Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flytte til en bestemt skolekrets

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-13, 19:51   #61
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flytte til en bestemt skolekrets

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Vi tilhører også en skolekrets som er veldig hvit. Men ikke som Vindern, mer som Jar. Jeg skjønner ikke aversjonen mot disse skolene. Jeg savner også mer mangfold på vår skole. Men vi har andre ting som er positive, som dette med at skolen jevnt over har et stort foreldreengasjement. Folk flest på skolen vår er som FP. Oppegående, hyggelige, ordinære mennesker. Det er enkelt å forholde seg til. Ved at skolen ligger i et sosioøkonomisk sterkt område er skolens knappe ressurser tilstrekkelige til å håndtere de problemene som oppstår på skolen. Jeg synes det flere her skriver at de likestiller en belastet skole som Tøyen med Jar er pussig. At man ikke streber etter å tilhøre disse skolekretsene er nå én ting. Men å sammenligne det med de mest belastede skolene? At barna får en god skolegang er jo det viktigste, og det er det soleklart at barna får i større grad på Jar enn på Tøyen. Men det kan være man her tenker at Jar er en rikmannsskole. Og det er det jo langt ifra. Det er et middelklassestrøk med stor andel kjernefamilier med to arbeidende foreldre. Ordinære mennesker. Men med fravær av mennesker med svak sosioøkonomisk status, som gjør det homogent.

Absolutt veldig enig i alt.

Gammel 18-01-13, 20:18   #62
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I USA er dette med skoler satt i system - det finnes eget graderingssysrem for skolene som er tilgjengelig på nettet, og hus i de beste skolekretsene er dyrere å både kjøpe og leie. Vi gikk helt bevisst på det da hus ble leid (eller rettere saft gjorde kollegane vi overtok det arbeidet, men vi hadde gjort det samme).

Hadde jeg hatt anledning hadde jeg gjort det samme her. Men forskjellene er neppe så ekstreme er jeg bor. Her er det langt på vei snakk om gode/dårlige lærere og ikke hele skoler.

Gammel 18-01-13, 20:46   #63
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

I Bergen er det blitt veldig viktig, men ikke pga. læremiljøet osv. Her er det inneklima for alle pengene, det er etterhvert veldig mange skoler som ikke er godkjente av helsevernetaten og unger busses halve byen rundt mens de venter på at skolene skal totalrenoveres og ungene skal bli kvitt astmaen de får av å være på skolen.

Jeg gav opp sykkel-/gangavstand til jobb til fordel for en skole som sto øverst på listen over oppussingsobjekter. Nå, i 3.klasse, er alt ferdig og vi har en av veldig få skoler (som ikke er nybygde) som har ventilasjon og sakene i orden.
At vi bor i en bydel som har stort fokus på mye rart av tilbud for å hindre komplett kollaps og tilbakefall til 70-tallets bråk og kaos, hjelper jo også på.

Dette kjenner jeg meg ikke helt igjen i at det bare er inneklima som er viktig! Ser for meg at det er det der skolene har veldig dårlig klima altså.
Men jeg vet at mange skoler har godt/dårlig rykte.

Et eksempel fra et område nært oss. I prospektet til nybygde rekkehus sto det at de tilhørte skole A noe som visstnok var veldig viktig for å bosette seg der. Men så viste det seg at de tilhører skole O. Dette skapte veldig mye styr og de siste to årene har alle fra dette området fått gå på A men fra neste år er dette langt fra sikkert. Skole O har nemlig god kapasitet mens skole A er sprengt! Nå har skole A et bygg som er avstengt pga dårlig klima og elevene har klasserom i brakker.

Gammel 18-01-13, 20:48   #64
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Som bosatt i Oslo nordøst har vi valgt å flytte arvingen fra nærskolen til en annen . Etter at de åpnet en ny skole med svært høy andel av fremmedspråklige (på 90 tallet ) , har nærskolen opplevd en flukt av elever til denne . Arvingen går på en skole med fremmedspråklige på 20 talllet , blandet foreldregruppe og et godt tilbud . Både kor , allidrett , svømming , skolehage osv i aks tiden . Skolen har hatt et godt miljø over flere år og tilbyr korp , orkester , et aktivt Fau .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 21:00   #65
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har litt dårlig samvittighet for at vi bor så hvitt som vi bor. Da vi bodde i nord bodde vi i en gigantisk smeltedigel, og elsket det. Vi valgte bydel her i byen bevisst, men jeg hadde kanskje valgt annerledes om jeg hadde valgt på nytt. Ikke fordi det ikke er bra her, for det er det virkelig, men det er en del holdninger blant foreldrene her som jeg ikke er bekvem med. Det har sikkert litt med at jeg har jobbet såpass mye med innvandrere, og det at jeg nå jobber på yrkesskole, å gjøre, men for meg er det ikke et udelt pluss at barna mine vokser opp i et område der en mørkhudet person på butikken er en kuriositet.

