Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor hater "mannen i gata" barnevernet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-13, 20:41   #1
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvorfor hater "mannen i gata" barnevernet?

Jeg har diskutert meg halveis grønn på FB, fordi folk virkelig HATER barnevernet.

Virker som "mannen i gata" da ofte har en i familien eller nær venn som selvfølgelig er blitt misshandlet og fratatt barna på urettmessig grunnlag. Og som mener at BV burde legges ned, for de gjør feil i 90% av sakene, og vel ja regla ligger på det stadiet der.

Og joda, jeg sier jo ikke at BV ikke gjør feil, for det gjør de jo absolutt, det er desverre en av svakhetene til oss mennesker og det er at vi gjør feil. Og desverre får jo da BVs feil en ganske grusom greie for mange barn og familier.

Sånn kort fortalt, jeg er selv BV barn, vært det hele livet, fra jeg var 6mnd til jeg var 18år. Og grove feil ble gjort i min sak, og jeg brukte mye av tennårene på å hate BV. Men så er jeg liksom blitt "voksen" og for meg så er BV noe vi MÅ ha, til og med endt opp med å jobbe som tilsynsfører for denne instansen jeg så inderlig hatet. Men ser tilbake på det, så var det nok ikke instans, men personer som aldri burde jobbet der de gjorde. Og der er jeg nok litt fortsatt.

Hjelp meg litt å forstå.
Hvorfor er hatet mot BV så sterkt?
Skjønner ikke alle at BV er noe vi MÅ ha?
Hva mener "folket" at vi ellers skal gjøre?

Og ja, jeg lar meg nok lett provosere utifra folk på FB som diskuterer med bakgrunn i EN sak, for det er nært familiemedlem som er i den saken. Skulle jo aldri latt meg provosere så lett, meeeeeen vi er da bare mennesker som sagt.

Gammel 03-06-13, 20:45   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV??

Jeg skjønner ikke helt at dette er så vanskelig å forstå. Uavhengig av om det er riktig eller ikke, vil det å bli fratatt barnet sitt være en av de meste smertefulle opplevelsene et menneske kan ha. Andre reagerer dermed utifra empati og ofte en misforstått omsorg og henger seg med på hatet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 20:45   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplever det annerledes - jeg kjenner ingen som hater Barnevernet.

Likevel er ikke min egen erfaring med BV (i kraft av å være lærer) udelt positivt. Det handler mest om at BV i min kommune i den tiden jeg hadde mest kontakt ang. elever var preget av stor gjennomtrekk og mange helt uerfarne saksbehandlere. Så min hjertesak er å oppruste BV - ansette flere folk, flinke folk, få unna sakene raskt og effektivt og skape et langt bedre arbeidsforhold så folk faktisk har lyst til å jobbe der og slipper å bukke under for belastningene jobben medfører.

Gammel 03-06-13, 20:46   #4
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jo men hate for så å mene at BV KUN gjør feil, og mene hele instansen burde legges ned.

Nei det kan jeg ikke forstå.

Gammel 03-06-13, 20:46   #5
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Gjør de det, altså? Sikker på du ikke bare har rare Facebook-venner?

Jeg synes den slags holdninger stort sett fremkommer i kommentarfeltene på nettaviser. Og der er jo flertallet åpenbart gale.

I den grad folk er negative, handler det vel ofte om vag kjennskap til barnevernssaker hvor de bare har misfornøyde foreldres versjon. Så får du slike absurdhistorier av typen "barnevernet kom og tok ungene fordi de hadde våt bleie en dag de kom i barnehagen."

Gammel 03-06-13, 20:48   #6
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg opplever det annerledes - jeg kjenner ingen som hater Barnevernet.

Likevel er ikke min egen erfaring med BV (i kraft av å være lærer) udelt positivt. Det handler mest om at BV i min kommune i den tiden jeg hadde mest kontakt ang. elever var preget av stor gjennomtrekk og mange helt uerfarne saksbehandlere. Så min hjertesak er å oppruste BV - ansette flere folk, flinke folk, få unna sakene raskt og effektivt og skape et langt bedre arbeidsforhold så folk faktisk har lyst til å jobbe der og slipper å bukke under for belastningene jobben medfører.

Opprustning er supert og nødvendig, nedlegging snakker vi ikke om syns jeg. Hehe.

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Gjør de det, altså? Sikker på du ikke bare har rare Facebook-venner?

