Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En spørrings om 1. mai

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva gjør du 1 mai
1 mai går jeg selvsagt i demonstrasjonstog! 10 9,26%
Det er da bare en fridag, bruker den til hagearbeid og lignende 65 60,19%
Går ikke i tog selv, men pleier å følge med. 13 12,04%
Annet. 20 18,52%
Deltakere: 108. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-07, 15:19   #41
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En spørrings om 1. mai

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nei, for all del!
Men den der demonstrative arbeide-i-hagen-tendensen irriterer meg litt ja.

Demonstrative? Jeg vet ikke helt om det er ment som en provokasjon, det er vel heller det at folk ikke tenker over hva det betyr for andre. De er rett og slett ikke vant til å gå i tog, og dagen betyr ingenting for dem. Det er rett og slett en kjærkommen fridag.

Gammel 30-04-07, 15:39   #42
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke noe forhold til 1. mai, men mannen synes det er en spesiell dag. Han er fra en litt rødere familie enn den jeg kommer fra. Regner med at vi koser oss litt ekstra, kanskje spiser litt god mat og har det familifint.Tog og taler blir det ikke noe av for vår del.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 15:49   #43
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har gått i tog tidligere, før de la det ned der hvor jeg vokste opp. Der vi bodde inntil i fjor så gjorde vi ikke noe ute av respekt for naboene som flagget, vi gjorde derimot hagen mest mulig fin til denne dagen. I år kommer vi til å slappe av og nyte finværet, og kanskje gjøre litt rolig arbeid ute i hagen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 18:05   #44
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Her er det lite annet enn en fridag. Jeg har ikke tradisjon for noe annet.

Jeg pleier normalt ikke å være redd for å klippe grass eller lignende på vanlige søndager, men akkurat 1.mai prøver jeg å la være med "bråkete" arbeid.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 18:06   #45
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Demonstrative? Jeg vet ikke helt om det er ment som en provokasjon, det er vel heller det at folk ikke tenker over hva det betyr for andre. De er rett og slett ikke vant til å gå i tog, og dagen betyr ingenting for dem. Det er rett og slett en kjærkommen fridag.

Det er mulig mange jobber i hagen 1. mai uten å tenke over det, men det er en kjensgjerning at dette også blir gjort av en del høyrefolk bare for å provosere. Og at bønder, kanskje mest i tidligere tider, yndet å bruke dagen til å spre møkk. Faren til en UH-jente i klassen min pleide foruten høylytt hagearbeid visstnok å flagge på halv stang 1. mai. Om det var sant eller noe hun sa for å provosere oss raddisene vet jeg dog ikke.

Så til alle som ikke er seg dette bevisst: Velg solstolen fremfor hekkesaksen i morgen, om du ikke ønsker å bli slått i hardtkorn med høyrefolk og det som verre er.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 18:14   #46
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, jeg må virkelig si at jeg aldri har tenkt over at det er noen som kunne bli såret av at jeg jobbet i hagen på 1. mai (det bråker jo ikke når man luker og planter blomster, og det har aldri vært noe demonstrativt over det). Eller på søndager for den saks skyld, men nå ligger heldigvis hagen min slik til at det ikke er noen som vil se det uansett

Vi har forøvrig en nabo som klager på om man klipper plenen etter 16 på hverdager og helger - han har virkelig ikke fått med seg at noen jobber og ikke er hjemme før han føler for å ha fred og ro....

1. mai betyr lite og ingenting for meg. Er vokst opp i en arbeiderfamilie, og har sett bilde av min far i 1. maitog, men tror de sluttet med det når de fikk barn. Selv er jeg ikke særlig rød av meg, ergo ikke tog heller. For meg er bare 1. mai en kjærkommen fridag som blir brukt på familien.

Gammel 30-04-07, 18:16   #47
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spiser 1. mai frokost med venner og går i tog. Og så spiser vi is. Og tar kanskje en utepils hvis det er fint vær.

Men at noen jobber i hagen har jeg aldri tenkt over at kunne være ment som en provokasjon. Håper ikke andre blir sure av at jeg jobber i hagen på søndager heller, for det gjør jeg ofte...

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 18:19   #48
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Det er mulig mange jobber i hagen 1. mai uten å tenke over det, men det er en kjensgjerning at dette også blir gjort av en del høyrefolk bare for å provosere. Og at bønder, kanskje mest i tidligere tider, yndet å bruke dagen til å spre møkk. Faren til en UH-jente i klassen min pleide foruten høylytt hagearbeid visstnok å flagge på halv stang 1. mai. Om det var sant eller noe hun sa for å provosere oss raddisene vet jeg dog ikke.

Så til alle som ikke er seg dette bevisst: Velg solstolen fremfor hekkesaksen i morgen, om du ikke ønsker å bli slått i hardtkorn med høyrefolk og det som verre er.

Alt man ikke vet .

For min del blir det nok litt småluking mens ungene springer rundt i hagen, jeg må innrømme det. Å sitte stille i en stol uten å gjøre det spøtt har jeg rett og slett ikke samvittighet til, når hagen er så trengende som den er nå . Men jeg lover at jeg verken flagger på halv stang eller sprer møkk, og plenklipperen får stå, selv om plenen definitivt kunne trengt en runde.

Ellers blir det pene klær og bursdagsfeiring på ettermiddagen. I en familie med fryktelig mange maibarn, er 1. mai en yndet dag for familieselskaper .

