|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Eller blir påkjørt, eller får hjerteinfarkt eller noe annet som uunngåelig fører til lengre fravær.... |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantEller rett og slett bare slutter?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Mother of Dragons
|
Ha, man burde forby menn å slutte i jobben sin. De er for viktige.
|
|
|
#84 |
|
Kidding, right?
|
Mnja, permisjon kan komme til å måtte tas ut på et tidspunkt som er skikkelig ugunstig karrieremessig. På tampen av en doktorgrad, rett før en gründerbedriften din er i ferd med å "ta av", rett før en viktig mulig forfremmelse og hva_har_du - ting som er viktig der og da, men som ikke er et problem på lang sikt. Barnet skal du ha i mange år.
De ansetter en ny. Det er vanskelig å gjøre når arbeidstakeren fortsatt er ansatt, men i perm.
|
|
|
|
#85 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantVel, hvis det passer så dårlig å få barn, så bør man kanskje vente til et annet tidspunkt. Sist jeg sjekket var prevensjon enkelt tilgjengelig og ganske sikkert. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Jeg er enig i dette. For meg ødela virkelig permisjonen mine muligheter i bedriften/ avdelingen jeg var, big time. Og jeg kjenner virkelig på hvor viktig det er å ha (eller beholde) en jobb man er virkelig glad i. Selvsagt er barna viktigst, men som forelder er det jo lov å gjøre en liten konsekvensanalyse også, uten at det blir satt spørsmålstegn ved det. eller at en slik analyse blir latterliggjort. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Men først, kaffe!
Det er jo ikke alle som kan time eller velge dette, for noen er det vanskeligere enn man skulle tro. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
En, av to-tre
For den store majoriteten er jo ikke det vanskelig i det hele tatt vil jeg tro. Eller tenker du på de det aldri passer for å få barn - det blir jo i så fall en annen problemstilling. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Mother of Dragons
|
Det er jeg helt enig i, men om man ikke kan ta permisjon overhodet så bør man vurdere hvordan og hvorfor man vil ha barn. Er det en kort periode det ikke passer eller har man egentlig tenkt å ikke ha så mye med barnet å gjøre?
|
|
|
#90 |
|
Men først, kaffe!
Egentlig litt begge deler. At man burde droppe barn om man ikke får tatt hele permisjonen synes jeg høres rart ut. Avgjør det i så stor grad om man duger som forelder at man benytter seg av hele dette velferdsgode? Hva skal man si om tidligere tider da? Andre land? |
|
|
|
|
|
#91 |
|
En, av to-tre
Selvsagt trenger man ikke ta hele permisjonen - det er da full anledning til å la være. Men da må man ikke sutre samtidig, syns jeg. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Shake it out!
|
Vel, om du er bedriften så stopper det der. Og får du hjerteinfarkt eller kreft, vel da går du sannsynligvis konk. Det bør du slippe å gjøre når du får barn. Jeg ser behovet for at det skal være mer lik fordeling mht hvem som tar ut perm. Både for menn og kvinner og barns skyld. Jeg ser dog ingen grunn til at de skal være helt likt for alle, at alle familier må velge samme løsning.
|
|
|
#93 |
|
Shake it out!
|
Det finnes jobber der man jobber helt normale dager, kanskje til og med kortere dager, men der man ikke kan være borte hele dager likevel. Feks 10-16 (19) og en lørdag i mnd. Masse tid til å være mor/far da. Man trenger virkelig ikke å ha en 24/7-jobb for å slite med å ta ut permisjon.
|
|
|
#94 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantÅ beholde et oppdrag med stor fleksibilitet i forhold til arbeidstid i hverdagen vektet i alle fall mye mer enn de to månedene med perm vi mistet. Neste oppdrag kunne fort være en låst 8-16 situasjon. Dette var mer tanker som svar til at det omtrent ikke finnes jobber som er viktige nok, eller latterliggjøring av at man er så viktig. Det kan rett og slett være så enkelt som at man har en jobb man vil fortsette å ha. Som kvinne tenker jeg i alle fall på de samme tingene, og har vel egentlig nok av venninner som har kommet mellom jobber i forbindelse med det å få barn, særlig i mindre firmaer i min bransje. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Her er jeg ikke enig. Det kan tenkes at dette i såfall er en forelder som er VELDIG tilstede etter jobb, i helger og i ferier. Det kan tenkes at det er en som selvstendig næringsdrivende, eller som er under utdannelse med obligatorisk undervisning. Gårdbruker? Hele vitsen med Høyres sak er de tror familiene selv klarer å finne de beste løsningene utifra sin egne hverdag. Mannen min og jeg klarte det, men selvom jeg tjener mest, og har en "viktigere" jobb, var det ALLIKEVEL jeg som tok den største delen av permisjonen (av andre årsaker er morsmelken og biologi).
|
|
|
#96 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantSiden menn er uunnværlige er sannsynligvis like mange kvinner uunnværlige. Disse kvinnene må også kunne få barn. Det ville være dumt om kvinner må velge barnløshet bare fordi de ikke kan ta seg fri. Skal kvinnens ukenr også være fleksible? Slettes ikke alle kvinner er arbeidsuføre etter fødsel og amming er et personlig valg. Det kunne sikret at ikke selvstendig næringsdrivende kvinner ikke må gi opp bedriften om de får barn. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Men først, kaffe!
Nettopp, og etter år på forum, også i barselgrupper, så er det ikke skjelden tråder om rettigheter på arbeidsledighetstrygd etter endt permisjon, for damene. De jeg hører om i midlertidige oppdrag, eller jobber der perm er vanskelig, ender kanskje ofte der? Noen ofrer seg i alle fall, og da er det ofte kvinnen. Jeg synes denne delen av debatten burde synliggjøres i større grad, for hva om damene nektet å betale denne prisen? At menn betaler det samme gjør jo ikke noe positivt for at denne situasjonen er blodig urettferdig. At nær 40 % av arbeidsstokken i fødselsklar alder er i slike midlertidige oppdrag snakkes det lite om, det er først rundt 45 års alder at dette tallet synker og de fleste av oss er i trygge ansettelsesforhold. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg synes denne diskusjonen er ganske teit.
|
|
|
#99 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Signerer hele innlegget!
|
|
|
#100 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantOmsorgsevnen handler ikke om mulighet til å ta fri i det hele tatt. Omsorgsfulle foreldre finnes i hele verden, også i land uten permisjon. Det er nå ord som "tvinges" til å være hjemme med barnet og "umulig å ta permisjon" brukes som argumenter mot fedrekvoten jeg reagerer. Spørsmålet er om spesielt uunnværlighet både blant menn og kvinner skal medføre at permisjon blir overført til den andre. Jeg synes ikke uunnværlighet kan brukes som argument mot fedrekvoten, hvis det ikke samtidig brukes som argument mot kvoten som er forbeholdt mor. |
|
|
|
![]() |
|
|