|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Da jeg kom, 2 år etter (i 1977), så var det annerledes sa mamma.
|
|
|
#182 |
|
Borte
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg har unge foreldre og tror nok at min barndom og mine barns barndom er ganske lik når det kommer til oppmerksomhet. På åtti- og nittitallet var det mange som snakket om at barnehagebarn var overstimulerte husker jeg, og jeg lurer litt på hvordan det gikk med disse barna vs. de som lekte i gata sånn som meg. Jeg var litt stille og engstelig, så jeg kunne nok trivdes bedre med de rammene av trygghet en barnehage gir enn den jusitisen som fantes blant gategjengen der alle lekte sammen uansett alder. Der tror jeg barnehagene spiller en stor forskjell faktisk - i det å utvikle en balanse i empati på den ene siden og i å styrke selvbildet på den andre. Gatejustisen brøt meg ned på mange områder fordi jeg var en av de yngste og fordi jeg ikke hadde søsken å lene meg på. Det gikk bra med meg, for all del, men jeg var veldig usikker og ofte utrygg i mange situasjoner som barn.
|
|
|
#183 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke om det var så mye bedre før og har heller ikke sagt det. Vi kan ikke godta dårligere barnehager fordi det mest sannsynlig ikke var bedre før? Hvorfor har det noe å si? Jeg skjønner ikke det argumentet. Virkelig ikke. Er vi ikke for framgang? Skal vi begynne å snakke om hvordan vi hadde det i steinalderen da vi levde livets glade dager og gjøre det til et uttalt mål?
|
|
|
#184 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg er ikke enig i at folk flest/foreldre som meg selv og de jeg kjenner ikke har vært opptatt av gode barnehager tidligere, Meissa. Jeg har hatt barn i barnehage nå sist fra 2003 til 2008 og vært med i FAU og SU og de tingene vi virkelig jobbet med den gangen var kvaliteten på tilbudet til barna, bemanningstettheten og hvordan man best kunne ordne seg ved fravær hos personalet. Vi sendte kollektivt protestbrev til kommunen da det ble vedtatt at man ikke skulle tas inn vikar ved sykefravær, og fikk en annen ordning på det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#185 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg har jobbet i tre ulike barnehager på ulike steder og har i tillegg vært i praksis i tre ulike barnehager. Jeg synes ikke det er så mye som har skilt dem, egentlig. Bemanningen er dårlig og sykefraværet er høyt. Det er vanskelig å få gjort pedagogiske aktiviteter fordi det ikke er nok folk. Selv om basisbemanningen har vært tre voksne på 9/18 de fleste steder så er det sjelden man er mer enn to stykker sammen med barna og hvis noen på huset er syke så må alt omrokkeres og planene går i vasken. Det dyttes stadig flere unger inn med like mange voksne på det samme arealet. Min tidligere sjef fortalte at da hun startet i jobben som pedagogisk leder for 17 år siden hadde hun 12 barn fra 3-7 år og to assistenter. Når jeg tok over hennes avdeling fikk jeg 19 barn fra 2-6 og hadde fortsatt kun to assistenter og i tillegg en ny rammeplan som har mye mer krav og "skal" og "må" enn den forrige. Jeg fatter ikke at det har gått an at utviklingen har blitt sånn?
|
|
|
#186 |
|
Drømmer
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Det er veldig forskjell i kvalitet på barnehager ja, jeg har jobbet i en som var elendig men de andre 4 jeg har jobbet i var det stabilt og bra. Jeg har også vært i praksis i 3 forskjellige som var bra. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
© All rights reserved
|
Jeg er enig med deg, kjenner jeg. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
maler
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg har en ettåring i barnehage. Jeg har hatt til sammen fire ettåringer i barnehage. Jeg er overbevist om at det aller beste for dem alle hadde vært å være sammen med oss hjemme lenger. Et eller annet sted mellom 1 og 3 år går skillet mellom at det ville vært best for dem å være hjemme og at det er viktig å ha et barnehagetilbud. Dette varierer nok litt fra barn til barn og fra familie til familie, men jeg vil på generelt grunnlag tro at det er veldig få ettåringer som har behov for barnehage.
|
|
|
#189 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg har hatt to ettåringer i barnehage. Den ene begynte riktignok ikke før hun var 18 måneder. Hun gikk hos dagmamma først. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Absolute Beginner
|
Signerer denne. Vesla hadde en venninne på den alderen som var et halvt år eldre, og jeg tror ofte både venninnen og hennes mor trakk en lettens sukk da vi dro hjem av og til. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Min 09'er høres veldig ut som Røverdatter sin, han var ekstremt energifull, klatret på alt som kunne klatres på og plukket på absolutt alt. Åpen barnehage funket veldig fint for oss, der kunne han plukke på alt han ville.
|
|
|
#192 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg hadde også en av den typen, han fikk ikke barnehageplass før han var seks år. Sånn var det da, vi søkte fra han var fire. Men vi hadde det helt fint hjemme vi altså. Jeg holdt meg skikkelig syltynn. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Borte
|
Ja, jeg hadde god kondis uten å trene i to år.
|
|
|
#194 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#196 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)1 år og 2 uker, men 11 måneder korrigert. Uten krakken klatret han på skuffehåndtakene. Fant ham hengende etter øverste skuffen en gang, for den hadde sklidd ut mens han klatret. Her brukte han forøvrig 68/74 i klær, og så definitivt ut som en klatrende baby.
|
|
|
|
#198 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Søt. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Drømmer
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Min var også en klatremus, vi flyttet da ham var 7 mnd, det var et mareritt, han krabbet opp den ene trappen konstant,han var også bitteliten av vekst. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Kombinasjonen krabbe og klatre som en gal fra en er seks-sju måneder, kombinert med liten interesse for annen mat enn morsmelk, fører vel gjerne ikke til de mest blubbete babyene. |
|
|
|
![]() |
|
|