Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er NAV virkelig så ille?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-13, 10:45   #221
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sv: Er NAV virkelig så ille?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er da folk som flytter uten at de blir skilt også, eller som har ødelagt bil og må bruke 1,5 hver vei på å komme seg på jobb (undertegnede f.eks) pga. plutselig komplisert logistikk. Det er i det hele tatt fryktelig mye som kan skje i livet som gjør det fryktelig tungt og der jobben er det siste man har overskudd eller lyst til. Jeg er enig med deg i at det ikke er så rart at man ikke føler for å jobbe, men veldig uenig i at det er samfunnet som skal betale for pustepausen.

Jeg synest heller ikke at samfunnet skal betale dersom en trenger litt ekstra fri i forbindelse med en skilsmisse for å ordne praktiske ting. Jeg tenker jo at en må ha en diagnose, for at det skal kunne bli dekket.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 11:02   #222
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Jeg synest heller ikke at samfunnet skal betale dersom en trenger litt ekstra fri i forbindelse med en skilsmisse for å ordne praktiske ting. Jeg tenker jo at en må ha en diagnose, for at det skal kunne bli dekket.

Men man kan jo få en diagnose av å "brenne sitt lys i begge ender". Tenker du at det er greiere at man ikke får ekstra fri, står på til man blir sykemeldt og så får betaling fordi man er sykemeldt?

Gammel 10-05-13, 11:03   #223
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som samfunn så er det ikke noe i veien for å bestemme at man kan få fri med lønn i ekstra belastende perioder i livet. Man kan godt jobbe for at vi skal flytte penger vekk fra noe annet til dette formålet.

Men sånn som det er nå så har vi det ikke sånn, vi har tatt oss råd til å dekke sykdom, ikke skilsmisser og slike ting. Derfor er det urettmessig støtte man sniker seg til om man sykemelder seg for sånt.

Og det at en lege har skrevet under en sykemelding er ikke noe som helst bevis for at en sykemelding er nødvendig, legen er helt prisgitt hva pasienten sier.

Gammel 10-05-13, 11:06   #224
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men man kan jo få en diagnose av å "brenne sitt lys i begge ender". Tenker du at det er greiere at man ikke får ekstra fri, står på til man blir sykemeldt og så får betaling fordi man er sykemeldt?

Men det er til dels en myte at det er en enveisgreie. I de aller fleste tilfeller så går det jo over, og så blir det greit igjen.

Gammel 10-05-13, 11:06   #225
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Problemet" er lettpsykiatridiagnosene. En depressiv reaksjon etter en skilsmisse er vel ikke noe mindre verdt enn en depressiv reaksjon av andre årsaker. Men det er skremmende at 1 av 3 blir langtidssykmeldt i forbindelse med skilsmisser hva er det for noe?

Gammel 10-05-13, 11:12   #226
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Standard

Ups, nei... Jeg foruttsetter jo at en får fri. *Naiv*. Det er klart får en ikke fri, så er jo sykemelding eneste virkemidlet.
Men om en "brenner sit lys i begge ender", vil en vel kunne få en diagnose som deprimert da?

Gammel 10-05-13, 11:32   #227
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Som samfunn så er det ikke noe i veien for å bestemme at man kan få fri med lønn i ekstra belastende perioder i livet. Man kan godt jobbe for at vi skal flytte penger vekk fra noe annet til dette formålet.

Jeg *tror* (men dette er ikke noe jeg har skjekket ut i noen som helst form) at mye av det urettsmessige fraværet som eksisterer i dag er basert på at når man får for mye i livet sitt så kutter man jobben. Noe av grunnen til at det blir slik er personlige prioriteringer (man legger dobbelt belastning i hverdagene fremfor at man legger ting til ferier) og noe er samfunnsmessige grunner (feks omsorg til eldre og barn, det er ingen som er hjemme som dekker opp for dette - slik det var tidligere)

Jeg sier ikke at dette er riktig eller slik det bør/må være. Jeg sier at dette er slik jeg oppfatter her-og-nå-situasjonen. I alle slike diskusjoner er det noe med å ha felles ståsted på hva er egentlig problemet. (Jeg oppfatter at en del her faktisk mener at det ikke eksisterer et slikt problem, men der er jeg uenig. Norge har mye fravær meg bekjent).

Men så er det jo årsakene til problemet. Jeg er ikke uenig i at det er noen skulkere og snyltere (det vil alltid være det), men jeg håper og tror, ikke at det er det som er hele forklaringsmodellen.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det er til dels en myte at det er en enveisgreie. I de aller fleste tilfeller så går det jo over, og så blir det greit igjen.

