Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-13, 23:40   #301
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det var det litt også. Jeg er så sjokkert over holdningene her inne nå at jeg erclitt himmelfallen. Jeg er sjokkert over at det liksom er så himla greit å være himla fordømmende og fordomsfull mot folk med god økonomi/som bruker mer penger enn andre. Skikkelig trangsynt og veldig jantete og utrolig lite sympatisk.

Jeg får heller ikke prikket deg, så her kommer en stor grønn.

Jeg er en smule satt ut over hvor "greit" det liksom er å være så fordomsfull og lite raus - så lenge det sparkes oppover. Jantete var et veldig godt ord i denne sammenhengen

Gammel 27-02-13, 23:42   #302
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Hvordan forklarte du det, da? Synes du virkelig at det er greit å si til datteren din at venninnen ikke er heldig som får fine ting? Kunne du ikke ha gitt henne en leksjon om raushet og å unne andre ting isteden for å hevde at venninnen ikke er heldig som har fått noe hun har ønsket seg?

Jeg er veldig enig med Pøbelsara.

Gjør stor materiell tilgang at et barn er mindre heldige enn andre barn?

Gammel 27-02-13, 23:44   #303
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Det var det litt også. Jeg er så sjokkert over holdningene her inne nå at jeg erclitt himmelfallen. Jeg er sjokkert over at det liksom er så himla greit å være himla fordømmende og fordomsfull mot folk med god økonomi/som bruker mer penger enn andre. Skikkelig trangsynt og veldig jantete og utrolig lite sympatisk.

Hvis det er meg du sikter til så tror jeg du har misforstått totalt. Jeg har ikke skrevet at de jeg sikter til har god økonomi.

Gammel 27-02-13, 23:44   #304
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg hadde sagt at heldig ikke har noe som helst med hvor mange leker man får og at venninnen sikkert var heldig, men ikke pga alle tingene. Hun er heldig fordi hun har en fin famlie som er glad i henne, gode venner og som bor et trygt og godt sted. For meg er det faktisk viktig å lære barna mine at heldig ikke har noe som helst med antall materielle ting å gjøre. For deg er det annerledes, og da forklarer du det akkurat som du vil. Vi har alle ulike prioriteringer angående hva som er viktig i livet, og de fleste ønsker at barna sine skal ha de samme grunnleggende verdier som en selv.

Det er ikke annerledes for meg, jeg ville sagt noe ala det du sier. Tror du virkelig at jeg ikke klarer å ha to tanker i hodet på en gang? Tror du virkelig at jeg har andre prioriteringer en trygghet og lys og varme fordi jeg reagerer på at folk er utrolig fordomsfulle mot folk med bedre råd en dem selv? Synes DU det er greit å være ekkel mot folk fordi de har god økonomi?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 23:45   #305
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke å være fordomsfull å bedømme valg ut fra kjente konsekvenser altså. Å være fordomsfull er å være sikker på at folk gjør slik eller slik fordi de bor der eller der, ser sånn eller sånn ut, har det eller det kjønnet, osv. Å bedømme et valg som allerede er tatt er ikke å være fordomsfull uansett om konsekvensen allerede er der eller konsekvensen er noe man vet vil komme.

For eksempel ville det være å være fordomsfull å si i går "Petter Northug vinner aldri i dag fordi han ikke takler intervallstarter". Å si at "Petter Northug gjør et dumt valg dersom han velger å gå med rulleski i dag og da kommer han ikke til å vinne" - det er bedømmelse av et valg hvor man vet følgene.

Gammel 27-02-13, 23:45   #306
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan forklarte du det, da? Synes du virkelig at det er greit å si til datteren din at venninnen ikke er heldig som får fine ting? Kunne du ikke ha gitt henne en leksjon om raushet og å unne andre ting isteden for å hevde at venninnen ikke er heldig som har fått noe hun har ønsket seg?

Jo, det er klart jeg kunne, men er det virkelig raust å gi en 7-8 åring alt hun ønsker seg? Hvilke verdier signaliserer ikke dette?

Gammel 27-02-13, 23:46   #307
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Nøkternhet heter det, ikke trangsynt eller jantete.

Gammel 27-02-13, 23:46   #308
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvis det er meg du sikter til så tror jeg du har misforstått totalt. Jeg har ikke skrevet at de jeg sikter til har god økonomi.

Du misforstå med, da korrigerer jeg det til folk som gjør and valg enn deg. Penget mitt er ikke økonomi, poenget mitt er at jeg ikke synes det er greit å være så himla fordomsfull og selvforherligende.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 27-02-13, 23:46   #309
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg er veldig enig med Pøbelsara.

Gjør stor materiell tilgang at et barn er mindre heldige enn andre barn?

Nei, men dere har misforstått meg totalt!

Gammel 27-02-13, 23:48   #310
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jo, det er klart jeg kunne, men er det virkelig raust å gi en 7-8 åring alt hun ønsker seg? Hvilke verdier signaliserer ikke dette?

Det er da uansett ikke 7-8 åringens feil at hun får alt hun peker på? Og man skal trå veldig varsomt når man snakker med barn om dette.

