|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Jeg synest heller ikke at samfunnet skal betale dersom en trenger litt ekstra fri i forbindelse med en skilsmisse for å ordne praktiske ting. Jeg tenker jo at en må ha en diagnose, for at det skal kunne bli dekket. |
|
|
|
|
|
#222 |
|
Leser
|
Men man kan jo få en diagnose av å "brenne sitt lys i begge ender". Tenker du at det er greiere at man ikke får ekstra fri, står på til man blir sykemeldt og så får betaling fordi man er sykemeldt?
|
|
|
#223 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Som samfunn så er det ikke noe i veien for å bestemme at man kan få fri med lønn i ekstra belastende perioder i livet. Man kan godt jobbe for at vi skal flytte penger vekk fra noe annet til dette formålet.
|
|
|
#224 |
|
Mother of Dragons
|
Men det er til dels en myte at det er en enveisgreie. I de aller fleste tilfeller så går det jo over, og så blir det greit igjen.
|
|
|
#225 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?"Problemet" er lettpsykiatridiagnosene. En depressiv reaksjon etter en skilsmisse er vel ikke noe mindre verdt enn en depressiv reaksjon av andre årsaker. Men det er skremmende at 1 av 3 blir langtidssykmeldt i forbindelse med skilsmisser hva er det for noe?
|
|
|
#226 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Ups, nei... Jeg foruttsetter jo at en får fri. *Naiv*. Det er klart får en ikke fri, så er jo sykemelding eneste virkemidlet. |
|
|
|
|
|
#227 |
|
Leser
|
Jeg *tror* (men dette er ikke noe jeg har skjekket ut i noen som helst form) at mye av det urettsmessige fraværet som eksisterer i dag er basert på at når man får for mye i livet sitt så kutter man jobben. Noe av grunnen til at det blir slik er personlige prioriteringer (man legger dobbelt belastning i hverdagene fremfor at man legger ting til ferier) og noe er samfunnsmessige grunner (feks omsorg til eldre og barn, det er ingen som er hjemme som dekker opp for dette - slik det var tidligere)
Nei, jeg mener ikke å si at det er et 1-1 forhold heller.
|
|
|
#228 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Eg trur du rine er inne på noko med tanke på at diffuse smertediagnoser sitt veldig laust, når folk i ein vanskeleg livssituasjon går til fastlegen. Det burde vore ei innstramming her. Men det er eit langt stykke frå det og til å differensiere mellom kva diagnoser som har rett på kor stor utbetaling. Personleg trur eg at ein reduksjon i sjukelønna frå første dag (for eksempel til 80%) ville vore eit incentiv for å prioritere jobb.
|
|
|
|
#229 |
|
Leser
|
Men hvis de er blitt syke av det, da? Jeg vil jo tro at folk venter med å gå til legen til de rett og slett ikke greier mere? Er de da ikke per definisjon for syke til å jobbe? (Jeg bare spør, fordi jeg blir veldig usikre på hva du mener er alternativene)
|
|
|
#230 |
|
Yes, we can!!
|
Er du rusk!
|
|
|
#231 |
|
Librocubicularist
|
Men er det riktig at folk som har tre små barn skal jobbe 100%, ta seg av alt husarbeidet sjølv og dermed bli sjuke av totalbelastninga? Ville det ikkje vore "riktigare" om ein sjølv tok ansvar for å unngå å bli utbrent, ved å a) jobbe redusert i denne livsperioden eller b) betale folk for å hjelpe til på heimebane? Då ville ein unngått at denne gruppa "brente lyset i begge endar" og samtidig flytta ansvaret over på privatpersonen. Det kan hende ein må prioritere bort feriereisar fordi ein ikkje har råd til alt. Men viss totaltbelastninga er så stor at ein ikkje klarer både jobb og alt på heimebane er det - i mine auge - viktigare å skaffe avlastning slik at kvardagen går opp, enn å stå på til ein blir sjuk av totalbelastninga.
|
|
|
|
#232 |
|
Librocubicularist
|
Eg trur folk kunne tatt større ansvar tidlegare, i å skaffe avlastning på andre måtar, istadenfor å vente til dei blir sjuke av det.