Nei, jeg mener ikke å si at det er et 1-1 forhold heller.

OlleVia: Jeg jobber i en bransje hvor arbeidsgivere "tradisjonelt" har tatt på seg mye av denne type fravær. Så jeg personlig har ingenting å klage over. Jeg ser at jeg som arbeidstaker har blitt vel ivaretatt. Men jeg tror ikke det er slik overalt.

Gammel 10-05-13, 11:47   #228
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg trur du rine er inne på noko med tanke på at diffuse smertediagnoser sitt veldig laust, når folk i ein vanskeleg livssituasjon går til fastlegen. Det burde vore ei innstramming her. Men det er eit langt stykke frå det og til å differensiere mellom kva diagnoser som har rett på kor stor utbetaling. Personleg trur eg at ein reduksjon i sjukelønna frå første dag (for eksempel til 80%) ville vore eit incentiv for å prioritere jobb.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 11:50   #229
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg trur du rine er inne på noko med tanke på at diffuse smertediagnoser sitt veldig laust, når folk i ein vanskeleg livssituasjon går til fastlegen.

Men hvis de er blitt syke av det, da? Jeg vil jo tro at folk venter med å gå til legen til de rett og slett ikke greier mere? Er de da ikke per definisjon for syke til å jobbe? (Jeg bare spør, fordi jeg blir veldig usikre på hva du mener er alternativene)

Gammel 10-05-13, 11:52   #230
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samfunnsmessig tror jeg det hadde vært mer lønnsomt at man brukte ferien sin på å pusse opp, i stedet for at man reiste bort i ferien og pusset opp på ettermiddagene i hverdagene.

Er du rusk! I ferien skal man jo Lade batteriene, sikre Opplevelser for Livet for barna, sørge for at man ikke har en rådligere ferie enn naboen, og hva har du. Pusse opp, du.

Gammel 10-05-13, 11:53   #231
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det riktig at folk som har tre små barn skal jobbe 100%, ta seg av alt husarbeidet sjølv og dermed bli sjuke av totalbelastninga? Ville det ikkje vore "riktigare" om ein sjølv tok ansvar for å unngå å bli utbrent, ved å a) jobbe redusert i denne livsperioden eller b) betale folk for å hjelpe til på heimebane? Då ville ein unngått at denne gruppa "brente lyset i begge endar" og samtidig flytta ansvaret over på privatpersonen. Det kan hende ein må prioritere bort feriereisar fordi ein ikkje har råd til alt. Men viss totaltbelastninga er så stor at ein ikkje klarer både jobb og alt på heimebane er det - i mine auge - viktigare å skaffe avlastning slik at kvardagen går opp, enn å stå på til ein blir sjuk av totalbelastninga.

The glass is refillable.
Gammel 10-05-13, 11:55   #232
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Men hvis de er blitt syke av det, da? Jeg vil jo tro at folk venter med å gå til legen til de rett og slett ikke greier mere? Er de da ikke per definisjon for syke til å jobbe? (Jeg bare spør, fordi jeg blir veldig usikre på hva du mener er alternativene)

Eg trur folk kunne tatt større ansvar tidlegare, i å skaffe avlastning på andre måtar, istadenfor å vente til dei blir sjuke av det.

The glass is refillable.
Gammel 10-05-13, 11:55   #233
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er du rusk! I ferien skal man jo Lade batteriene, sikre Opplevelser for Livet for barna, sørge for at man ikke har en rådligere ferie enn naboen, og hva har du. Pusse opp, du.

Nå kjenner jeg at jeg ble veldig lei meg, mine barn har kun opplevelser med liten o ...

Gammel 10-05-13, 12:00   #234
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, der kan du se.

Gammel 10-05-13, 12:01   #235
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Standard

OlleVia: Jeg jobber i en bransje hvor arbeidsgivere "tradisjonelt" har tatt på seg mye av denne type fravær. Så jeg personlig har ingenting å klage over. Jeg ser at jeg som arbeidstaker har blitt vel ivaretatt. Men jeg tror ikke det er slik overalt.

Litt usikker på hvilke goder jeg har på min arbeidsplass også i forhold til "fri" ved skillsmisse og andre "ikke sykdom eller ferie" relatert fravær. Er mulig vi har noen avtaler på det. Men ellers kan leder selv bruke skjønn og gi lov til fravær med lønn. Dette KAN jo bli urettferdig om det ikke ligger inne i avtaler da, men som sagt det er jeg usikker på.