Jeg synes den slags holdninger stort sett fremkommer i kommentarfeltene på nettaviser. Og der er jo flertallet åpenbart gale.

I den grad folk er negative, handler det vel ofte om vag kjennskap til barnevernssaker hvor de bare har misfornøyde foreldres versjon. Så får du slike absurdhistorier av typen "barnevernet kom og tok ungene fordi de hadde våt bleie en dag de kom i barnehagen."

Vel jo det kan nok være du er inne på noe der du. Men jeg har så mangen av de. Så jeg begynner jo å lure på om det er en gjengangsgreie, og det syns jeg isåfall er grådig trist.

Gammel 03-06-13, 20:49   #7
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Jo men hate for så å mene at BV KUN gjør feil, og mene hele instansen burde legges ned.

Nei det kan jeg ikke forstå.

Men de fleste er jo ikke slik, poenget er at mennesker i krise og sorg er irrasjonelle. Flertallet av norske innbyggere ser verdien i BVT, mens de som ikke gjør det, de som gjerne ufrivillig har dem tettest innpå seg, de gjør snakker også høyest.

Jeg synes egentlig at det er litt trist at dette er så vanskelig å forstå. Og jeg var barnevernsbarn selv, jeg har dog aldri hatet dem, men jeg mener de begikk grove feil i min sak. Nå som har fått barn selv, har jeg ingen problemer med å forstå den gjennomtrengende, grusomme sorgen det må ha vært for min mor da hun ble fratatt sine barn. Selv om jeg mener det burde blitt gjort mye før. Jeg klarer å ha to tanker i hodet samtidig.

Gammel 03-06-13, 20:54   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært innom noen av de gruppene på facebook og sett, jeg må innrømme at noen av de kommentarene sjokkerer meg. Ei foreslo at vi burde slutteå få barn for da hadde ikke barnevernet noen flere barn å ta om noen år og det ble dermed slutt på plaging og pinsel.
Jeg har ei på vennelista mi som deler alt av statuser som er kritiske til bv, jeg blir en smule matt men vet det ikke er vits å diskutere.

Barnevernet gjør nok feil de også, men de gjør mye bra også. Jeg skjønner at man blir fortvilet når man mister omsorgen for barna, men å drive de hatkampanjene og uthenginge som enkelte driver det skjønner jeg ikke.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 20:55   #9
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men de fleste er jo ikke slik, poenget er at mennesker i krise og sorg er irrasjonelle. Flertallet av norske innbyggere ser verdien i BVT, mens de som ikke gjør det, de som gjerne ufrivillig har dem tettest innpå seg, de gjør snakker også høyest.

Jeg synes egentlig at det er litt trist at dette er så vanskelig å forstå. Og jeg var barnevernsbarn selv, jeg har dog aldri hatet dem, men jeg mener de begikk grove feil i min sak. Nå som har fått barn selv, har jeg ingen problemer med å forstå den gjennomtrengende, grusomme sorgen det må ha vært for min mor da hun ble fratatt sine barn. Selv om jeg mener det burde blitt gjort mye før. Jeg klarer å ha to tanker i hodet samtidig.

Jeg har folk rundt meg som ALDRI har vært en del av BV eller har noen erfaring med de. Men de leser alt det grusomm de gjør i avisen og sikkert noen linker rundtom på FB, som igjen gjør at folk skaper seg ett bildet om at disse skal stjele barna dems når som helst.

Så ja, jeg sliter med å forstå det. At moren som er fratatt barnet sitt på noe hun føler er urettmessig, har jeg ingen problemer med å forstå ønsker BV nedlagt.

Gammel 03-06-13, 20:57   #10
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg har folk rundt meg som ALDRI har vært en del av BV eller har noen erfaring med de. Men de leser alt det grusomm de gjør i avisen og sikkert noen linker rundtom på FB, som igjen gjør at folk skaper seg ett bildet om at disse skal stjele barna dems når som helst.

Akkurat det handler jo bare om at mennesker har ulikt intelligensnivå. Akkurat som at noen vil ha ut alle innvandrere fordi de er så slemme lizom.

