|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Det som er avgjørende for meg er at jeg hjemme kan stelle sønnen min sittende på gulvet, det kan jeg ikke i barnehagen fordi det er vondt å gjøre det slik (stor forskjell på å gjøre det 1-4 ganger med ett barn, og å gjøre det 2-3 ganger med 6-7 barn). Sønnen min står av og til på en krakk forran speilet når jeg steller ham, og skulle han falle ned, lever jeg fint med det. Et barn i barnehagen som falt ned derimot, hadde vært noe helt annet.
|
|
|
|
#82 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)
Jeg er for kontroll og tilsyn og regelverk som sikrer liv og helse for barn og voksne. Men det budskapet drukner fullstendig i krigsypene til VG - og i det faktum at de ikke skille mellom uheldig, men ufarlig og fullstendig uholdbart og livsfarlig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Vi er enige. (hehe, hvem skulle trodd det, lizm?!)
|
|
|
#84 |
|
Panzerekstremfeminist
|
¨
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Vår første bhg som eldste gikk i hadde små, koselige stoler og bord de selv kunne gå inn ut og ut av. Perfekt!
|
|
|
#86 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Inagh.
Vi har både høye og lave bord i min barnehage, men de minste måtte få inn tripp-trapp-stolene igjen og det høye bordet fordi de rett og slett faller av de små barnestolene og skader seg. Vi har også barnestoler med seler, hvor vi har kuttet bena slik at de små sitter ordentlig ved de lave bordene.
Det er sikkert like store forskjeller i Montesorribarnehagene som det er i andre barnehager. Vi arvet(etter at barnehagen vår brant ned i ferien) et kjempestort bord fra Montessorribarnehagen fordi de skulle ha et nytt, enda større. Det var bordet de brukte til alle formingsaktiviter og "bordaktiviteter". De hadde kjøpt et bord som var enda større for å få plass til enda flere barn rundt bordet.
|
|
|
#87 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg syns de skal følges, og syns det er bra at det kontrolleres. Men at "avvik" ikke betyr "farlig". Det betyr "noe som skal fikses". Det er VGs fremstilling av at barnehager er livsfarlige, basert på tall over avvik som disse, jeg syns er helt på trynet.
|
|
|
#88 |
|
Yes, we can!!
|
Det er sikkert store forskjeller i hvordan man implementerer pedagogikken, men klasseromsdesign er ekstremt sentralt hos Montessori. "Tilrettelagt miljø" er en av de viktigste forutsetningene hennes. Hvis du googler Montessori classrooms vil du ikke finne et eneste bilde av høye bord for små barn, tror jeg.
|
|
|
#89 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Helt enig, Polyanna!
|
|
|
#90 |
|
Yes, we can!!
|
Og det var ikke meninen å kverke tråden heller.
|
|
|
#91 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Polyanna: Montesorri virker veldig lik pedagogikken vi jobber mye med hos oss, Reggio Emilia, når det kommer til rom og tilrettelagt miljø iallefall.
|
|
|
#92 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Så flott! Reggio Emilia vet jeg heller lite om, dessverre.
|
|
|
#94 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Enig i alt dette.
|
|
|
|
#95 |
|
Tankefull
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Barnehagen jeg jobber i hadde null kommentarer.
|
|
|
#96 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Ingen av de to barnehagene jeg har/har hatt barn i har kommentarer. Den forrige har en rapport, der det bare står at kommunene har fått svar på sine spørsmål, så tilsynes anses som avsluttet (Hva de hadde hatt spm om anes ikke)
|
|
|
#97 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Barn blir smittet i barnehage!!
|
|
|
#98 |
|
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Disse ungene hadde jo hatt vannkopper, det er jo ganske normalt at man er borte en-to uker da. Og så var den ene ungen hjemme fordi han var forkjøla.
Hva skal velferdsstaten gjøre egentlig? Jeg vil si dette er en risiko man velger å ta når man er selvstendig og har barn. Ønsker man den samme tryggheten som faste ansatte, må man nesten la være å bli selvstendig.
|
|
|
|
#99 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Og språkbruken:
. "Tatt" for lovbrudd? Er det inkludert når det er blitt påpekt at tannglesset står på feil sted?
|
|
|
#100 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Jeg syns det er for ille, at i Velferdsstaten Norge, Verdens Rikeste Land, skal barn gå hen og bli smittet av både vannkopper og omgangssyke i barnehagen.
|
![]() |
|
|