Gammel 30-04-07, 18:37   #49
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal feire mannens bursdag så det blir vel litt husarbeid inne førts og så kakebaking.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 18:37   #50
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg heiser flagget og jobber i hagen. Det samme gjør jeg forøvrig Kristi Himmelfartsdag, og ingen av dagene gjør jeg det som protest. Jeg har på ingen måte tenkt å gjemme meg verken i morgen eller andre røde dager (har man hage med 60 cm hekk i turløypa så går det bare ikke) og nekter å la meg diktere av hva andre synes.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 18:43   #51
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Naboen har forresten leid minigraver...

Gammel 30-04-07, 18:57   #52
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Jeg pleier normalt ikke å være redd for å klippe grass eller lignende på vanlige søndager, men akkurat 1.mai prøver jeg å la være med "bråkete" arbeid.

Den logikken skjønte jeg ikke. Altså, jeg er ikke kristen - ikke på en flekk - men søndager bør man la være å bruke bråkete maskiner som plager naboene. Hvorfor er 1. mai verre å bråke på, sånn sett?

Gammel 30-04-07, 19:06   #53
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Den logikken skjønte jeg ikke. Altså, jeg er ikke kristen - ikke på en flekk - men søndager bør man la være å bruke bråkete maskiner som plager naboene. Hvorfor er 1. mai verre å bråke på, sånn sett?

Fordi det er 52 søndager i året, men bare en 1. mai? Selv kunne jeg nok også ha funnet på å klippe gresset en søndag. Men ikke 1. mai, og heller ikke kristihimmelfartsdag (som jeg regner som mer hellig enn en vanlig søndag).

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 19:08   #54
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, jeg kan tenke meg verre skjebner enn å bli slått i hartkorn med høyrefolk (uten å være det, altså).

I mitt hode er dette fortsatt en tradisjon som ikke oppleves som spesielt relevant. Jeg har bodd mesteparten av mitt liv i lite luksuriøse borettslag øst i og øst for byen. En skulle kanskje tro at dette var typisk politisk røde områder (før det ble Frp-land ), men noen markering av 1. mai har jeg aldri sett i nabolaget. Jeg har i grunnen opplevd nærområdet som ganske apolitisk, om man kan si det sånn. Det er vanligvis få som flagger på balkongen denne dagen. (Men så er det jo også få som har motoriserte, støyende redskaper å demonstrere med på verandaene sine, da. )

Gammel 30-04-07, 19:11   #55
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

I nabolaget vårt er 1. mai en riktig hyggelig dag. Jeg har ikke registrert noen som feirer dagen veldig, men heller ingen som er demonstrative og bråker mest mulig.

Så 1. mai er på mange måter første "sommerdag" i nabolaget. Det rakes og plantes blomster, folk prater over hagegjerdene og bare står og skravler ute i gata. Møtes til en kopp kaffe på terrassen, og selvsagt grilles det nesten i alle hager. Ungene flyr rundt med pølser og is, sykler, leker og koser seg. I det hele tatt - en veldig koselig dag. Det er som om 1. mai er den dagen da vinterdvalen tar slutt. Vinterdvalen er den lange perioden hvor vi knapt ser naboene. Men om sommeren, da er alle ute, prater, ler og hygger seg sammen.

Nå gleder jeg meg veldig til 1. mai! Men gå i tog? Nei, det har jeg aldri gjort, og kommer nok aldri til å gjøre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 19:14   #56
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Fordi det er 52 søndager i året, men bare en 1. mai? Selv kunne jeg nok også ha funnet på å klippe gresset en søndag. Men ikke 1. mai, og heller ikke kristihimmelfartsdag (som jeg regner som mer hellig enn en vanlig søndag).

Og akkurat derfor er det så utrolig irriterende at alle disse dagene blir ødelagt av støy.

Gammel 30-04-07, 19:46   #57
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Der jeg vokste opp gikk det ikke noe tog 1.mai. Nå er ikke jeg vokst opp i et særlig rødt hjem så det var ikke så nøye, men har alltid vist hva dagen stod for og oppdratt til å respekterer den. I mer voksen alder har jeg spilt i korps, så det sier seg selv hva jeg har gjort 1. mai da.

Gammel 30-04-07, 19:56   #58
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Blir dårlig med is og grilling her - er ikke vær til det.

Gammel 30-04-07, 20:16   #59
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemme var det fattern og Ab***** som flagget 1. mai, mens Fj***** og Nor***** flagget 1. påskedag. Nokså demonstrative alle mann, altså.

Selv er jeg ikke sosialist eller fagorganisert og ser ikke noe behov for å gå i tog under noen parole. Jeg har heller ikke behov for å provosere noen, selvsagt, hverken på helligdager eller 1.mai. Vi tar nok det hele som en deilig fridag i det nydelige været, og trasker i Frognerparken og spiser is.

Og med fare for å provosere på meg noen ildsjeler; er det verre at man "ikke vet hva 1. mai står for" enn ikke å "tenke over julens og påskens budskap"? Hvis man ikke har et forhold til en av delene (eller begge), er det forkastelig at man ikke overholder den opprinnelige intensjonen?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 20:19   #60
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

I år blir det skolearbeid, skolearbeid og mer skolearbeid.
Vanligvis er det en ekstra fridag, og innimellom følger jeg med på hva som skjer.
Har gått i tog noen ganger, men det er en del år siden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.