|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?
Hun har enorm markedsføringsmakt. Det er litt som en representant for IKEA skulle promotere HTH i alle sammenhenger. Jobben hennes er å representere Norge, og med det blant annet norsk design.
|
|
|
#42 |
|
Leser
|
Det er jeg enig med deg i, men det er ikke dette jeg opplever diskusjonen går ut på (jeg har lest veldig lite om den så det er mulig jeg har oppfattet feil). Jeg opplever at diskusjonen går ut på om Mette-Marit har mottatt gaver fra kjente designere og om kongehuset burde hatt rapporteringsplikt på denne type gaver. Og det opplever jeg som en helt annen problemstilling.
Dette er jo din personlige mening, jeg tror ikke man kan si at det er med i "jobbbeskrivelsen" til de kongelige å leve nøkternt.
|
|
|
#43 |
|
Off the map.
|
Det synes jeg er to sider av samme sak.
|
|
|
#44 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er mulig det ikke står i jobbeskrivelsen at hun skal leve nøkternt, men hun er jo en symbolfigur og derav synes jeg det burde være ganske selvsagt at hun vurderer hvilke signaler hun sender ut. Jeg tror ikke akkurat kongehuset blir mer populært hvis grenseløs luksus og -forbruk blir det man først og fremst forbinder med dem. Hennes tilsynelatende ubegrensede tilgang på gratis eller sterkt rabbatert luksus man man få tak i av sko og klær, er i egenskap av hennes rolle som Norges kronprinsesse.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 11-07-13 kl 18:29. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Him, det er virkelig milevis mellom nøkternt og det forbruket hennes, altså. Hun har opparbeidet seg et ganske kraftig luksusdyr-rykte som de andre prinsessene ikke har.
|
|
|
#46 |
|
fri
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Hvis vi hadde hatt en kvinnelig statsminister eller statsministerfrue for den saks skyld, som hadde gjort det samme som MM, hadde det blitt dramaskrik. Ærlig talt, så ser jeg ikke forskjellen. Jeg jobber i staten og har ikke en gang lov til å ta imot en vinflaske i julegave fra jobbforbindelser fordi det kan ødelegge habiliteten. Jeg er overrasket over at dette ikke har vært oppe tidligere. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå måtte jeg blande meg inn her også, for den saken der gjorde meg virkelig forbanna.
|
|
|
#48 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Har lenge irritert meg over at hun ikke har brukt mer norsk design, på både klær og smykker. Jeg tenker at det er jo en del av jobben til kongefamilien, det å fronte Norge. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
maler
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Jeg synes i og for seg hun kan bruke apanasje på dyre designklær også om hun vil, men hun må likevel tenke på hvordan hun fremstår når hun representerer Norge. Det er ikke sikkert at dyre designklær fungerer i så mange sammenhenger egentlig. Sponsede klær er verre synes jeg, akkurat det bør de ha en veldig profesjonell linje overfor.
|
|
|
#51 |
|
fri
|
Nemlig! Det er sponsingen som er problematisk, og det forundrer meg at de ikke har skjønt at det er det. Virker som om de gikk ut og opplyste om det for å bagatellisere kostnadene, at det ikke gikk av skattebetalernes penger, men så viser det seg at det er skjult reklame i stedet. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Det er vel ikke et mål at de skal legge seg på Kong Olavs kostnadsnivå - han var notorisk ekstremt gjerrig - men det finnes da virkelig en mellomting!
|
|
|
#53 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2013
![]() |
Var han det? Jeg synes faktisk det taler til hans fordel at han var gjennomført sparsommelig. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Yes, we can!!
|
Tja, null investeringer i vedlikehold av kongelige eiendommer var vel å trekke det vel langt, og ble dyrt i det lange løp...
|
|
|
#55 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Jeg sa ikke at det var et privat anliggende, jeg sa at det ikke var hennes hund alene. Ergo syns jeg det er snipete å skulle trekke fram avl på hunden som hennes dårlige dømmekraft alene.
|
|
|
#56 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Jeg kjenner at jeg ikke klarer å hisse meg opp over begrepet blandingshund. Om blandingshunden kommer fra et sted som driver dårlig oppdrett blir jo noe annet. Er det skrevet i stein at blandingshund er et onde altså? Selv har jeg kun hatt rasehunder (2 stk.), men med så mye drittavl som det blir gjort i den bransjen så kan jeg ikke se at det er verre å blande to raser. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og det kan vel sies å være temmelig dobbeltmoralistisk også å den ene dagen skal være en støttespiller for bl.a. Røde Kors og andre humanitære organistasjoner, for å neste dag kjøpe klær til seg selv for summer som kunne brødfødt en middels landsby i noen måneder....
|
|
|
#58 |
|
Bedreviter
|
Det gjør jeg også stadig vekk, selv om min garderobe inneholder klær av en helt vanlig standard. Og jeg er også en støttespiller for Røde Kors og andre humanitære organisasjoner. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
En Som Trener
|
Det er vel dette skillet som blir vanskelig. Hvor skal hun få egne penger fra, hun har jo ingen vanlig jobb?
|
|
|
#60 |
|
Bedreviter
|
Hun er jo inngiftet i en rik familie. Jeg trodde i alle fall at kongefamilien hadde en betydelig privat formue? |
|
|
|
![]() |
|
|