Skolen er jeg fornøyd med, barneskolen vel og merke. Yngstemann går på en annen barneskole enn de to eldste gikk på, fordi skolegrensene ble flyttet, og jeg kan ikke si at den skolen er noe dårligere enn den første, selv om foreldrene på den første skolen er rimelig overbevist om at de er best i det meste. Det blir litt for meget for meg rett og slett. Særlig når jeg som er lærer og stadig møter elever fra bydelen, uteteamet og politiet - og alle melder om en skummel fest- og ruskultur blant ungdom på haugen her. Man kan jammen se seg litt blind på ressurssterke foreldre i bydelen, selv om det helt klart er et pluss, så tror jeg på ungdommene som sier at det er her man finner alene hjemme fester og god tilgang til rusmidler. Eneboligområder i byer har gjerne sine utfordringer de også.

Hadde dere spurt ungene mine så ville de sagt at her er det veldig bra å bo, og da er jeg fornøyd likevel, på deres vegne.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 21:03   #66
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er vel mer enn rimelig å tro at slike skoler er attraktive som arbeidsplasser også, sånn at de lett får flere gode lærere enn skoler med vanskeligere forhold.

Ja, det er klart. Jeg vil tro at et slikt miljø vil, for mange lærere, oppfattes som mer stimulerende å undervise i også.

Gammel 18-01-13, 21:06   #67
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi valgte bosted utifra skole for mer enn 23 år siden, da vi kjøpte hus for første gang. En skole som den gangen hadde et godt miljø, gode lærere(var den gang gift med en lærer),1-10 og gåavstand.
Arbeidsveien ble lenger og det samme ble avstand til vårt sosiale nettverk og famile.

Når de yngste skulle begynne på skole, ga det seg selv. Vi bodde der vi ville bo og skoletilbudet har vist seg å være godt.
Men også i min kommune er det skoler jeg i dag ville unngått, og er glad for at vi slapp å velge.

Gammel 18-01-13, 21:11   #68
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

I de grisgrente strøkene har man gjerne heller ikke den andelen av elever med innvandrerbakgrunn.

Nei, det stemmer. I fjor hadde vi to elever i klassen med minoritetsbakgrunn. I år har vi også to, men ikke fra samme nasjonalitet som i fjor. Noe av grunnen til dette er nok boligprisene her.

Gammel 18-01-13, 21:15   #69
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi flyttet fra skolekrets Linderud og til en nabokommune til Oslo for noen år siden. Delvis fordi vi pendlet oss i hjel, men også delvis fordi jeg ikke ville ha barna mine på Linderud etter å ha undervist på en lignende skole i noen år. Jeg så veldig godt at det faglige nivået ble temmelig dårlig, og det sosiale var egentlig ikke noe å skryte av det heller. Når norsk blir minoritetsspråket i friminuttene, blir det egentlig litt vanskelig. Og fritidstilbudet ble også ganske dårlig etter hvert fordi veldig mange av foreldrene ikke engasjerte seg i den typen arbeid - eller lekser for den del.

Gammel 18-01-13, 21:36   #70
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg helt klart valgt bosted ut fra skolekrets, uten tvil. Det er ikke noe jeg er redd for å innrømme.

Ser forresten her at det spiller en rolle hvilken skole man går på. Har diskutert dette med andre foreldre i bhg (som har eldre barn) og hører hvordan de ulike skolene her er. Alt er ikke bare bra.

Gammel 18-01-13, 21:42   #71
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg helt klart valgt bosted ut fra skolekrets, uten tvil. Det er ikke noe jeg er redd for å innrømme.

Ser forresten her at det spiller en rolle hvilken skole man går på. Har diskutert dette med andre foreldre i bhg (som har eldre barn) og hører hvordan de ulike skolene her er. Alt er ikke bare bra.

Jeg synes ikke det er ufornuftig å være bevisst på dette.

Gammel 18-01-13, 21:46   #72
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes ikke det er ufornuftig å være bevisst på dette.

Nei, ikke jeg heller. Da bror og svigerinne solgte leilighet i Oslo og kjøpte seg enebolig visste de godt hvor de ønsket å bo. De kjente neppe til skolene da all den tid barnet kun var 1 år, men de antok nok at det ville være hovedvekt av foreldre med høyere utdanning, lite problemer osv. osv. Ja, de blir nok litt blendet av det "perfekte". Jeg er ikke sikker på at jeg hadde trivdes der de bor, men det er en annen sak.

Gammel 18-01-13, 22:01   #73
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi bor i en av bydelene hvor innvandrerandelen er høy. Barna går på skoler med over 70 % innvandrere. Jeg jobber på en annen skole hvor andelen innvandrere er over 80 %. Her er det gode fritidstilbud som fotball, håndball, innebandy, basket, kampsport, korps, kor, langrenn, orientering, svømming og sikkert mye mer. AKS har et variert tilbud hvor blant annet elever kan ta spilletimer. Resultatene på nasjonale prøver er kanskje ikke jippi, men jeg opplever skolen som god med mange dyktige lærere.