SÅnn helt generelt, dersom jeg hadde vært arbeidsgiver, så kunne jeg nok innvilget noe fri med lønn dersom jeg såg det var nødvendig, litt sånn "gi og ta mentalitet". Men dette er jo som sagt generelt, det hadde jo vært en del faktorer som hadde spilt inn for å kunne gjøre det også.

Gammel 10-05-13, 12:06   #236
him
Leser

him sin avatar

Standard

Eg trur folk kunne tatt større ansvar tidlegare, i å skaffe avlastning på andre måtar, istadenfor å vente til dei blir sjuke av det.

Jeg er selvfølgelig ikke uenig med det i at det du skisserer er den optimale løsningen, men jeg tror jo også den er helt urealistisk. Det er jo som å si at vi kan utrydde KOLS hvis alle tok ansvar og sluttet å røyke. Jeg foretrekker jo mer pragmatiske løsnger som: Doble prisen på alle tobakksvarer, kun gi ut tobakk på resept, kriminalisere røyking (ja, nå tar jeg hardt i, dette er mer for å eksemplifisere hva jeg mener er forskjellen mellom en optimal og en pragmatisk løsning.)

Jeg tror alltid du vil ha folk som er syke på grunn av ting de (i alle fall teoretisk) kunne ha hindret. Og da er det jo som Katta sier: Hvorfor skal det da være forskjell på hjerteinfarkt og ME?

Gammel 10-05-13, 12:08   #237
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

En skikkelig uheldig trend er at politikere eller andre med høy synlighet bruker sykemeldinger som velferdspermisjoner ved høy belastning, som når de opplever stort mediepress i en sak. Gerd Liv Valla, Øyvind Halleråker, andre. At NOEN av disse blir syke av belastningen tviler jeg ikke på, men nå er det jo fast takst: Så massivt mediepress at det er vanskelig å gå på jobb (og man i tillegg må bruke masse tid med pr-rådgivere for å drive brannslokking) = sykemelding. Jeg syns det sender ekstremt uheldige signaler.

Som flere andre her sier: Det er nesten umulig for en lege å nekte noen å få sykemelding hvis de virkelig VIL ha det. Det er jo heller ikke uvanlig at folk i en konflikt med jobben truer med sykemelding hvis de ikke får viljen sin ("jeg vil ikke bli omplassert, selv om jeg ikke får til den jobben jeg har. Gjør dere det så sykemelder jeg meg!", for så å gjøre akkurat det. True story.). Det undergraver jo også systemet.

Gammel 10-05-13, 12:11   #238
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Men er det riktig at folk som har tre små barn skal jobbe 100%, ta seg av alt husarbeidet sjølv og dermed bli sjuke av totalbelastninga? Ville det ikkje vore "riktigare" om ein sjølv tok ansvar for å unngå å bli utbrent, ved å a) jobbe redusert i denne livsperioden eller b) betale folk for å hjelpe til på heimebane? Då ville ein unngått at denne gruppa "brente lyset i begge endar" og samtidig flytta ansvaret over på privatpersonen. Det kan hende ein må prioritere bort feriereisar fordi ein ikkje har råd til alt. Men viss totaltbelastninga er så stor at ein ikkje klarer både jobb og alt på heimebane er det - i mine auge - viktigare å skaffe avlastning slik at kvardagen går opp, enn å stå på til ein blir sjuk av totalbelastninga.

Enig i mye det du skriver her.

Og jeg føler for å presisere at dette gjelder normalt ressurssterke mennesker. I tillegg så er det ofte også litt glemt at i et liv er enkelte perioder tunge og da må man kutte ned alt. Jeg har en beintøff jobb, små barn, stort hus og hage.
For å få det til å gå rundt sånn passelig så har jeg skåret alt av andre forpliktelser ned til benet. Jeg tar ikke en gang på meg julekalenderluker i FP sin julekalender. Sånn må det være noen år til det løsner.

Om jeg skulle komme til å merke at jeg blir mer sliten for hver uke, så må jeg kutte ned eller ordne med avlastning på noe vis, vaskehjelp f.eks.

Poenget er at vi må bli mer bevisst på å administere kreftene våre, akkurat som økonomien.

Gammel 10-05-13, 12:13   #239
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Med det presset som er her inne på kvinner, i forhold til det å tape pensjonspoeng om man jobber redusert feks, og at kvinner bør klare å stå i 100% jobb i tillegg til å takle hus, hjem, familielogistikk med syke foreldre osv, osv, så tenker jeg at det nok ikke er annerledes i den virkelige verden. Og det igjen tror jeg gjør det utrolig vanskelig å innrømme for seg selv at man faktisk ikke klarer alt dette, men man fortsetter jo gjerne til det sier pang. For dette klarer jo alle, og tenk for en dårlig kvinne man er om man ikke klarer det.

