Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
MegaMie - du har alt å frykte, tenk om et barn har sneket en kopp inn på badet og glemt den ved vasken, akkurat i det en VG-reporter snuser i krokene? "Barnehage hadde tannglass på toalettet!" 
Jeg syns det er riktig og viktig at det settes fokus på bemanningssituasjonen i dagens barnehager, gjerne sammen med fokus på antall barn pr kvaderatmeter. Slik regelverket er nå, går det, i mine øyne, over stokk og stein i mange barnehager. Jeg nekter gå med på at det til syvende og sist ikke går ut over barnas sikkerhet, ve og vel, når dagen er preget av underbemanning og brannslukking og ikke det pedagogiske arbeidet vi skal gjennomføre, og det trygge fristedet for lek og læring en barnehage skal være.
Men når VG, på sitt mest tabloide vis, slår opp på forsiden at barnet ikke er trygt i barnehagen, basert på disse rapportene de legger ut... Tar man seg bryet med å lese dem, vil man se at den ene barnehagen altså fikk bemerkning på at det sto kopper til drikke på badet. En annen barnehage fikk bemerkning på at de brukte tøyhåndklær og ikke engangsutstyr. Uhygienisk, mulig - noe som går ut over ditt barns sikkerhet? Så framt barnet har et normalt immunforsvar, not so much.
En tredje barnehage fikk bemerkning da tilsyn ikke kunne se de hadde impletert rammeplanens fagområder i årsplanen. Svar fra styrer, viser at nei, de har ikke fagområdene spesifikt i årsplanen, men hun viser og hvordan rammeplan og fagområder er formidlet til ansatte og foresatte på andre vis, og hvordan barnehagen aktivt jobber innen fagområdene. Kommunen så seg fornøyd med dette og avsluttet saken. En papirsak som overhodet ikke går ut over barnas sikkerhet.
Jeg gadd ikke lese alle rapportene. Det er garantert viktige feil som er avdekket - det er ikke for ingenting vi hver dag skal føre tilsyn selv med lekeapparater for å finne ut om kvelningsfare, klemfare etc etc. Slikt tilsyn føres og fra høyere hold minst en gang i året, sammen med annen form for tilsyn, som MegaMie er inne på. Dette er viktig, for det skal være trygt å være i barnehagen.
Barna skal ha et trygt sted å være, ikke bare med tanke på fysisk sikkerhet, men også med tanke på psykisk trygghet. Derfor er det godt det blir satt søkelys på slikt.
Men måten VG gjør det på? Ikke akkurat slik, nei.
Inagh. det er viktig å holde fokus på det som er viktig!
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Helt på siden, men: Hvorfor sitter barn i barnehage i Tripp-trapp? Er det ikke bedre med bord og stoler som er så lave at det ikke er farlig om de ramler ned? Tripp-trapp er nødvendig hjemme, fordi vi har et høyt bord, men å ha det i barnehagen må da være en måte å skape problemer for seg selv på?
Vi har både høye og lave bord i min barnehage, men de minste måtte få inn tripp-trapp-stolene igjen og det høye bordet fordi de rett og slett faller av de små barnestolene og skader seg. Vi har også barnestoler med seler, hvor vi har kuttet bena slik at de små sitter ordentlig ved de lave bordene.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg vet ikke helt hva de voksne gjør hos oss, men jeg har da sittet mangt et foreldremøte på de småstolene og selv om det ikke er superbehagelig, og IKKE anbefales om man har skjørt på, så går det da. De vil nok aldri fjernes hos oss, fordi det at barna selv skal kunne rydde på plass bord og stoler, sette seg selv, sitte ordentlig, dekke bordet, vaske bordet etter måltidet, osv., er så sentralt i Montessoripedagogikken at det er utenkelig å se for seg en Montessoribarnehage uten dem.
Det er sikkert like store forskjeller i Montesorribarnehagene som det er i andre barnehager. Vi arvet(etter at barnehagen vår brant ned i ferien) et kjempestort bord fra Montessorribarnehagen fordi de skulle ha et nytt, enda større. Det var bordet de brukte til alle formingsaktiviter og "bordaktiviteter". De hadde kjøpt et bord som var enda større for å få plass til enda flere barn rundt bordet.
Arbeidsdagen min har det siste året bestått av 70% aktiviteter på gulvet, eller på bakken ute, fordi jeg jobber på en småbarns(baby)avdeling med mange ettåringer.
Jeg er kjempeglad for at det settes fokus på barnehagene og tilbudet som gis til barna, men når VG slår opp dette som bare negativt blir det feil. Jeg har lest igjennom alle rapportene som ligger på VGs nettside for min kommune og en av nabokommunene og det som slår meg er at her er det mye som mangler!
Vi har hatt mange fler enn de som står oppført på VGs liste, og når avviket er at rammeplanen ikke er godt nok tydeliggjort i vedtektene, handler det ikke om sikkerhet, men om byråkrati.
Ikke et ord om rapporten om lekeområdene ute(vi har vært ISO2000- sertifisert), ikke et ord om rapporten fra brann- og eltilsynet osv, osv.
Heller sto det absolutt ingenting om hvor mange voksne pr. barn, hvor mange pedagoger og fagarbeidere, bruk av vikarer og retningslinjer som er utarbeidet for sikkerhet ved lek og turer osv.
Ikke et ord om de tingene jeg synes har vært viktig, når jeg tar utgangspunkt i mine egne ungenes sikkerhet.
Det vil alltid lukte bæsj når noen har skiftet bleie(det er jo som å gå på do etter en som har gjort stort! Det tar tid før lukten blir borte). Det vil alltid være noen som tar av seg vottene og blir kald på hendene, men det handler ikke om hverken sikkerhet eller omsorg. Det er menneskets vesen!
Det er jo aldeles ikke morsomt eller spennende å være ute, pakket inn i tykke Hestravotter med ullfor, uten tommel når en hel verden skal utforskes!