Gammel 27-02-13, 23:48   #311
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke annerledes for meg, jeg ville sagt noe ala det du sier. Tror du virkelig at jeg ikke klarer å ha to tanker i hodet på en gang? Tror du virkelig at jeg har andre prioriteringer en trygghet og lys og varme fordi jeg reagerer på at folk er utrolig fordomsfulle mot folk med bedre råd en dem selv? Synes DU det er greit å være ekkel mot folk fordi de har god økonomi?

Hvem er ekkel? Ikke jeg i hvert fall. Jeg synes det er dumt hvis folk med god økonomi (som vi også har, tro det eller ei) kjøper så mye til ungene at det forårsaker stort press på de andre foreldrene i klassen om å kjøpe det samme, men det ville ikke falle meg inn å være ekle med verken dem eller barna deres likevel. Og fordommer har jeg ikke - jeg bedømmer utelukkende valg som allerede er tatt. Som å kjøpe CG-jakke til en tolvåring, det ville jeg synes var et særdeles dumt valg uansett om foreldrene hadde kjøpt den på krita, hadde fått den til halv pris, hadde økonomi til å kjøpe hundre jakker eller hva - fordi det ville skape et press om å få tilsvarende for veldig mange andre barn.

For meg veier rett og slett hensynet til fellesskapet tyngre enn hensynet til full frihet i alle avgjørelser for den enkelte.

Gammel 27-02-13, 23:49   #312
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Deg om det. Hvilke verdier signaliserer det p være så fordømmende overfor andre?

Gammel 27-02-13, 23:49   #313
millact

Standard

Du misforstå med, da korrigerer jeg det til folk som gjør and valg enn deg. Penget mitt er ikke økonomi, poenget mitt er at jeg ikke synes det er greit å være så himla fordomsfull og selvforherligende.

Jeg er absolutt ikke fordomsfull! Jeg bor i et område med enormt mye penger. Heldigvis har vi en "vanlig" klasse mht pris på bursdagsgaver, merkeklær osv. osv. Vi tenker stort sett likt virker det som. Hva andre bruker pengene sine på er ikke noe jeg bryr meg om, virkelig ikke, de må gjerne reise jorden rundt eller kjøpe hus til 10 millioner eller what have you. Men, når mitt eget barn sier at et annet barn er heldig fordi det får "alt", ja da følte jeg for å forklare litt mer rundt dette og at det ikke var sikkert det var så bra å få "alt".

Gammel 27-02-13, 23:50   #314
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Nå har vel aldri FP vært stedet man applauderes for å ha et høyt forbruk?

Som sagt, vinner jeg i lotto i helgen blir det nok enda mer reiser og ny bil på oss, og jeg skal ikke påberope meg å være spesielt "flink" på noe slags vis. Grunntema her har dog vært barn og unge og forbruk, og jeg kan, med hånden på hjertet, ikke forestille meg at jeg hadde satt i gang noen kjøpefest til ungene mine samme hvor mye penger vi får. De har mer enn nok, og jeg tror som sagt ikke de blir hverken gladere eller mer fornøyde med livet om de får dobbelt så mye. Eller at vi kjøper tre eller fire av hver ting, så vi slipper å dele. Jeg lurer på hvilke mekanismer som ligger bak et slikt forbruk. Er det at foreldrene elsker å handle? Er det at ungene elsker å få? Er shopping en hobby? Er det fordi ungene fortjener det?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 23:50   #315
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Det er da uansett ikke 7-8 åringens feil at hun får alt hun peker på? Og man skal trå veldig varsomt når man snakker med barn om dette.

Nei, det er ikke hennes feil, selvsagt ikke. Og ja, man skal trå varsomt, enig i det. Men, skulle jeg da vært enig i at hun var heldig?

Gammel 27-02-13, 23:50   #316
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor er det fordomsfullt og selvforherligende at man forfekter sitt eget syn på saken? Jeg kan ikke se at noen har vært spesielt fordomsfull i denne tråden, man diskuterer om det er greit å kjøpe skolevesker til 11000 til unger og om det kanskje ikke er så heldig mht motepress og økonomisans.
Vi har god økonomi selv, unner oss flotte ferier og har mye materielt, men jeg står for de holdningene jeg har her uten at det må innebære fordommer mot folk med god økonomi (da tar jeg med oss selv i tilfelle). At man kan være uenig i andres prioriteringer må du nesten tåle, ingen er enige om alt her i verden og de fleste har en mening om hva andre gjør. Faktisk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 23:51   #317
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

For meg veier rett og slett hensynet til fellesskapet tyngre enn hensynet til full frihet i alle avgjørelser for den enkelte.

Dette blir litt "høytflyvende" for meg når det er snakk om feks innkjøp av vinterjakker kjenner jeg.

Gammel 27-02-13, 23:52   #318
millact

Standard

Deg om det. Hvilke verdier signaliserer det p være så fordømmende overfor andre?

Som sagt, jeg fordømmer ikke de hva de gjør, ei heller andre. Det kunne ikke brydd meg mindre om hva de bruker pengene på.

Gammel 27-02-13, 23:53   #319
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Dette blir litt "høytflyvende" for meg når det er snakk om feks innkjøp av vinterjakker kjenner jeg.

Selvforherligende. vakkert!

Gammel 27-02-13, 23:53   #320
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Jaha? Høytflyvende altså. Da synes jeg du har litt vrang vilje.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.