Jeg tror man har en lang vei å gå på det punktet også jeg. Å innse at en småbarnsperiode er ekstrem tøff om alt ikke går på skinner hjemme og på jobb, og at kvinner faktisk fortsatt står med det største ansvaret hjemme, for slik er det, bare les litt rundt her inne. Eller les forskning på området for de som trenger enda mer overbevisning.

Det er jammen ikke rart enkelte går seg på vegger av ulik størrelse altså. Om NAV skal dekke tapet for alle disse må gjerne diskuteres i det vide og brede, men jeg tror en stor del av problemet ligger hos oss selv. Våre holdninger til andre kvinner i småbarnsfasen feks. Hva vi bør klare og orke osv.
Grunnen til at jeg trekker frem kvinner er at det er størsteparten kvinner som blir sykemeldt av slike årsaker, og vi er flest kvinner her inne også. Og jeg syns vi er alt for harde mot hverandre.

Sist redigert av Mjau : 10-05-13 kl 17:51.
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 12:52   #240
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Mjau: Det er derfor eg skreiv over at dette handler om haldningar og krav til kva einskildpersonar skal klare, på samfunnsnivå og ikkje individnivå. Eg les, som eg skreiv over, Kjøkenbenkrealisme av Olaug Nilssen. Og dette med pensjonspoeng er noko alle intervjuobjekta som har vald å jobbe frivillig deltid trekk fram. Dette er folk som faktisk tar ansvar for at dei ikkje klarer å balansere alt og gjer eit anna val enn det samfunnet fordrer, for å få kvardagen til å gå opp. Det mest interessante intervjuet i så måte er med Ingebjørg Eitrheim Norndal på 28 som etter å ha gått på ein smell har vald å jobbe 50% for å få meir tid til å ta seg av dei tre barna sine:

Sitat:

- Før blei du provosert over kvinner som ville vere heime og stelle for mann og barn.

- Ja, eg blei det. Eg meinte heimeverande kvinner var ei katastrofe for likestillinga og eit steg tilbake til kjønnsrollene på femtitalet, men det var før eg var i denne situasjonen sjølv. (...) Eg synest ikkje det er bra om kvinner taper terreng på arbeidsmarknaden, og eg skulle øsnkje at fleire menn valde å arbeide redusert også. Men det er den store samanhengen. Vi må sjå dei små samanhengane også, og i min situasjon føles det som om likestillingspolitikk ikkje har noko med saka å gjere lenger. Dette er vårt liv.

Normen er at begge foreldra skal jobbe 100% og ta seg av alt på heimebane sjølv. Det er ikkje stor aksept for å velje å gjere ting annleis. Vel ein å jobbe redusert, må ein forsvare at ein taper pensjonspoeng og arbeidserfaring. Vel ein å ha au pair, er ein ein kynisk jævel som utnytter fattige asiatiske jenter. Det kan hende at litt meir aksept for frivillig deltid eller (riktig!) betalt hjelp i heimen, ville gjort noko med sjukefråveret blant småbarnsforeldre. Eg veit ikkje, men eg trur det.

Vi har vald å ha betalt hjelp i huset nå ein periode. Vi bruker opp feriebudsjettet på det, men det er verdt det, fordi vi får kvardagen til å gå opp (situasjonen vår er litt annleis, for eg er i permisjon, men eg er for sjuk til å ta meg av ungen min). Og det er viktigare enn ferie akkurat nå. Når eg snakker med folk som er sååå slitne at det er så vidt dei klarer å jobbe men som ikkje har råd til å jobbe redusert, som likevel har råd til å reise på sydenferie tre gonger i året, kjenner eg at eg stiller spørsmål ved om dei kunne prioritert annleis for å få kvardagen til å gå opp.

Då mor mi veks opp, jobba mormor 75%. Det var ganske sjeldan at ei kvinne jobba så mykje i småbarnsperioden. Dei hadde praktikant og vaskehjelp, som avlasta heime.

Viss vi ser på det reint historisk, er det ganske spesielt at begge foreldra skal jobbe fullt i småbarnsperioden. Det er ikkje sikkert dette bare handler om kjønnsroller og likestilling. Det kan hende at det at ein er heime, er det som skal til for at kvardagen skal gå opp. Og det kan hende at det at samfunnet insisterer på at begge foreldre skal jobbe, er eit gode vi må betale for med høgare sjukefråver.

The glass is refillable.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.