Gammel 03-06-13, 20:58   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har og reagert på dette. Kanskje ikkje hat, men meir veldig sterk frykt mot barnevernet. Som lærar veit eg jo at mykje av det dei driv med er hjelpetiltak i familar. Eg snakka for eksempel ein gong med ei aleinemor som hadde det vanskeleg. Det var ein brutal problemstilling som innebar fare for å miste skuleplass, på grunn av ei misforståing mellom henne og skulekontoret. Eg sa "Kan du ikkje ringe barnevernet og høyre om dei kan hjelpe deg?" (fordi eg trur det er riktig instans å be om hjelp til å løyse den typen problemstillinga. Svaret eg fekk var av typen " Barnevernet!? Eg ringer ikkje barnevernet! Dei kan sikkert ikkje hjelpe, dei kjem bare til å tru det er min feil!". Eg trur dette biletet er medieskapt, av folk som ikkje er fornøgd med måten deira sak er behandla i barnevernet. Men det er synd, for det kunne vore ein ressurs i ein del tilfelle, men dei slepp ikkje til.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 21:00   #12
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

som igjen gjør at folk skaper seg ett bildet om at disse skal stjele barna dems når som helst.

Inntrykket mitt er egentlig at den angsten sitter dypest hos mange innvandrere, helst de som ikke har så lang fartstid i Norge.

De etnisk norske - for å generalisere grovt - gir ofte uttrykk for mye skamfølelse i forbindelse med å være "hos barnevernet," men i mindre grad frykt.

Dette kan selvsagt være annerledes andre steder i Norge. Jeg har ikke sett så veldig spesifikk forskning på det. Jeg er heller ikke sikker på om skillet egentlig går ved etnisitet, eller om det bare dreier seg om generell grad av ressurser - som kjennskap til lovverk, rettigheter, statistikker og slikt.

Men ja, det er selvfølgelig en del artig mediedekning ute og går.

Gammel 03-06-13, 21:04   #13
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Akkurat det handler jo bare om at mennesker har ulikt intelligensnivå. Akkurat som at noen vil ha ut alle innvandrere fordi de er så slemme lizom.

Ja jeg skulle skrive det å, men litt redd for at den ble for stygg, den med intelligens. Så godt du kunne ta den for meg.

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har og reagert på dette. Kanskje ikkje hat, men meir veldig sterk frykt mot barnevernet. Som lærar veit eg jo at mykje av det dei driv med er hjelpetiltak i familar. Eg snakka for eksempel ein gong med ei aleinemor som hadde det vanskeleg. Det var ein brutal problemstilling som innebar fare for å miste skuleplass, på grunn av ei misforståing mellom henne og skulekontoret. Eg sa "Kan du ikkje ringe barnevernet og høyre om dei kan hjelpe deg?" (fordi eg trur det er riktig instans å be om hjelp til å løyse den typen problemstillinga. Svaret eg fekk var av typen " Barnevernet!? Eg ringer ikkje barnevernet! Dei kan sikkert ikkje hjelpe, dei kjem bare til å tru det er min feil!". Eg trur dette biletet er medieskapt, av folk som ikkje er fornøgd med måten deira sak er behandla i barnevernet. Men det er synd, for det kunne vore ein ressurs i ein del tilfelle, men dei slepp ikkje til.

Det er fryktelig trist at det er blitt sånn. At mange som faktisk kunne hatt godt av den hjelpen, tør ikke ringe fordi VG skrev jo her i forrige uke at de er superduper slemme lissom.

Men ja, det er selvfølgelig en del artig mediedekning ute og går.

Ja, det er trist at avisene skal kline opp alt mulig negativt som er å skrape opp fra jordas overflate. Men det positive, næ det ekke så nøye tenk.

Gammel 03-06-13, 21:05   #14
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Problemet er jo at man bare får høre noe om Barnevernet når det er noen som blir fratatt omsorgen for barna sine. Og man vil, pga. taushetsplikt, bare høre en side av saken og da fra foreldre/venner/nær familie og dermed oppstår det slike FB-statuser, You tube-videoer osv. hvor man selv framstår som et offer for Store Stygge Staten. Og måten slike saker blir framstilt i på i media så forstår jeg hvorfor folk uten noe kjennskap til etaten blir redde og sinte. Media framstiller jo det som regel som at Barnevernet bare helt vilkårlig tropper opp hos folk, river barna ut av foreldrenes hender, for så å aldri se barna sine igjen.

Man hører aldri om alle de "små" hjelpetiltakene som avlastning, barnehage, veiledning mm. hvor Barnevernet hjelper vanlige familier i hverdagen deres. Men såklart. Det selger jo ikke aviser av slikt.

