Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er Mette-Marits klær en privatsak?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-13, 14:55   #41
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men det er jo her jeg synes man blander epler og bananer i diskusjonen. Når Mette-Marit bruker klær hun har fått i gave (=promoterinslønske hos designer), så koster det jo ikke skattebetalerene noe som helst. Og hadde hun vært en person med stor makt så hadde jeg reagert veldig på ... ehe .. "sjulte forbindelser" (litt dårlig ord, men du skjønner kanskje hva jeg mener). Men det har hun jo ikke.

Hun har enorm markedsføringsmakt. Det er litt som en representant for IKEA skulle promotere HTH i alle sammenhenger. Jobben hennes er å representere Norge, og med det blant annet norsk design.

I tillegg har hun makt som foregangsfigur, og det er ikke særlig etisk å promotere høyforbruk av luksusartikler.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 15:01   #42
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hun har enorm markedsføringsmakt. Det er litt som en representant for IKEA skulle promotere HTH i alle sammenhenger. Jobben hennes er å representere Norge, og med det blant annet norsk design.

Det er jeg enig med deg i, men det er ikke dette jeg opplever diskusjonen går ut på (jeg har lest veldig lite om den så det er mulig jeg har oppfattet feil). Jeg opplever at diskusjonen går ut på om Mette-Marit har mottatt gaver fra kjente designere og om kongehuset burde hatt rapporteringsplikt på denne type gaver. Og det opplever jeg som en helt annen problemstilling.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah

I tillegg har hun makt som foregangsfigur, og det er ikke særlig etisk å promotere høyforbruk av luksusartikler.

Dette er jo din personlige mening, jeg tror ikke man kan si at det er med i "jobbbeskrivelsen" til de kongelige å leve nøkternt.

Gammel 11-07-13, 17:59   #43
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det er jeg enig med deg i, men det er ikke dette jeg opplever diskusjonen går ut på (jeg har lest veldig lite om den så det er mulig jeg har oppfattet feil). Jeg opplever at diskusjonen går ut på om Mette-Marit har mottatt gaver fra kjente designere og om kongehuset burde hatt rapporteringsplikt på denne type gaver. Og det opplever jeg som en helt annen problemstilling.

Det synes jeg er to sider av samme sak.

Gammel 11-07-13, 18:22   #44
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jo din personlige mening, jeg tror ikke man kan si at det er med i "jobbbeskrivelsen" til de kongelige å leve nøkternt.

Det er mulig det ikke står i jobbeskrivelsen at hun skal leve nøkternt, men hun er jo en symbolfigur og derav synes jeg det burde være ganske selvsagt at hun vurderer hvilke signaler hun sender ut. Jeg tror ikke akkurat kongehuset blir mer populært hvis grenseløs luksus og -forbruk blir det man først og fremst forbinder med dem. Hennes tilsynelatende ubegrensede tilgang på gratis eller sterkt rabbatert luksus man man få tak i av sko og klær, er i egenskap av hennes rolle som Norges kronprinsesse.

Diskusjonen går jo forøvrig bade på om det er riktig av henne å motta slike gaver og om det er riktig av henne å bruke slike luksusklær og -tilbehør som hun gjør når hun representerer Norge.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 11-07-13 kl 18:29.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 20:38   #45
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Him, det er virkelig milevis mellom nøkternt og det forbruket hennes, altså. Hun har opparbeidet seg et ganske kraftig luksusdyr-rykte som de andre prinsessene ikke har.

Gammel 11-07-13, 21:06   #46
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis vi hadde hatt en kvinnelig statsminister eller statsministerfrue for den saks skyld, som hadde gjort det samme som MM, hadde det blitt dramaskrik. Ærlig talt, så ser jeg ikke forskjellen. Jeg jobber i staten og har ikke en gang lov til å ta imot en vinflaske i julegave fra jobbforbindelser fordi det kan ødelegge habiliteten. Jeg er overrasket over at dette ikke har vært oppe tidligere.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 21:46   #47
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Når det gjelder hva jeg synes om dømmekraften hennes skal jeg la være å si særlig mye mer enn at det går veldig langt over min forstand at hun ikke bare valgte å sette valper på blandingshunden (les: doodelen) sin, men attpå til syntes landets største valpefabrikk (dere kan jo google Drøbak hundehotell og se hva folk i hundemiljøet mener om dem) var en fin samarbeidspartner.

Nå måtte jeg blande meg inn her også, for den saken der gjorde meg virkelig forbanna. Er det mulig!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 23:17   #48
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Har lenge irritert meg over at hun ikke har brukt mer norsk design, på både klær og smykker. Jeg tenker at det er jo en del av jobben til kongefamilien, det å fronte Norge.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 23:18   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå er vel det en familiehund, så jeg syns ikke det er fair å disse henne alene for det altså.

Gammel 11-07-13, 23:27   #50
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i og for seg hun kan bruke apanasje på dyre designklær også om hun vil, men hun må likevel tenke på hvordan hun fremstår når hun representerer Norge. Det er ikke sikkert at dyre designklær fungerer i så mange sammenhenger egentlig. Sponsede klær er verre synes jeg, akkurat det bør de ha en veldig profesjonell linje overfor.

Gammel 12-07-13, 00:18   #51
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes i og for seg hun kan bruke apanasje på dyre designklær også om hun vil, men hun må likevel tenke på hvordan hun fremstår når hun representerer Norge. Det er ikke sikkert at dyre designklær fungerer i så mange sammenhenger egentlig. Sponsede klær er verre synes jeg, akkurat det bør de ha en veldig profesjonell linje overfor.

