|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Det du beskriver er milevis fra vår erfaring med to ulike barnehager. De har kost og aktivisert og lekt og gått ut og i et hele tatt. Og de har jo interaksjon seg imellom, disse små.. Min har til og med funnet seg en liten gutt å flørte med.
|
|
|
|
#82 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Forskningen var gjort i Østerrike.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Det er en interessant debatt og veldig vanskelig å ikke falle ned i skyttergraver basert på egne valg, og de prioriteringene man har gjort eller følte at man måtte gjøre. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Klart de stort sett er ute en liten tur, det jeg sa var at det kan en lett gjøre om en er hjemme med barnet også. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Drømmer
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Tilde: Jeg skreiv at jeg ikke hadde vært utehele dagen hver dag, poden gikk i naturbhg å der var de altså ute hele dagen. Min erfaring er milevis unna det du beskriver hvertfall. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)For ordens skyld, jeg hadde selvsagt vært i stand til å passe på mitt eget barn. Jeg er jo ikke håpløs, liksom. Men å gi henne den variasjonen hun får nå? Niks. Og hun koser seg jo sånn! Seinest i dag så jeg bilde av at hun lagde karnevalsmaske med dyp konsentrasjon. Karnevalsmaske! Det er ganske kult at en på 19 måneder gjør sånt, synes jeg.
|
|
|
|
#87 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Poenget, tror jeg, er at de aller minste ikke trenger all denne variasjonen. Det er noe som er skapt den siste tiden. Små barn trenger nærhet, kos og trygghet. En liten tur ut og ulike sanseopplevelser. Jeg tror ikke ungene har godt av å aktiviseres hvert minste lille sekund av deres våkne tid. Ro er viktig. Trygghet er viktig. Små oppdagelser gjort i hverdagen er viktig. Jeg er så glad for at pedleder på den avdelingen vi har mellomste og forhåpentligvis minste fra høsten av er opptatt av å ikke planlegge for mye aktiviteter. De er mer opptatt av basale behov enn maleaktiviteter. Noen foreldre reagerer på dette, men jeg vil ikke ha det annerledes for mine barn. Jeg verdsetter at personalet sitter på gulvet og leker med barna, at ungene får sitte lenge på fanget og kose etter soving og at personalet følger barnas utforskning og ikke omvendt. Vi får ingen månedsplan, men vi får rapporter og vi får se bilder av hva de har gjort og det ofte ikke annet en beskrivelse av lek og enkle hverdagsfenomener, litt sang og dans. Mer enn det trenger det ikke være.
|
|
|
#88 |
|
Borte
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Ettåringer er jo veldig forskjellige da. Eldste var fornøyd og blid og fredelig nesten uansett hva vi drev med. Yngste hadde et enormt behov for fysisk utfoldelse, stor nysgjerrighet på absolutt alt, måtte ha fysiske hindre for alt som var farlig og fotfølges hele tiden hun var våken. Mulig jeg er en grusom og ubrukelig mamma, men jeg syns det var fint da lillesøster begynte i barnehagen og fikk tatt ut litt av energien på lek og aktiviteter med jevnaldrende, og ikke minst at hun var i et barnevennlig og ufarlig miljø. Hun var rundt 15 måneder da hun begynte og det var en veldig grei overgang for henne siden hun var som hun var.
|
|
|
#89 |
|
This is normal!
|
Tyskland var det, ser det ut til. (Jeg trodde den var gjort i Norge.) Tyskland har en helt annen fødselspermisjonsordning enn Norge. Har barna vært hjemme sammen med en forelder i 10-12 måneder når de begynner i barnehage, eller har de vært hos dagmamma? Hvordan er bemanningen? Jeg synes forskningen er interessant, men det er jo et spørsmål om den i noen særlig grad kan overføres til Norge.
|
|
|
|
#90 |
|
med mange baller i lufta
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Det er jo det jeg prøver å si over her. I andre europeiske land, og i USA også, så er barnehagehverdagen ganske annerledes enn her i Norge. Mange flere barn, større barnehager, færre voksne. De har dog bedre pedagogtetthet, men fokuset er ofte større på læring enn på lek. Forskningen er ikke særlig overførbarn tenker jeg, man må iallefall ta den med en klype salt!
|
|
|
#91 |
|
|
Mens jeg er glad for at vi har en barnehage som både aktiviserer og gir rom for ro og kos og fangsitting, og som er flinke til å se hva den enkelte ungen trenger selv om det er mange av dem.
|
|
|
|
#92 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Hm Jeg lurer på om det er gjort forskning på hvordan foreldrenes holdninger til barnehager på virker barnas barnehageopplevelser og -hverdag?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#93 |
|
|
Dette skulle jeg gjerne visst mer om også.
|
|
|
|
#94 |
|
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Er viktig at det forskes på. Ikke minst for å forbedre kvaliteten på barnehagene. Når det gjelder dette med stress og små barn så er det jo litt det samme som barnevernet sier om dette med hjemmebesøk. At det ikke nødvendigvis er et godt tegn om barnet er stille og rolig for seg selv på teppet. Det kan være det at de har "gitt opp" å forsøke å oppnå kontakt. Men da vil man jo ofte se andre tegn på dette med manglende tilknytning og trivsel. På kroppspråk, blikkkontakt og slikt. Det samme vil jeg tro i bhg. De barna som tilsynelatende har det bra og leker, ler og har god kontakt med barn og voksne har det sannsynligvis bra, mens at lille per som leker stille for seg selv i hjørnet og aldri søker kontakt ikke nødvendigvis har det bra selv om han er rolig. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Jordbærpiken
En 1 åring har ikke behov for å være ute hele dagen lang. En luftetur i vognen der de får se på masse rundt seg er fint, en tur på lekeplass i finværet er fint. Småbarnsavdelingene er ikke ute hele dagen, men er været bra er de mye ute, er været dårlig, lite. Naturlig nok. Naturbarnehagene er mye mer ute, men der igjen har vi en naturbarnehage her. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Drømmer
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Tilde: Jeg synes det er veldig merkelig at du sier at det holder med en tur i vognen, barn er forskjellige så det som var nokfor ditt barn, hadde ikke vært nok for mitt. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
This is normal!
|
Jeg er ikke helt enig i dette. Utviklen går i feil vei på noen områder (kutt i budsjetter) og riktig på andre (stort fokus på de minste barna ift barnehagelærerutdanning, etter- og videreutdanning, forskning, politisk osv).
|
|
|
|
#98 |
|
Jordbærpiken
Jeg gjentar, en tur i vognen en dag, lekeplass en annen dag. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Drømmer
|
Hadde jeg vært enig i det så hadde jeg ikke hatt poden i naturbhg, så da sier vel svaret seg selv. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
lettere utlada
|
Jeg tror du virkelig er inne på noe vesentlig her altså.
|
![]() |
|
|