|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kunsten å kutte snusen ...
Jøss. De ansatte i mine barns barnehage er trygge, flinke voksenpersoner i mine barns liv, som jeg respeketerer nettopp pga. den jobben de gjør og de menneskene de er. Jeg gir meg vel katta i hva de måtte gjøre i pausen sin eller på sin egen fritid. Og jeg håper inderlig at jeg, og også de ansatte i barnehagen, lærer mine barn å ha respekt for andre uavengig av om de gjør ting som ene og alene skader dem selv (nå snakker jeg ikke om de som røyker mens de er gravide eller damper ivei innendørs med barn tilstede).
|
|
|
#62 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Usunt kosthold er absolutt ikkje bra, men røyking er veldig farlig. Det er meir farlig for helsa å røyke enn å vere litt overvektig. Det står ikkje "Snop dreper" med store bokstavar over heile sjokoladen når den ligg i hylla i butikken. Så eg tenker ikkje det samme om dei som er litt overvektige eller eter for mykje snop. Dersom personen er veldig overvektig, type fedme, tenker eg at det kanskje ligg psykiske årsaker bak og ikkje at personen er dum.
|
|
|
#63 |
|
Guardian of the galaxy
|
|
|
|
#64 |
|
Ja, kanskje det er eit bedre ord.
|
|
|
#65 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Kunsten å kutte snusen ...Jeg syns selvsagt det er synd også, men jeg skjønner det veldig mye bedre og syns ikke du er helt fjern som mener noe slikt.
|
|
|
#66 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Kunsten å kutte snusen ...Jeg vil mye heller at assistentene i barnehagen til barna mine er storrøykende, rause og tolerante mennesker enn supersunne, fordømmende og kjipe. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Sv: Kunsten å kutte snusen ...Eg kan jo legge til at eg skiller litt mellom dei som fakisk prøve å slutte og ikkje får det til (dei får det nok til til slutt) og dei som ikkje gidd å prøve. Eg veit ikkje om det hjelper så mykje på ditt inntrykk av meg, Kirsebær
|
|
|
#68 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
![]() |
Takk for tipset!
|
|
|
#69 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg har, etter mange år med elendig samvittighet, og noen slutte/begynne-greier, lagt samvittigheten på hylla og bestemt meg for at jeg ikke skal slutte å røyke nå. Når en del av de andre prosjektene mine er avsluttet så kan det hende røyken står for tur.
|
|
|
#70 |
|
Aktiv
![]() |
Der er vi ihvertfall enige. Jeg vil alltid ha mindre respekt for folk som skader en forsvarsløs baby.
|
|
|
#71 |
|
Som forelder kan ein skade barna inndirekte ved å røyke sjølv om ein berre røyker utendørs. Dersom ein forelder får helseproblemer på grunn av røyken vil det gå utover barna. Røyking er for eksempel ein risikofaktor for MS, sjølv om mange som har MS aldri har røykt, og mange ulike kreftformer. Det er spesielt farlig dersom ein røyker i kombinasjon med at ein har andre risikofaktorar.
Nei, det var vel det eg og skreiv? Skreiv eg ikkje at 99% veit at røyking er farlig? Eg er ikkje lege, og møter ingen pasientar som røyker. Eg sitt kun med bevisa i form av tallmateriale. Men eg har møtt eit par legar som jobbar på lungeavdeling og hjerteavdeling i forbindelse med mitt arbeid og ein del av dei er nok ganske oppgitt over kor vanskelig det kan vere å få ein pasient til å innsjå at han/ho MÅ slutte å røyke. Nokre av dei har nok etterkvart utvikla litt manglande respekt med åra, ja. Men dette blir sjølvsagt ikkje formidla direkte til pasienten, men meir i frustrasjon når dei kommuniserer med andre kollegaer.
|
|
|
#72 |
|
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Står hun foran ungene og røyker?
|
|
|
#73 |
|
Sv: Kunsten å kutte snusen ...Eg seier ikkje at det berre er å slutte å røyke. Det er kjempevanskelig å slutte å røyke og for mange sikkert like vanskelig å slutte å ete for mykje. Men sålenge ein er forelder syns eg ein har plikt til å virkelig prøve og søke hjelp til å få det til dersom ein ikkje klarar det på eiga hand.
|
|
|
#74 |
|
Aktiv
![]() |
Kan noen fortelle meg hvordan jeg prikker noen? For jeg syns du fortjener en grønn en for de ordene der Mirmell
|
|
|
#75 |
|
Nei, ho står ikkje foran ungane og røyker. Men alle barna veit kor dei voksne skal når dei går ut av porten og inn i skogen ved sida av barnehagen.
|
|
|
#77 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg trodde ikke at det var det sammenligningen gikk ut på.
|
|
|
#78 |
|
Ringskrømt
|
Det samme kan man si om alt mulig. Kjører du bil (hahaha, bortsett fra EL-bil, da) bidrar du til forrurensing og verdens undergang, så hvorfor sammenligne/likestille i det hele tatt. Det er poengløst. Jeg synes også det er temmlig ufint å dra frem noens fysikk og sammenligne det med sigaretter!!, en stygg uvane man kan stumpe i askebegeret og så er den borte.
|
|
|
#79 |
|
|
Her var det jo snakk om hvordan røyking går utover egne barn, og da synes jeg egentlig overvektig fint kan sammenliknes. Det er et faktum at sannsynligheten for at et barn blir overvektig øker dersom en eller begge foreldrene er det, og det er vel den "passive overvekten" her.
|
|
|
|
#80 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes sammenligningen er idiotisk, og overvekt trenger slett ikke gå utover barna. Ikke plager du folk med overvekten på busstopp, foran sykehusinngangen eller på besøk, heller.
|
![]() |
|
|