|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilke tanker gjør du deg om klasseforskjeller i Norge? | |||
| Jeg/vi har ikke høyere utdanning og vi ser på såpeserier og leser aldri bøker og aviser |
|
2 | 1,08% |
| Jeg/vi har ikke høyere utdanning, men vi leser bøker, aviser og ser på nyheter |
|
43 | 23,12% |
| Jeg/vi har høyere utdanning, men vi ser heller på såpeserier enn å lese aviser og se på nyheter |
|
25 | 13,44% |
| Jeg/vi har høyere utdanning og vi leser aviser, bøker og ser på nyheter |
|
117 | 62,90% |
| Jeg tenkter at det i stor grad stemmer at arb. klassen er lite opplyste og ikke-lesende |
|
6 | 3,23% |
| Jeg tenker at det i noen grad stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende |
|
72 | 38,71% |
| Jeg tenker at det sjelden stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende |
|
28 | 15,05% |
| Jeg tror klasseforskjellene er større nå enn for noen tiår siden |
|
33 | 17,74% |
| Jeg tenker at klasseforskjellene er omtrent som de var for noen tiår siden |
|
42 | 22,58% |
| Arbeiderklassen Schmarbeiderklassen |
|
20 | 10,75% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 186. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Samfunnsklasser og livsstil
Nettopp!
|
|
|
#82 |
|
Librocubicularist
|
Det handlar litt om kven som typisk vel dei ulike linjene. Når snittet på helse- og sosialfag er 2,1 i begynnelsen av VG1 og ein har to timar i veka til rådigheit i norskfaget, er det ei utfordring knytta til det at elevar som har komme seg gjennom ungdomsskulen utan å lære å lese, skal analysere dikt. Eg skulle ønske vi kunne brukt tida på ferdighetstrening av relevante ferdigheter på yrkesfag. Barne- og Ungdomsarbeidarar kunne brukt norsktimane til å få god oversikt over barnelitteratur, medan elektro kunne fått trening i rapportskriving. Slik det er nå, kjem alle YF-linjene opp til same eksamen, og derfor må vi bruke mykje tid på dikt og novelle, fordi det er typiske eksamensoppgåver. Det ville vore betre å drilla svake lesarar i høgtlesing, før dei skal ut og jobbe i barnehage.
|
|
|
|
#83 |
|
Kamerat Pære
Tja. Jeg tenker at problemet ligger et annet sted om det er slik at det er helt vanlig at elever har gjort ferdig grunnskolen uten å lære og lese. Jeg vet ikke om det er rett å senke kravene på vgs. for å møte utdanningshullene fra grunnskolen om de er så store som du beskriver (og jeg har ingen grunn til å ikke tro deg, all den tid jeg ikke jobber i vgs.). Da tenker jeg at man heller bør gjøre noe på et tidligere stadium for å sikre at grunnkunnskapene sitter hos de aller fleste når de går ut av ungdomsskolen. Noe annet vil jo være en fallitterklæring til hele enhetsskolen og utdanningssystemet vårt, i mine øyne.
|
|
|
#84 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Samfunnsklasser og livsstilEg trur enhetsskolen er mykje av problemet, for å vere ærleg! Slik det er nå, er det ikkje lov å stryke elevar i ungdomsskulen, fordi alle har rett på vidaregåande opplæring. Elevar blir flytta opp eit trinn, uavhengig av om dei har dei kompetansene som er forventa, fram til dei er 16. Først då blir det stilt krav til at dei skal stå i fag for å gå vidare. Eg synest det burde vore nivåinndeling, slik at ein 10-åring som ikkje kan lese, blir fanga opp i fjerde klasse og lærer å lese, før han går vidare. Når elever begynn på vgs og ikkje klarer å få med seg innhaldet i ein tekst, fordi dei har nok med å stave seg gjennom orda og har gløymd begynnelsen av setninga før dei kjem til slutten, er det meiningslaust å vurdere dei etter kompetansemål som går på novelleanalyse og evne til å finne verkemiddel i sakprosa og argumenterande tekstar.
|
|
|
|
#85 |
|
Kamerat Pære
Jeg er selvsagt enig i alt dette. Og det er jo virkelig nitrist at/om dette er en realitet for såpass mange elever etter 10 års grunnskole. Man kan jo spørre seg om poenget med vidergående skole om man ikke har grunnkunnskapene i orden.