Sist redigert av Éowyn : 03-06-13 kl 21:11.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 21:29   #15
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Er det noen som har lest en artikkel i vg eller dagbladet hvor det sto at BV gjorde feil i 90% av tilfellene?

Gammel 03-06-13, 21:34   #16
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Er det noen som har lest en artikkel i vg eller dagbladet hvor det sto at BV gjorde feil i 90% av tilfellene?

Nei. Men det var noen oppslag for litt siden om at en ganske stor andel av undersøkte barneverntjenester - tilsyn fra Fylkesmannen mener jeg - hadde fått korreks for større eller mindre ting i det siste. Jeg mener det var slik at man ikke hadde valgt ut et tilfeldig utvalg, men hatt tilsyn hos de det var kommet mest klager på. Det handlet som jeg forstod saken mest om formalia, type lang saksbehandlingstid, fristbrudd og denslags. Men krigsoverskriften kan ha vært noe i retning det du nevner.

Generelt er det visst slik at media er mer positive til barnevernet nå enn tidligere, forresten. Sånn i følge en forskergeek jeg kjenner litt, som studerer barnevern i mediene. Det samsvarer med mitt eget inntrykk. Særlig synes jeg dekningen av volds- og grove overgrepssaker har vært til dels bra i det siste. Kanskje litt i kjølvannet av Christoffer-saken og Alvdal-/Gjerdrum-saken. Media har også holdt seg noenlunde nøytral i forbindelse med disse påståtte kulturkræsjsakene (indisk foreldrepar i Stavanger, somaliere på Gjøvik osv som har vært i harnisk over norsk barnevern).

Gammel 03-06-13, 21:36   #17
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV?

At de som har opplevd å blir fratatt sine barn, så skjønner jeg jo reaksjonene. Likeså at de som står dem nærmest reagerer likt.

Jeg kan også forstå at mange som ikke har kjennskap til BV er i mot dem, for de historiene vi hører om i media, de er som oftest "offeret" sin historie. Altså de som feks har blitt fratatt sine barn. De fine historiene hører vi aldri om i media.

Selv skal jeg innrømme at jeg har vært negativ til BV, men etter noen år på div forum, så har jeg lært meg å forstå at det ikke er så ille. BV er her for å hjelpe.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 21:36   #18
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Nei. Men det var noen oppslag for litt siden om at en ganske stor andel av undersøkte barneverntjenester - tilsyn fra Fylkesmannen mener jeg - hadde fått korreks for større eller mindre ting i det siste. Jeg mener det var slik at man ikke hadde valgt ut et tilfeldig utvalg, men hatt tilsyn hos de det var kommet mest klager på. Det handlet som jeg forstod saken mest om formalia, type lang saksbehandlingstid, fristbrudd og denslags. Men krigsoverskriften kan ha vært noe i retning det du nevner.

Generelt er det visst slik at media er mer positive til barnevernet nå enn tidligere, forresten. Sånn i følge en forskergeek jeg kjenner litt, som studerer barnevern i mediene. Det samsvarer med mitt eget inntrykk. Særlig synes jeg dekningen av volds- og grove overgrepssaker har vært til dels bra i det siste. Kanskje litt i kjølvannet av Christoffer-saken og Alvdal-/Gjerdrum-saken. Media har også holdt seg noenlunde nøytral i forbindelse med disse påståtte kulturkræsjsakene (indisk foreldrepar i Stavanger, somaliere på Gjøvik osv som har vært i harnisk over norsk barnevern).

Aha da skjønner jeg.
De begynte å dra fram det i diskusjonen her skjønner du. At BV gjorde feil i 90% av sakene sine, for det sto på vg i papiravisen.

Gammel 03-06-13, 21:37   #19
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Her tenker jeg er oppslaget du tenker på. Det ser ut til å være mest ressursmangel og for sen inngripen det er snakk om. Det tror jeg så gjerne.

Og jeg kjenner jeg er litt forelsket i nåværende barneombud.

Gammel 03-06-13, 21:41   #20
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Her tenker jeg er oppslaget du tenker på. Det ser ut til å være mest ressursmangel og for sen inngripen det er snakk om. Det tror jeg så gjerne.

Og jeg kjenner jeg er litt forelsket i nåværende barneombud.

Ja det tror jeg så absolutt at vi heller kan snakker om i mange saker, for sen inngripen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.