prinsippene over hodet på barna? Huh? Mulig jeg misforstår deg nå, men du mener at vi som synes kjønnsrolleinndeling av leker er femtitalls og avleggs, kjøper leker ungene ikke vil ha for å demonstrere våre prinsipper?

Gammel 06-11-12, 15:30   #79
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Skjønner at du er glad i ham, men skjønner dog ikke at du lar ham få bestemme. :gift-med-en-hertug,-og-ikke-en-konge:

Nju, nja, njo, som de sier i Vømmøldalen. I forhold til lego så opplever jeg at de store eskene og seriene har vært mest rettet mot gutter, selv om det ikke sto noe om det på esken. Eldste her vil ikke ha ulike 'tøffe' yrker, sjørøvere, starwars og annet snusk. Hun vil ha hus, familie, campingvogn og ellers elementer som passer inn i et nabolag. Hun er heller ikke redd for å ytre dette. Men hun vil ikke ha det enklere og med større figurer. Hun vil bare ha litt mer for henne i ordinær form. Litt mer 'domestic'.

Det jeg mener er at guttene som kunne tenkt seg å leke med rosa lego, ikke tør ønske seg det fordi kompisen har sagt at det er jentelego. Eller det står skrevet på pakken. Det samme gjelder jo motsatt, altså ting som er merket "gutteleke".

Gammel 06-11-12, 18:07   #80
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tenkte på denne tråden nå: Snuppa har fått nye klemmer idag. Broren er misunnelig, heldigvis deler Snuppa med ham. Så nå løper de rundt her med klemmer i håret begge to. Hun med en stor blå en og han med en gul, strålende fornøyde begge to.

Og på shoppingrunde idag så jeg mange barne-kokebøker. En for jenter, en for gutter og en bare for barn. Lurer på hvilken jeg kommer til å kjøpe...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.