Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sur, humorløs mamma?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-13, 19:08   #121
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sur, humorløs mamma?

Morsom spøk, synes jeg. Men her i huset hadde det ikke nyttet å prøve å vekke noen som helst klokka sju om morran på en 17. mai. Da er vi jo lys våkne allerede!

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-13, 23:59   #122
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Jeg hadde blitt skitsur, mannen hadde garantert syntes det var festlig. Deretter hadde han blitt sur fordi jeg er kjip, og så hadde vi hatt det gående.

Signerer.

Godt dere fikk en fin morgen på 17.mai likevel.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 01:21   #123
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du skal selvsagt ikke vekke svigermor kl. 6. Du skal vekke henne kl. 00:45. Det er det eneste som nytter overfor folk som synes det er helt ok å vekke andre tidlig om morgenen.

Den likte jeg!

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror ikke jeg er fysisk i stand til å glede meg over å bli brutalt vekket når jeg er søvndeprivert. Det blir litt som å ikke greie å la være å brøle av smerte og trekke til seg hånda når man brenner seg stygt. Det er ikke så mye kjiphet som manglende evne til å kontrollere dypere instinkter. Og det å bli sint av å bli vekket brått og ubehagelig når jeg virkelig trenger å sove, ligger ganske dypt i mine instinkter.

Det er noe med det. Temmelig teit og lite gjennomtenkt av svigermor.
Og utrolig mange her i tråden som er lite empatiske! Dette med å sette seg inn i andres ståsted er visst veldig vanskelig.

Gammel 20-05-13, 01:30   #124
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og utrolig mange her i tråden som er lite empatiske! Dette med å sette seg inn i andres ståsted er visst veldig vanskelig.

Nå synes jeg du skal lese svarene en gang til før du himler. Mange (men selvsagt ikke alle) skriver tydelig at de svarer ut fra eget ståsted, og det er dermed ikke sagt at en da ikke har empati for de som synes det er kjipt å bli vekket.

Jeg for min del hadde tålt vekkingen veldig mye bedre enn vissheten om at svigermor stod bak.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 01:33   #125
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ai, ai, ai. Noe slikt ville ha blitt så jævlig ubehagelig for alle parter i denne familien. Jeg hadde nok blitt så redd og dermed rasende om jeg ble vekket med en fløyte uansett tidspunkt på døgnet, at det ville blitt dårlig stemning, for å si det mildt. Og stakkars unge som sikkert hadde sett for seg dette som en potensiell morsom opplevelse, og som i stede ville ha fått to foreldre som friket ut.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 08:54   #126
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med å sette seg inn i andres ståsted er visst veldig vanskelig.

Håper du tuller. Det er ikke alle ting jeg finner det nødvendig å bruke opp empatien min på. Jeg synes det er kjipt å bli vekket tidlig (selv om 7 er langtfra tidlig for meg) men hadde ikke giddet å hisse meg opp over litt dårlig dømmekraft fra svigermor en gang i året. Synes faktik ordet empati blir feil å bruke her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 09:08   #127
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir et helt meningsløst utsagn. Empati går i alle retninger, slik at det å være ematisk med den som blir vekket eller å være empatisk med barnet, ikke er hverken bedre eller verre enn å være empatisk med bestemoren. Du tar kun moren sitt ståsted inn i empatien din, og er ikke mer eller mindre empatisk enn de som ser det fra barnet eller bestemoren sitt ståsted.

Sist redigert av him : 20-05-13 kl 12:11.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 09:11   #128
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nettopp. Hvis svigermor ellers oppfører seg greit (som i å ikke pønske ut utspekulerte triks for å forsure tilværelsen for svigerdatteren på daglig basis) handler det også om å være raus den andre veien.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 10:48   #129
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde mest sannsynlig vært våken så det hadde ikke gjort meg så mye. Nå er det ingen svigerforeldre som kunne gjort dette, og jeg tror ikke mine foreldre hadde kommet på en sånn ide.

Men for ikke å bli beskyldt for å ikke vise empati så skjønner jeg selvsagt at ikke alle hadde satt så veldig stor pris på en slik vekking, og da særlig om man i utgangspunktet får for lite søvn.

Gammel 20-05-13, 11:02   #130
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I alle fall er min evne til empati er meget begrenset i det øyeblikk jeg blir vekket av en flyte inn i øret. Det velger jeg å synes er innafor.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 11:22   #131
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men å himle over at folk svarer ærlig i en diskusjon der HI stiller et konkret spørsmål, er bare hyggelig?

Gammel 20-05-13, 11:29   #132
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

I alle fall er min evne til empati er meget begrenset i det øyeblikk jeg blir vekket av en flyte inn i øret. Det velger jeg å synes er innafor.

Jeg så ikke for meg en fløyte i øret da jeg leste HI. Jeg så for meg en som sto i døråpningen, blåste i fløyte, viftet med flagg og ropte HURRA! Det er helt innenfor for min del, omtrent samme måte som jeg blir vekket når jeg har bursdag, minus fløyte, men legg til sang fra fire personer.

