Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg fjaste jo tidligere at "fordi de er ekle" burde man ikke ha reptiler som kjæledyr, men det jeg leser som motpartens sterkeste argument for, er jo "fordi de er kule"? Like usaklig og ugyldig som mitt fjaseargument, spør du meg.
Hvis det er mine innlegg du sikter til, så var det på ingen måte ment som at "de er kule/søte/hyggelige, og derfor bør de være lov!"
Det jeg mente var at det finnes få eller ingen argumenter for å opprettholde forbudet så lenge man ikke samtidig skal stramme inn på reglene for hold av andre dyrearter. Derimot så finnes det mange argumenter for at det ikke er verre å holde reptiler enn andre dyr som pr dags dato er tillatt. Dyrene som står på positivlista er heller ikke blant de herptilene som krever mest kunnskap eller er vanskelige å eie, og de er valgt ut på bakgrunn av mange ting, deriblant overlevelsesevne hvis de blir sluppet fri (dårlig), fare for eksisterende fauna (liten), utstyr som kreves og krav til omgivelser/temperatur/luftfuktighet osv (relativt enkle dyr å holde).
Og i tillegg så synes jeg personlig at mange av dem er søte, og kunne tenkt meg å eie en liten øgle, hadde det ikke vært for at de må mates med ekle, ekle insekter. (Med andre ord er siste linjen helt fritatt for argumentene rundt lov/ikkelov, og proppfull av subjektive meninger!)