Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.
du er skeptisk til noe du ikke vet om, med andre ord.. salmonella faren ved reptiler er så liten at den er ikke vurderende.. det er bevist.. og dette i tillegg fra flere organisasjoner..
Det er alltid sjarmerende å diskutere med folk som går til angrep når de får motbør. 
Nå vet ikke jeg hvor etterrettelig akkurat denne kilden er, men den sier omtrent det samme som jeg alltid har lest om saken: Det er ingen salmonellafare, så lenge man er svært nøye med håndhygiene.
Sitat:
Den beste måten man kan unngå å bli syk på er å ha en svært god hygiene i akvariet/terrariet, samt å ha en god håndhygiene. Det holder å vaske hendene med såpe og varmt vann hver gang man har hatt kontakt med skilpadden eller innredningen dens. Man bør også tenke på å ikke la skilpadden bade i skåler, badekar, vasken eller annet som mennesker skal bruke. Utstyret i akvariet/terrariet skal heller ikke rengjøres på steder der man har mat. Til innredningen kan man bruke et gunstig desinfeksjonsmiddel. Det er spesielt viktig å forklare for barn at de må være nøye med å vaske hendene, samt at de ikke må kysse skilpadden eller leke med den slik at den forurenser omgivelsen.
Det er godt mulig jeg ikke vet noe om skilpadder og krypdyr, men jeg vet mer om små barn enn deg, hvis du tror at dette er mulig å gjennomføre konsekvent i et hvilket som helst hushold med en ett, to eller treåring i hus.
|