|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?
Man blir jo ganske lei av lapper og eposter om at alle må ha ull, da. Når man gjentatte ganger har forklart at ull innerst gir kløe og ubehag. Men det verste var når jeg hentet og Ullungen (som ikke tåler ull), og hun var kokende varm fordi alt av skiftetøy og fleece var tatt på under dressen (muligens som en kompensasjon for manglende ullundertøy...
![]() |
#62 |
|
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Jeg har så klart forståelse for irritasjonen, men det er vel fortsatt ikke helt slik at man blir erklært som en dårlig forelder hvis man ikke kler på barnet ull? Eller har jeg bare hatt veldig flaks med barnehagene mine sønner har gått i? |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Det skaper unektelig litt gnisninger mellom meg og barnehagen/andre foreldre at jeg har en unge som ikke vil gå i ull.
![]() |
![]() |
#65 |
flisespikker
|
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Det er klart det alltid er irriterende med irriterende folk, særlig når de jobber i barnets barnehage (eller skole) og man derfor ikke kan slippe unna dem. Men det at noen irriterende folk f.eks. prediker om ull eller bakovervendte barn gjør jo ikke ull og bakovervending mindre bra i det generelle tilfellet. Altså, prinsippet blir jo ikke egentlig dårligere selv om det fremheves av teite mennesker. (Selv om det noen ganger føles sånn.
![]() |
#66 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Akkurat det med foreldremøte reagerte jeg litt på. Er det ikke vanlig folkeskikk å ikke flire av den forelderen som kommer med et eller annet teit forslag eller er alt for overbeskyttende? Det er jo alltid noen som lirer av seg noe rart syns nå jeg. Sist jeg var på foreldremøte var det en mor som mente at barna ikke burde få ta valg selv, for de måtte fort nok lære seg at man ikke fikk velge her i livet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Borte
|
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Jeg har aldri opplevd at noen har blitt ledd av selv om de har kommet med dusteforslag på foreldremøte. Det teiteste jeg har hørt var i 2004 da en nyfrelst Fedontilhenger snakket varmt for at alle barna burde få med lavkarbobrød i matboksen sin for å unngå at "blodsukkeret fyker til himmels" som hun sa. Selv da bet jeg tenna sammen og tenkte mitt i det stille.
![]() |
#68 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Det er godt mulig jeg ikke hadde klart å si noe hvis noen hadde sagt på foreldremøte at ungene måtte gå med hjelm fordi de kunne få kastanjenøtter i hodet. Jeg hadde trolig vært for sjokkert til å få sagt noen ting.
![]() |
![]() |
#69 |
Epikur
|
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Jeg skal innrømme at det var tendenser til himling og hoderysting i nabolaget etter historien gikk om et foreldremøte i en annen klasse, der den stakkars SFO-lederen var så dum at han fortalte at de innimellom pleide å kose seg på fredager med 4 cm2 sjokoladekake eller to vaffelhjerter til hver unge. Umiddelbart var det en lavkarbodame som harmdirrende pekte på SFO-lederen som om han var Satans sendebud og krevde at fredagskosen måte fjernes NUH! Vi bor et sted der fedme blant barn er null problem, så det å ikke kunne ha rom for litt hverdag og litt fest blir bare merkelig og det var heldigvis noen som sa dette, fremfor å la henne få bestemme noe så teit eller le av henne.
![]() |
#70 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Eg måtte tenke på denne tråden, då eg søkte litt på nett og leita etter ein ny måte å knyte elastisk sjal på (Ungen er blitt for stor til nyfødt-måten). Eg kom over eit forum med ein enormt lang diskusjon om riktig og galt bæretøy, og folk var nærmast religiøse i retorikken. Den eine gruppa hadde sverga evig truskap til BabyBjörn og den andre gruppa gjekk aktivt inn for å frelse dei frå BabyBjörn-djevelen og omvende dei til den gode sida. Eller noko slikt.
![]() |
![]() |
#71 |
Librocubicularist
|
Apropos dette, så var det eit innslag på Dagsrevyen tidlegare i haust, om undervektige barn på vestkanten i Oslo. Dei intervjua helsesøstre som meinte at ressurssterke foreldre som var opptatte av sunt kosthold, var for redde fett, slik at barna ikkje fekk det dei trengte for å vokse.
![]() |
![]() |
#72 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Dette er det ene feltet jeg kan bli frelsende på, for jeg synes det ene valget er hårreisende. Dette er den kampsaken jeg har valgt å plage andre med, noe de sikkert finner utrolig irriterende.
![]() |
#73 |
Epikur
|
For mye og for lite forderver alt, heter det der jeg kommer fra.
![]() |
#74 |
Epikur
|
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Jeg er også litt religiøst anti Babybjørn, kjenner jeg.
![]() |
#75 |
Librocubicularist
|
Det er grøfter på begge sider av vegen, har eg lært. Det blir vel omtrent det same.
![]() |
![]() |
#76 |
Librocubicularist
|
![]() |
![]() |
#77 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?I de to barnehagene til gutta var det aldri noe krav om ullklær, bare at de hadde nok skifteklær og varme klær/tilpasset årstiden.
![]() |
#78 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Ikke noe krav om ull her heller fra bhg. Ikke har vi fått klesliste heller. Nå bor min i ull, men det er jo mange som ikke liker ull.
![]() |
#79 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Amen, Harriet. Jeg er egentlig lei av at så mange tror de må leve på diett også. Og barn som får presset sånt kosthold nedover ørene, det mener jeg er beint ut usunt.
![]() |
#80 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Har "mammabloggere" definisjonsmakt rundt hva som er "barnas beste"?Er det så mange som nekter barna fullkornsris og dets like egentlig? Jeg er lei av at så fort man tenker litt annerledes enn at brød og pottit må til i alle dagens måltider tror folk man forer barna på baconfett og fløte. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|