Nemlig! Det er sponsingen som er problematisk, og det forundrer meg at de ikke har skjønt at det er det. Virker som om de gikk ut og opplyste om det for å bagatellisere kostnadene, at det ikke gikk av skattebetalernes penger, men så viser det seg at det er skjult reklame i stedet.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-13, 00:20   #52
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke et mål at de skal legge seg på Kong Olavs kostnadsnivå - han var notorisk ekstremt gjerrig - men det finnes da virkelig en mellomting!

Gammel 12-07-13, 01:05   #53
wildthing
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2013
wildthing har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er vel ikke et mål at de skal legge seg på Kong Olavs kostnadsnivå - han var notorisk ekstremt gjerrig - men det finnes da virkelig en mellomting!

Var han det? Jeg synes faktisk det taler til hans fordel at han var gjennomført sparsommelig.

Hva angår Mette-Marit synes jeg hun mister all troverdighet i engasjementet for vanskeligstilte når hun har et slikt overdådig forbruk. Jeg forventer ikke at hun skal kle seg så rimelig som oss vanlig dødelige, men hun kunne med fordel ha dempet seg betraktelig.

wildthing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-13, 01:11   #54
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av wildthing, her.

Var han det? Jeg synes faktisk det taler til hans fordel at han var gjennomført sparsommelig.

Hva angår Mette-Marit synes jeg hun mister all troverdighet i engasjementet for vanskeligstilte når hun har et slikt overdådig forbruk. Jeg forventer ikke at hun skal kle seg så rimelig som oss vanlig dødelige, men hun kunne med fordel ha dempet seg betraktelig.

Tja, null investeringer i vedlikehold av kongelige eiendommer var vel å trekke det vel langt, og ble dyrt i det lange løp...

Gammel 12-07-13, 06:09   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg sa ikke at det var et privat anliggende, jeg sa at det ikke var hennes hund alene. Ergo syns jeg det er snipete å skulle trekke fram avl på hunden som hennes dårlige dømmekraft alene.

Gammel 12-07-13, 10:30   #56
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å hisse meg opp over begrepet blandingshund. Om blandingshunden kommer fra et sted som driver dårlig oppdrett blir jo noe annet. Er det skrevet i stein at blandingshund er et onde altså? Selv har jeg kun hatt rasehunder (2 stk.), men med så mye drittavl som det blir gjort i den bransjen så kan jeg ikke se at det er verre å blande to raser.

Nei - da må jeg innrømme at jeg syns kjolene er et større problem enn hunden. I alle fall rent konstitusjonelt. Når folk driver og disser hunden de har valgt, da kjenner jeg at jeg syns litt synd på krompen & Co, når de får kritikk for at de lar seg viljeløst sponse av svære firmaer med digre markedsføringsbudsjetter, da syns jeg en god del mindre synd på dem.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 02:35   #57
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og det kan vel sies å være temmelig dobbeltmoralistisk også å den ene dagen skal være en støttespiller for bl.a. Røde Kors og andre humanitære organistasjoner, for å neste dag kjøpe klær til seg selv for summer som kunne brødfødt en middels landsby i noen måneder....

Gammel 17-07-13, 08:04   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Og det kan vel sies å være temmelig dobbeltmoralistisk også å den ene dagen skal være en støttespiller for bl.a. Røde Kors og andre humanitære organistasjoner, for å neste dag kjøpe klær til seg selv for summer som kunne brødfødt en middels landsby i noen måneder....

Det gjør jeg også stadig vekk, selv om min garderobe inneholder klær av en helt vanlig standard. Og jeg er også en støttespiller for Røde Kors og andre humanitære organisasjoner.

Jeg mener det er opplagt at kronprinsessen trenger en eksklusiv garderobe og at det ligger i kortene at hun skal ha mange dyre kjoler. Det er liksom en del av jobbeskrivelsen.

Jeg synes det er problematisk at hun lar seg bruke som sponset reklameplakat. Jeg synes det er problematisk hvis det tar helt av med bruk av offentlige midler til bruk av uforholdsmessige dyre klær (jeg synes derimot det er helt ok om hun bruker egne penger på uforholdsmessig dyre klær), men jeg synes ikke det at hun kjøper dyre og eksklusive klær er et problem i utgangspunktet.

Også slites jeg litt mellom synet på at jeg på den ene siden synes det er problematisk og utaktisk av henne å ta i mot svinedyre gaver fra de store motehusene, og på den andre siden at hvem som helst som er satt til den heller kjipe oppgaven å være kongelig, fortjener alle de frynsegodene som de bare kan få.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 09:11   #59
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes det er problematisk hvis det tar helt av med bruk av offentlige midler til bruk av uforholdsmessige dyre klær (jeg synes derimot det er helt ok om hun bruker egne penger på uforholdsmessig dyre klær), men jeg synes ikke det at hun kjøper dyre og eksklusive klær er et problem i utgangspunktet.

Det er vel dette skillet som blir vanskelig. Hvor skal hun få egne penger fra, hun har jo ingen vanlig jobb?

Gammel 17-07-13, 09:13   #60
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Det er vel dette skillet som blir vanskelig. Hvor skal hun få egne penger fra, hun har jo ingen vanlig jobb?

Hun er jo inngiftet i en rik familie. Jeg trodde i alle fall at kongefamilien hadde en betydelig privat formue?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.