Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
Jeg er forøvrig ikke en person som roper om høyere straffer generelt. Jeg er begrenset begeistret for straffeaspektet og jeg tror ikke at lange fengselsstraffer løser problemer med kriminalitet (look to America).
Det er bare akkurat denne mismatchen jeg er opptatt av, jeg finner det underlig opprørende på samme tid.
Marla Singer sin gjengivelse av undersøkelse er også overraskende. Ikke i forhold til straff generelt, men om det gjelder straff for voldtekt og misbruk, så ja. Jeg har aldri opplevd at noen har ønsker/foreslått lavere traffer for disse kriminelle handlingene enn det som i reliteten gis. Her skulle jeg gjerne sett mer spesfikt på akkurat den delen. Og én ting er straffer man får når man ført blir dømt. Enda verre er det jo at man i praksis kan volda uten særlig fare for å bli a)tatt og b)dømt. Dette er et enormt samfunnsproblem. (Som jeg aller helst vil løse på mange andre måter enn fengselsstraff, og da tenker jeg forebyggende tiltak som fører til at mennesker er sunne og friske og fungerer godt i samfunnet).