Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kakeutfordring: Mamma, kan du lage ninjakake til bursdagen min?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-13, 03:14   #21
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Kakeutfordring: Mamma, kan du lage ninjakake til bursdagen min?

Nesten all blå konditorfarge er av den tvilsomme sorten, E133 for eksempel har vært forbudt i en rekke land innen EU selv om den nå generelt er tillatt. Det er mest av EU byråkratiske hensyn det er blitt slik, enn at man har ønsket mer utstrakt bruk av stoffene i disse landene, blandt annet Sverige og Norge.

Sist redigert av arrow : 30-01-13 kl 03:34.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 08:38   #22
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Veronal, jeg vil gjerne ha. Gul hudfarge er også notert - rimelig logisk i grunnen...

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:09   #23
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar med i bhg i morgen!

Gammel 30-01-13, 10:13   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Nesten all blå konditorfarge er av den tvilsomme sorten, E133 for eksempel har vært forbudt i en rekke land innen EU selv om den nå generelt er tillatt. Det er mest av EU byråkratiske hensyn det er blitt slik, enn at man har ønsket mer utstrakt bruk av stoffene i disse landene, blandt annet Sverige og Norge.

Kan du utdype? Både hva som er farlig, og hvorfor du mener det er av byråkratiske hensyn?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:35   #25
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kan du utdype? Både hva som er farlig, og hvorfor du mener det er av byråkratiske hensyn?

Inntil for et par år siden var blant annet E133, som både Wiltons og Cacas blåfarger er basert på, forbudt brukt i mat i Norge. De er kun blitt tillatt fordi Norge automatisk innfører EU direktiver eller det gir for mye motstand å unngå dem, ikke fordi norske forskere eller norsk mattilsyn ønsker det (i dette tilfelle tvert i mot). Det er massevis av indikatorer på at en rekke av dem ikke burde være tilsatt mat, jeg har sett rapporter fra forskning som viser risikofaktorer spesielt allergiske reaksjoner, men også økt kreftrisiko. Det tar tid å spore dem opp og linke til dem, men de er å finne om man leter. Her er en liten artikkel fra aftenposten som viser litt av situasjonen.

Gammel 30-01-13, 10:46   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er kun blitt tillatt fordi Norge automatisk innfører EU direktiver eller det gir for mye motstand å unngå dem, ikke fordi norske forskere eller norsk mattilsyn ønsker det (i dette tilfelle tvert i mot).

Mattilsynet sier det motsatte i artikkelen du linket til, at EU-direktivene er svært strenge. Jeg er helt enig at man skal være forsiktig med tilsetningstoffer altså, men jeg ønsker å gå dypere i det enn "det er farlig, det sier massevis av forskere og artikler".

Gammel 30-01-13, 11:19   #27
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Mattilsynet sier det motsatte i artikkelen du linket til, at EU-direktivene er svært strenge. Jeg er helt enig at man skal være forsiktig med tilsetningstoffer altså, men jeg ønsker å gå dypere i det enn "det er farlig, det sier massevis av forskere og artikler".

Mattilsynet setter i disse dager sin lit til EU-rapporter, men før mattilsynet mistet sin autoritet overfor EØS-avtalen var de ikke villig til å godkjenne blant annet 133 og 131 for farging av mat her i landet. Atle Wold har flere ganger rådet folk til selv å velge bort E-stoffene de ikke ønsker, og ut fra et par intervjuer i NRK (tror det var i Puls) samsvarer ikke synspunktene til alle medlemme av Mattilsynet helt med deres EU modifiserte budskap. Uansett, om man ikke har et gjevn strømm av disse stoffene i kosten burdet det ikke være noe umiddelbar grunn til bekymring.

Gammel 30-01-13, 11:23   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns ikke det er en motsetning som beviser noe som helst mellom å anbefale folk å velge bort det de ikke vil ha, og samtidig mene det er genrelt safe å spise det, altså. Vi snakker om fargestoffer, det er tross alt ikke nødvendig i det hele tatt.

Men ønsker du å fortsette å snakke om fargestoffer i mat, foreslår jeg å lage en egen tråd framfor å diskutere det i alle kaketrådene på forumet.

Gammel 30-01-13, 11:36   #29
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Men ønsker du å fortsette å snakke om fargestoffer i mat, foreslår jeg å lage en egen tråd framfor å diskutere det i alle kaketrådene på forumet.

...det er jo der blåfargen lyser rett i blikket mitt !!

Gammel 30-01-13, 12:42   #30
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

...det er jo der blåfargen lyser rett i blikket mitt !!

Interessant å diskutere blåfarge, absolutt. Men - jeg har bestemt meg for å bruke blåfarge, sågar kortreist blåfarge, fra Cacas. Blåfargen er ikke en vanlig tilsetning i vår kost.

Jeg fant på sidene til Mattilsynet om E133 briljantblå:

Opprinnelig lagt inn av Mattilsynet

Stoffet er rapportert å kunne gi reaksjoner hos utsatte grupper, med symptomer som høysnue, elveblest og astma.

Greit nok at man skal unngå tilsetningsstoffer i det daglige, men dette er jo en enkeltstående hendelse med én kake. Jeg tror det skal gå greit.

Fake it 'til you make it
Gammel 30-01-13, 12:42   #31
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg tar med i bhg i morgen!

Takk!

Fake it 'til you make it
Gammel 31-01-13, 14:01   #32
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Standard

Fargene er innkjøpt; blått, svart og gul.
Trinn to: Ingredienser til marshmellowfondant.

Kjolebutikken ved siden av cacas var dessverre stengt, tøffe antrekk utstilt i vinduet.

Fake it 'til you make it
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.