|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
Jeg mener likevel at for oss vanlige, som ikke har juridisk bakgrunn, må det være lov å være opprørt over at straffen er så lav, i forhold til straff for andre lovbrudd. For folk flest henger det ikke på greip at det skal være lavere straff for å unnlate å betale skatt, enn å utføre overgrep mot barn, og det synes jeg De Som Bestemmer slikt/setter rettspraksis bør ta inn over seg. Så det! |
|
|
|
|
#382 |
|
By the Sea
|
Det er ikke gitt (for da ville det vært sånn allerede), men JEG mener at vektingen er galskap, definitivt.
|
|
#383 |
|
Tåler regn
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Tror ikke det var noen som mener at ikke Nerdrum skal ha den straffen han fikk. Men i forhold til hva Øygard har gjort, så er det noe som ikke stemmer for svært mange. Meg inkludert. |
|
|
|
|
#384 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
#385 |
|
By the Sea
|
Ja.
|
|
#386 |
|
Unik
Kan du spesifisere nærmere? Hva er vinningsforbrytelse med lav alvorlighetsgrad, og hva legger du i incest? Loven bruker ikke slike begreper. Jeg er heller ikke kjent med gjennomsnittsstraffene på de ulike områdene, ut over at minstestraffen for samleie med barn under 14 år er 3 år.
|
|
#387 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Kriminolog Leif Petter Olaussen ga ut boka Hva synes folk om straffenivået? i år. Om funnene fra undersøkelsen på instituttets nettsider:
Dette synes jeg er interessant i lys av holdninger som kommer frem i denne tråden, med oppfatninger om at "alle" er enige i at straffesystemet fungerer dårlig.
Jepp! Jeg setter pris på innleggene dine i denne tråden. Skriver det her, for jeg får ikke prikket deg.
Hvis du har lyst, vil jeg gjerne høre hva du mener om dette! |
|
|
|
|
#388 |
|
By the Sea
|
Nei jeg kan ikke spesifisere. Men jeg leser om om lave inceststraffer og høye straffer for økonimisk kriminalitet, og tenker at det er noe som ikke stemmer. Straffene gjenspeiler våre verdier når det gjelder dette.
|
|
#389 |
|
By the Sea
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg er forøvrig ikke en person som roper om høyere straffer generelt. Jeg er begrenset begeistret for straffeaspektet og jeg tror ikke at lange fengselsstraffer løser problemer med kriminalitet (look to America).
|
|
#390 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det var interessant. Men jeg oppfatter likevel at mange rundt meg, både IRL og på nett, samt kommentatorer i diverse aviser, mener at denne straffen var lav. Og at det også gjelder generelt for slike saker. Men forsket på det har jeg ikke. |
|
|
|
|
#391 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Jeg er også overrasket, og synes det er rart. Jeg har ikke lest grundig nok om undersøkelsen til å si mye om den enda. Her er en midlertidig rapport fra undersøkelsen (inkludert spørreskjemaene slik de var utformet i undersøkelsen). Fra forrige gang jeg leste den midlertige rapporten, la jeg merke til at det er veldig mange alternativer (bot, konfliktråd, samfunsstraff, ubetinget fengselsstraff, elektronisk fotlenke, betinget fengselsstraff, behandling og økonomisk kompensasjon til offeret). Kan alle de milde alternativene gjøre at man, når man velger ubetinget fengselsstraff, allerde føler at man har "tatt hardt i"? Dette er bare synsing fra min side, altså, noe jeg tenkte på da jeg leste. En annen ting er at teksten i caset deltagerne i undersøkelsen får, avsluttes med tekst som handler om gjerningspersonen, typ "Per er 25 år og har bodd hele sitt liv i en bygd på vestlandet, han har aldri tidligere blitt straffet". Jeg synes det hadde vært interessant å se om svarene hadde endret seg dersom man avsluttet teksten med informasjon om offeret isteden, f.eks. både med og uten info om skadene av forbrytelsen. |
|
|
|
|
#392 |
|
Unik
|
|
#393 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Pelle, jeg har 9 årig skole og Videregående. Det er alt. Jeg er helt sikker på at du og mange, mange her på FP har universitetsutdannelse og endog juridisk utdannelse. |
|
|
|
|
#394 |
|
Unik
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg tror du har mye rett i de refleksjonene du gjør her Mrs S. Og det irriterer meg også. ARGH!
|
|
#395 |
|
By the Sea
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Pelle, ta høyde for at jeg uttaler meg som mannen i gata.
|
|
#396 |
|
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Det der var et veldig, veldig bra innlegg Mrs. S.
|
|
|
#398 |
|
Borte
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg syns overhodet ikke du kverulerer, Pelle. Setter pris på at du deler kunnskapen du har om rettsvesenet i denne tråden og er helt enig med deg i at det ikke har noe for seg å sammenligne dette med økonomisk kriminalitet.
|
|
#399 |
|
Unik
|
|
#400 |
|
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg leser dommen nå, og skulle ønske ALLE i hele Norge leste dette:
|
![]() |
|
|