|
|
|
#86 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#87 |
|
By the Sea
|
Darth, du har ikke lest klassereise-tråden som denne pollen er en spinnof av? Jeg laget denne pollen nettopp fordi jeg synes påstander om at folk som ikke har høyere utdanning heller ser på såpeserier enn å følge med i samfunnet er unyanserte og fordomsfulle.
|
|
|
#88 |
|
By the Sea
|
Sv: Samfunnsklasser og livsstilNoen som leste det Håvard Tjora skrev i Magasinet i går? Han skriver om at 30% av elvene ikke fullfører vgs, men at det kun finnes jobber til ca. 3 prosent av disse elevene. Han stiller spørsmålstegn ved at så og si alle arbeidsplasser krever vitnemål fra vgs - er ikke 10 års skolegang verdt noe i seg selv? Jeg synes det er et betimelig spørsmål.
|
|
|
#89 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Sv: Samfunnsklasser og livsstil
Ah - nei, jeg har ikke lest klassereisetråden. Takk for oppklaring. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Kamerat Pære
Tja. Ikke om majoriteten av disse 30% som ikke fullfører vgs. ikke har grunnleggende ferdigheter som lesing og leseforståelse på plass. Og i vårt spesialiserte samfunn, er det jo lite rom for de som kun har ti års grunnskole. Siden kun 3% av disse får jobb, sier det seg vel i grunnen selv at det ikke er nok med grunnskole.
|
|
|
#91 |
|
By the Sea
|
Poenget til Håvard Tjora er at det er ganske merkelig at 10 års skolegang skal være verdt ingenting når den står for seg selv. Om man ser på læreplanmålene i alle fag for 10. trinn, så er det ganske omfattende saker man skal ha grep om. Det er klart det er mange yrker man kan klare både godt og mer enn godt om man har bestått grunnskolen. Men det har blitt opplest og vedtatt at man må ha vitnemål fra vgs - enten det strengt tatt er nødvendig for stillingen eller ei. Jeg synes det er verdt å tenke over.
|
|
|
#92 |
|
Kamerat Pære
Jo, men der mener jeg Håvar Tjora er litt på bærtur. Det er nemlig ikke mange jobber der det holder å kun ha vitnemål fra vgs. heller lengre. Jobber man før kunne få uten høyere utdanning, som f.eks. å jobbe som vanlig kunderådgiver/på callsenter i bank uten å drive med finansrådgivning, ønsker de i dag tre års høyskole eller universitetsutdannelse(hva slags er visst mindre relevant). Det er kanskje et symptom på en slags overflod av overkvalifiserte mennesker, men det viser iallefall ganske tydelig at med kun grunnskole, uansett mål i læreplan, ikke er nok på dagens arbeidsmarked.
|
|
|
#93 |
|
By the Sea
|
Nei, men da er spøsmålet om det har blitt sånn uten at det nødvendigvis MÅ være sånn.
|
|
|
#94 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Samfunnsklasser og livsstilJeg må dele denne og be dere lese da den er så himla relevant til det dere snakker om: http://www.manifesttidsskrift.no/et-pervertert-ideal/
|
|
|
#95 |
|
Kamerat Pære
Vel. All den tid arbeidsgiveren klarer å fylle opp slike stillinger med (iallefall på papiret) overkvalifiserte søkere er det iallefall en realitet man ikke kommer unna. Og da må det vel nødvendigvis være slik også, selv om det kanskje ikke burde være slik.
|
|
|
#96 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Samfunnsklasser og livsstilDiktanalyse kan man sikkert klare seg godt uten, men ikke analyse av tekster som helhet. Tenkt alt det man ville gått glipp av i både romaner og avisartikler hvis man ikke hadde lært om virkemidler og det å lese mellom linjene. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Samfunnsklasser og livsstilJeg gikk yrkesskolen før reform 94. Man kunne velge to-årig grunnkurs som ga studiekompetanse, eller ett-årig som ikke ga det. Sist redigert av tjolahopp : 11-02-13 kl 15:10. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Samfunnsklasser og livsstilTja. Jeg og mannen er nok litt ulik der tror jeg.
|
|
|
#99 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Samfunnsklasser og livsstilJeg er klassisk Venstre-velger; har høyere utdannelse, bruker kulturlivet, bor urbant, leser bøker og aviser og er samfunnsengasjert. Selv om jeg velger bort nyhetene på TV.
|
![]() |
|
|