I stedet for manglende empati tror jeg kanskje svarene bærer mer preg av at vi ser for oss ulike scenarior.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 16:14   #133
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å snakke om mangel på empati blir bare rart i denne tråden. HI stiller et spørsmål rundt (ie ber om svar på) en helt konkret sak, og da må jeg nesten gå utifra at det er OK å svare selvom jeg ikke er av dem som hadde fått dagen ødelagt på grunn av tidlig vekking.

Nå skal de sies at jeg ikke er søvndeprivert, morgengretten eller har en kreativ og bøllete svigermor, men hvis det er sånn at svar kun er gangbare fra brukere som er enige i at dette var nok til å ødelegge 17.mai for en hel familie, så synes jeg faktisk at det kunne vært poengtert i det første innlegget. Så hadde HI sluppet å be den delen av nettverden som mener de hadde taklet dette greit, å ta seg en bolle.

Gammel 20-05-13, 16:55   #134
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nå synes jeg du skal lese svarene en gang til før du himler. Mange (men selvsagt ikke alle) skriver tydelig at de svarer ut fra eget ståsted, og det er dermed ikke sagt at en da ikke har empati for de som synes det er kjipt å bli vekket.

Jeg for min del hadde tålt vekkingen veldig mye bedre enn vissheten om at svigermor stod bak.

Okei, jeg redigerer svaret mitt til "endel" i stedet for mange. Evt. enkelte. Men de finnes!

Og him, interessant at du kategoriserer påstanden min som meningsløs bare fordi jeg ikke har samme mening som deg.

Gammel 20-05-13, 17:12   #135
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg har slitt veldig med søvn de siste årene, jeg hadde likevel ikke blitt sint for det her.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 17:15   #136
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og him, interessant at du kategoriserer påstanden min som meningsløs bare fordi jeg ikke har samme mening som deg.

Det er ikke fordi vi har forskjellig mening, jeg kategoriserer påstanden din som meningsløs. Jeg sier at det du påstår ikke har noen mening, det høres fint og fluffy ut, men det har ikke noe innhold. Og grunnen til det ikke har noe innhold er at argumentet om empati, ikke er gangbart, fordi at svaret vil være forskjellig alt etter hvem man har empati med. Du kan ikke hevde at de andre er empatiløse fordi de har en annen mening enn deg. Det er det jeg reagerer på, ikke meningen din.

Gammel 20-05-13, 17:20   #137
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I et mer generelt lys, har jeg veldig sansen for besteforeldre med overskudd og humor nok til å finne på rampestreker med barnebarna - helt uavhengig om det ikke alltid blir tatt godt i mot i den andre enden.

Gammel 20-05-13, 17:42   #138
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er ikke fordi vi har forskjellig mening, jeg kategoriserer påstanden din som meningsløs. Jeg sier at det du påstår ikke har noen mening, det høres fint og fluffy ut, men det har ikke noe innhold. Og grunnen til det ikke har noe innhold er at argumentet om empati, ikke er gangbart, fordi at svaret vil være forskjellig alt etter hvem man har empati med. Du kan ikke hevde at de andre er empatiløse fordi de har en annen mening enn deg. Det er det jeg reagerer på, ikke meningen din.

Jøye meg. Nei, dette orker jeg ikke bruke tid på. Ut i RL med meg!

Gammel 20-05-13, 18:30   #139
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette blir et helt meningsløst utsagn. Empati går i alle retninger, slik at det å være ematisk med den som blir vekket eller å være empatisk med barnet, ikke er hverken bedre eller verre enn å være empatisk med bestemoren. Du tar kun moren sitt ståsted inn i empatien din, og er ikke mer eller mindre empatisk enn de som ser det fra barnet eller bestemoren sitt ståsted.

Men det er jo ikke empatisk overfor barnet heller, hvis moren blir fratatt sin sjanse til å få nok søvn og bli en opplagt mamma, istedenfor sliten og fortere sur? Jeg ser bort i fra muligheten at mor er vrang med vilje, og skylder på tidlig veksling.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 18:31   #140
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

I et mer generelt lys, har jeg veldig sansen for besteforeldre med overskudd og humor nok til å finne på rampestreker med barnebarna - helt uavhengig om det ikke alltid blir tatt godt i mot i den andre enden.

Jeg er enig i det første, men jeg er ikke så glad i å være hverken drivkraft eller mottaker for practical jokes. (Det vil si, drivkraft er jeg da sjelden eller aldri. ) Jeg planlegger utdrikningslag for en venninne nå, og en merker jo at de fleste, meg inkludert, står seg selv nærmest. De som synes det er moro å stå i fokus selv tror bruden innerst inne også har lyst til det, de av oss som ikke liker det planlegger ikke slike aktiviteter. Og til tross for at vi alle kjenner henne godt har vi helt ulike meninger.

En del ting ser jeg ikke humoren i i det hele tatt, og det er ikke for å være vrang og vanskelig heller. Da noen gravde inn bilen vår i en diger snøhaug en gang ble jeg egentlig bare satt ut. Er slike ting artig? For meg er det som å bli tvangsforet med Karl og Co-maraton.

Vi tuller og ler mye her i huset altså, selv om det ikke høres slik ut nå.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.