Skolen jeg jobber på jobber hardt for å bedre elevresultatene og vi har en jevn framgang på eksamenskarakterene. I matematikk er vi en av få skolen som har bedring over tid. Vi har talenttilbud for flinke elever. De kan ta matematikk og engelsk på videregående. Perfekte er vi ikke og vi har mange utfordringer som ikke vestkantskoler har.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 22:05   #74
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det synes jeg er fantastisk, Blånn! Ildsjelene i fotball, håndball, langrenn, osv der jeg jobbet før orket ikke mer til slutt - de ble for få, og det ble et veldig dårlig fritidstilbud etter hvert. Å snu denne trenden tror jeg hadde betydd minst like mye som å bedre skolens faglige nivå for denne bydelen.

Gammel 18-01-13, 22:05   #75
millact

Standard

Blånn: Ut av nygjerrighet, hva gjorde at dere valgte å bosette dere der?

Gammel 18-01-13, 22:13   #76
Blånn

Blånn sin avatar

Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Blånn: Ut av nygjerrighet, hva gjorde at dere valgte å bosette dere der?

Litt min bakgrunn som "nødhjelpsbarn" samt at vi ikke hadde råd til leilighet i en hvitere bydel da vi etablerte oss. Flyttet igjen rett før storebror skulle begynne på skolen. Så da rundt ulike deler av byen. Jeg ville gjerne flytte hit og fikk med meg mannen på en visning. Kjente flere med barn på skolen her.

Det er forøvrig ikke veldig langt fra Linderud som flere her har flyttet fra.

Jeg jobbet en liten stund på Årvoll skole og må si det var uvant å jobbe på en skole med flertall "norske" barn.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 22:19   #77
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Vi bor i en av bydelene hvor innvandrerandelen er høy. Barna går på skoler med over 70 % innvandrere. Jeg jobber på en annen skole hvor andelen innvandrere er over 80 %. Her er det gode fritidstilbud som fotball, håndball, innebandy, basket, kampsport, korps, kor, langrenn, orientering, svømming og sikkert mye mer. AKS har et variert tilbud hvor blant annet elever kan ta spilletimer. Resultatene på nasjonale prøver er kanskje ikke jippi, men jeg opplever skolen som god med mange dyktige lærere.

Dette er mitt inntrykk fra skolen også (vi bodde der til for et år siden, da vi flyttet på landet). Jeg flyttet ikke bort fra bydelen, men bort fra Oslo. Jeg er mer imponert over hvordan både skolen og AKS ble drevet der, enn jeg er over skoletilbudet vi har nå.

Her i byen er det også mange som har sterke meninger om hvor i byen de ønsker å bo, men for mange handler det om å bosette seg i omtrent samme området de har vokst opp. Men jeg kan være helt ærlig og si at skole var en av de tingene jeg undersøkte før jeg flyttet hit. Men det er mange tilfeldigheter som spiller inn - jentemiljøet på trinnet til Snuppa er ikke noe bra, og det kan man ikke vite noe om på forhånd.

Gammel 18-01-13, 22:23   #78
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har barn på en ungdomsskole med en elevmasse på 83 % fremmedspråkelig bakgrunn. Skolen har 0 i mobbing! Vi ser at "vestkantskoler" har opptil 40 % mobbing. Barna kommer fra rundt 40 forskjellige nasjonaliteter, så det sier seg selv at norsk er det språket som snakkes i skolegården.

Nasjnale prøver har vist at skolens resultater er på samme snitt som landsbasis, og litt under Oslo-snittet ( som isolert sett er veldig høyt).

Skolen satser knallhardt og har lærerer som er Teach First. De lyste ut 22 stillinger for 2 år siden og fikk 150 søkere.

Det er en utfordring når "innvandrertettheten" er såpass høy, men vi får det til på et vis.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 22:41   #79
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Jeg har barn på en ungdomsskole med en elevmasse på 83 % fremmedspråkelig bakgrunn. Skolen har 0 i mobbing! Vi ser at "vestkantskoler" har opptil 40 % mobbing.

Vår vestkantskole (barneskole med ca. 85 % etnisk norske elever) har også 0 i mobbing, så dette med mobbing har ikke nødvendigvis med vestkant-/østkantskole å gjøre. Sånn bare for å nyansere litt ...

Gammel 18-01-13, 22:57   #80
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Vår vestkantskole (barneskole med ca. 85 % etnisk norske elever) har også 0 i mobbing, så dette med mobbing har ikke nødvendigvis med vestkant-/østkantskole å gjøre. Sånn bare for å nyansere litt ...

Det er ikke å komme bort i fra at når det er flere nasjonaliteter samlet på en skole, så vil mobbing forekomme mellom nasjonalitetene. Og da mener jeg ikke norske mot "de andre".

Jeg ser poenget ditt, men tror at mobbing vil eskalere på ungdomstrinnet?

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.