|
|
|
|
#233 |
|
Leser
|
Nå kjenner jeg at jeg ble veldig lei meg, mine barn har kun opplevelser med liten o ...
|
|
|
#235 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Litt usikker på hvilke goder jeg har på min arbeidsplass også i forhold til "fri" ved skillsmisse og andre "ikke sykdom eller ferie" relatert fravær. Er mulig vi har noen avtaler på det. Men ellers kan leder selv bruke skjønn og gi lov til fravær med lønn. Dette KAN jo bli urettferdig om det ikke ligger inne i avtaler da, men som sagt det er jeg usikker på. |
|
|
|
|
|
#236 |
|
Leser
|
Jeg er selvfølgelig ikke uenig med det i at det du skisserer er den optimale løsningen, men jeg tror jo også den er helt urealistisk. Det er jo som å si at vi kan utrydde KOLS hvis alle tok ansvar og sluttet å røyke. Jeg foretrekker jo mer pragmatiske løsnger som: Doble prisen på alle tobakksvarer, kun gi ut tobakk på resept, kriminalisere røyking (ja, nå tar jeg hardt i, dette er mer for å eksemplifisere hva jeg mener er forskjellen mellom en optimal og en pragmatisk løsning.)
|
|
|
#237 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?En skikkelig uheldig trend er at politikere eller andre med høy synlighet bruker sykemeldinger som velferdspermisjoner ved høy belastning, som når de opplever stort mediepress i en sak. Gerd Liv Valla, Øyvind Halleråker, andre. At NOEN av disse blir syke av belastningen tviler jeg ikke på, men nå er det jo fast takst: Så massivt mediepress at det er vanskelig å gå på jobb (og man i tillegg må bruke masse tid med pr-rådgivere for å drive brannslokking) = sykemelding. Jeg syns det sender ekstremt uheldige signaler.
|
|
|
#238 |
|
Mother of Dragons
|
Enig i mye det du skriver her.
|
|
|
#239 |
|
Curlingkone
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Med det presset som er her inne på kvinner, i forhold til det å tape pensjonspoeng om man jobber redusert feks, og at kvinner bør klare å stå i 100% jobb i tillegg til å takle hus, hjem, familielogistikk med syke foreldre osv, osv, så tenker jeg at det nok ikke er annerledes i den virkelige verden. Og det igjen tror jeg gjør det utrolig vanskelig å innrømme for seg selv at man faktisk ikke klarer alt dette, men man fortsetter jo gjerne til det sier pang. For dette klarer jo alle, og tenk for en dårlig kvinne man er om man ikke klarer det.
Mjau maler videre... Sist redigert av Mjau : 10-05-13 kl 17:51. |
|
|
|
|
|
#240 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Mjau: Det er derfor eg skreiv over at dette handler om haldningar og krav til kva einskildpersonar skal klare, på samfunnsnivå og ikkje individnivå. Eg les, som eg skreiv over, Kjøkenbenkrealisme av Olaug Nilssen. Og dette med pensjonspoeng er noko alle intervjuobjekta som har vald å jobbe frivillig deltid trekk fram. Dette er folk som faktisk tar ansvar for at dei ikkje klarer å balansere alt og gjer eit anna val enn det samfunnet fordrer, for å få kvardagen til å gå opp. Det mest interessante intervjuet i så måte er med Ingebjørg Eitrheim Norndal på 28 som etter å ha gått på ein smell har vald å jobbe 50% for å få meir tid til å ta seg av dei tre barna sine:
Normen er at begge foreldra skal jobbe 100% og ta seg av alt på heimebane sjølv. Det er ikkje stor aksept for å velje å gjere ting annleis. Vel ein å jobbe redusert, må ein forsvare at ein taper pensjonspoeng og arbeidserfaring. Vel ein å ha au pair, er ein ein kynisk jævel som utnytter fattige asiatiske jenter. Det kan hende at litt meir aksept for frivillig deltid eller (riktig!) betalt hjelp i heimen, ville gjort noko med sjukefråveret blant småbarnsforeldre. Eg veit ikkje, men eg trur det.
|
|
![]() |
|
|