Sv: Matvareindustriens hemmeligheter
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Hvor relevant er denne filmen for norske forhold?
Ikke så mye vil jeg tro. Vi har landbruksbedriftene som ikke har fortjeneste i siste ledd, kjedene. Vi har Mattilsynet for dyrenes velferd som er statlig og uavhengig. Og arbeidere i Norge har bedre vilkår og rettigheter.
Men det er tendenser til større produksjoner, ønske om billigere landbruksvarer, utvannet billig kyllig og liten interesse for øko mat. Og det er mer enn langt mellom gode fiskebutikker som selger villfisk. Vi aksepterer oppdrett, selv om den har klare negative sider. Vi aksepterer i større grad, og det er lett tilgjengelig svart og uregulert arbeidskraft.
Som flere nevner, det er ikke lett å finne øko kjøtt. Man må vite hva en skal ha og hvor det selges. Jeg klager ikke på utvalget her jeg bor som har en av landets beste Coop Mega som nabo. Og kan reise på Bondens markeder. Men rundt om i landet hvor kjedene ikke ligger tett i tett.
Det er liten statlig regulering i USA, når en grønnsak koster mer enn to burgere. Ref familien som spiste take away i bilen fremfor å lage mat selv.