Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Er det gitt som et premiss at dette er galskap? Økonomisk kriminalitet omfatter utrolig mye. Om straffene var lave ville det vært veldig enkelt å sittet noen måneder i fengsel for å svindle for hundrevis av millioner kroner. Samme med en rekke andre forbrytelser. Er det samfunnstjenelig? Finance Credit- saken ødela utrolig mye for svært mange mennesker, og straffen var hard. Burde de automatisk fått mindre straff en RØ, fordi det ar mer moralsk galt å ha samleie med et barn? Ville det isåfallført til flere eller færre Finance Credit-saker.
Det er ikke gitt (for da ville det vært sånn allerede), men JEG mener at vektingen er galskap, definitivt.
Og med det mener jeg ikke at økonomisk kriminalitet ikke er alvorlig. Selvfølgelig. Og jeg mener ikke at straff for økonomiske forhold skal senkes samtidig med at straff for overgrep heves. Jeg mener at straffen for overgrep skal heves.
Sammenligningen tjener som en spotlight på at det er er miserabelt at økonomisk kriminalitet blir straffet hardere enn overgrep mot mennesker. Det er en mismatch som er uforståelig for meg.