Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-13, 20:23   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Miljøhensyn er vanskelig, fordi det er mange hensyn. Jeg reagerte på listen til Grønn hverdag. Kongekrabbe er helt sikkert bærekraftig, men den er også et skadedyr og det er har i mange år vært diskutert om den skal utryddes i Norge, for den er ikke en naturlig del av den norske faunaen. F.eks her:

http://www.imr.no/filarkiv/2012/03/k...abbe.pdf/nb-no

Under økosystemeffekter.

Jeg forstår ikke hvorfor det er et problem å spise et skadedyr. Om man skal utrydde den, hva skal man gjøre med den dersom man ikke spiser den?

Ellers tenker jeg at det viktigste man kan gjøre er å fylle fatet med mer grønnsaker og mindre fisk, passe på at maten spises opp i stede for å bli kasta, og sørge for at hele råvaren blir utnytta. Ja til fiskekraft, farsemat og supper av det som ikke blir filet.

Jeg har observert at mye av fisken i dag merkes med hvor og når den er fanget dersom man kjøper den i skikkelig fiskedisk eller fiskebutikk. Og om man dessuten etterspør bærekraftig fisk, så viser man at det finnes forbrukere som er interessert, selv om det skulle vise seg at de bak disken ikke kan svare. Se bare på palmeoljen, når plutselig alle ble interessert så skjedde det endringer i hele bransjen. Jeg er sikker på det samme kan skje i fiske-bransjen om alle begynner å kjøpe fersk fis over disk og spørre etter den som er bærekraftig.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.