Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Hvis det nå skulle bli tillatt med reptiler, så håper jeg at det stilles strenge krav til hvem som har lov til å selge dem. Jeg håper vel i utgangspunktet at de ordinære dyrebutikkene ikke automatisk får denne oppgaven.
Min erfaring med dyrebutikker er at det ofte er ansatte som ikke har så stor kunnskap om de dyrene som selges, og de har ikke lov til å nekte folk å handle. Unntaket er at de ikke har lov til å selge dyr til barn som kommer alene. I tillegg så lever disse butikkene av å selge.
Jeg snakket en gang med en ansatt som var veldig fortvilt over dette, for folk kjøpte spontant, gjerne ut fra søthetsfaktor, og hadde da null ambisjoner om å høre på de tips og råd butikken ga for hvilket utstyr de trengte i tillegg til dyret.
Han nevnte også et godt eksempel, nemlig klovnefisken. De ble ekstremt populære etter at filmen Nemo kom, og folk handlet klovnefisk over en lav sko. Ofte hørte han folk protestere på at denne fisken er en saltvannsfisk. Neida, vann er vann, og jeg har en gullfiskbolle. Holder lenge det...
Ikek lenge etter kommer de samme kundene tilbake...fisken er død,vi må ha en ny. Saltvann? Neida, få en ny jeg...
Dette gikk så hardt ut over bestanden av klovnefisk at det ble vurdert å stoppe importen av den.
Jeg synes vel heller ikke at ordinære butikker bør ha dyr som er noe større enn kaniner. De fleste butikkene vil ha plass til flest mulig dyr, og dermed blir burene krympet ned til et minimum, og i tillegg fylt med mange dyr, slik at det er blir trangt om plassen.
Dette tror jeg ikke er noe for reptiler, for å si det slik.
And how I got to where I am
|