Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-13, 17:42   #61
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Som sagt, det passer for mange, men ikke for alle. Og det kan la. Løse ved å ha forståelse for at folk som driver enkeltmannsforetak , hvor man ikke kan få en vikar, får overføre sin del til partner (det finnes jo mødre også Om havner i samme klemme, selv om problemet blir mindre der pga mindre øremerkede uker). Som du selv sier, der er jo ikke snakk om veldig mange. Så da klarer jeg virkelig ikke se problemet. Og så skulle jeg gjerne ha prikket Billa.

Men Milfrid, denne diskusjonen har du og jeg hatt før. Og da var det dine barns far du sa det var bortimot helt umulig for å ta ut permisjon. Og han jobber slett ikke for noe enkeltmannsforetak. Han var bare veldig viktig der han var.

Poenget er at det ikke er vanskelig å finne grunner til at det er vanskelig å ta ut permisjon. Hvis man lager en haug med unntak, så vedder jeg på at de blir brukt for det de er verdt.

Min oppfatning er at holdningen har endret seg de siste årene. Det klages mye mindre over hvor vanskelig det er å få tatt ut permisjon enn før. Det har blitt høyere aksept for at pappapermisjon, det er noe man faktisk skal ha. Tror du det hadde kommet av seg selv? Det tror nemlig ikke jeg. Jeg tror ikke vi har kommet langt nok til at dette kan styre seg selv rett og slett.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 17:42   #62
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er visst nesten 100 % enig med Billa.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 17:48   #63
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Men Milfrid, denne diskusjonen har du og jeg hatt før. Og da var det dine barns far du sa det var bortimot helt umulig for å ta ut permisjon. Og han jobber slett ikke for noe enkeltmannsforetak. Han var bare veldig viktig der han var.

Poenget er at det ikke er vanskelig å finne grunner til at det er vanskelig å ta ut permisjon. Hvis man lager en haug med unntak, så vedder jeg på at de blir brukt for det de er verdt.

Min oppfatning er at holdningen har endret seg de siste årene. Det klages mye mindre over hvor vanskelig det er å få tatt ut permisjon enn før. Det har blitt høyere aksept for at pappapermisjon, det er noe man faktisk skal ha. Tror du det hadde kommet av seg selv? Det tror nemlig ikke jeg. Jeg tror ikke vi har kommet langt nok til at dette kan styre seg selv rett og slett.

Hehe, stemmer. Og jeg er fremdeles enig i at det hadde vært vanskelig å få til for Eksen min. Og synes ideologisk sett at man bør få bestemme selv hvem som skal ta permisjon eller ei. Selv om jeg ser behovet for at enkelte får et litt større insentiv til å ta ut permisjon enn de ville hatt om man ikke hadde fedrekvoten. Men jeg håper ar fedrekvoten er en ordning som på sine kan fjernes fordi det a) blir mer vanlig for kvinner å ha "manneansvar" og b) mer vanlig for fedre å ta ut permisjon. Jeg ser ikke noe poeng i at det nødvendigvis skal være 100% likt for alle. Det er vel trenden man vil endre?

Ergo tror jeg at fedrekvoten er et nødvendig onde. Og håper at den forsvinner til fordel for valgfriheten om ikke så veldig lenge.

Gammel 02-08-13, 18:06   #64
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...men kanskje bør menn som ikke mener de kan ta ut kvoten ikke få barn? På samme måte som nok enkelte kvinner velger bort barn fordi det ikke passer med jobb og familie?

Jeg inn i barselgruppe med ei som jobbet de første to permisjonen (dette var før noe særlig fedrekvote) og først tok permisjon tredje gang. Fordi hun var høyt på strå i en bedrift mens mannen var sykepleier. Det passet dem.

Som sagt, jeg ser behovet for å gi mannen insentiv til å ta ut permisjon. Men jeg ønsker ikke det skal bli en varig ordning. Fordi jeg er for valgfrihet og tenker at samfunnet har godt av at ikke alle alltid gjør alt likt.

Gammel 02-08-13, 18:21   #65
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noen er fullstendig uunnværlige på jobb er det å få barn et risikoprosjekt. Hvis det er umulig å ta ut fedrekvote må det være enda mer umulig å overta hele permisjonen om mor blir syk. Det vil også være umulig å følge opp et sykt barn.

Jeg mener at fedrekvoten bør være som den er og at det skal være selvstendig opptjeningsrett, men det hadde ikke fått meg til å la være å stemme høyre ved valget dersom jeg ellers mente at deres politikk var best. Fedrekvote er en bitteliten sak i valgkampen sammenlignet med mye annet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 18:43   #66
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at argumentene om at fars jobb er så viktig at han ikke kan ta perm, er 99% på grunn av holdningene man har og bare 1% basert på reell uunværlighet. Og så synes jeg at argumentet om at man skal få velge fritt, ikke kan brukes så lenge et overveldende flertall velger tradisjonelt. Og jeg er helt på linje med bokormens undringer over hvor viktig det er med tid sammen med barn for mor samtidig som det tilsynelatende er så uproblematisk at far jobber ekstra mye og derfor ikke får tid til barna sine.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 18:51   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at om man ikke kan ta ut tre måneder permisjon så bør man vurdere sterkt hvor riktig det er å få barn.

Gammel 02-08-13, 19:08   #68
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg er vel ikke mot fedrekvoten. Men jeg synes det er snodig at far har flere øremerkede uker enn mor. Og synes som sagt det burde være en viss fleksibilitet. Begge veier. Jeg vet om mødre (adopsjon) som ikke har fått overføre de to ukene etter "fødselen" til far fordi mor MÅ ha dem.
:

Det er nye regler nå og far og mor har like mange øremerkede uker.

Sånn ellers er jeg veldig enig med Pøbelsara, esme m.fl. her.

Gammel 02-08-13, 19:31   #69
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på siden, men jeg husker jeg reagerte da Erik Solheim måtte være hjemme med sykt barn da det skulle være fredsforhandlinger i Oslo om Sri Lanka. Noen har faktisk for viktige jobber til å ta ut alle rettigheter, tenkte jeg da.

Jeg kan skjønne at noen har så viktige jobber at de ikke kan ta ut tre måneder permisjon og synes ikke de bør la være å få barn av den grunn. Og da får de ordne seg på andre måter (au pair, at den andre foreldren tar ulønnet permisjon osv).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 19:46   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvis noen er fullstendig uunnværlige på jobb er det å få barn et risikoprosjekt. Hvis det er umulig å ta ut fedrekvote må det være enda mer umulig å overta hele permisjonen om mor blir syk. Det vil også være umulig å følge opp et sykt barn.

Jeg mener at fedrekvoten bør være som den er og at det skal være selvstendig opptjeningsrett, men det hadde ikke fått meg til å la være å stemme høyre ved valget dersom jeg ellers mente at deres politikk var best. Fedrekvote er en bitteliten sak i valgkampen sammenlignet med mye annet.

Hva som er små og store saker er vel litt opp til folk å avgjøre også. Jeg er delvis enig i at fedrekvote er en liten sak. Det handler helt klart ikke om grunnleggende oppbygging av samfunnet og offentlig vs privat eller filosofien bak, men for sånne enkle sjeler som meg som vingler litt og som synes at fasiten ligger et eller annet sted midt imellom alle partiene () kan en slik sak bli utslagsgivende. Litt fordi jeg er opptatt av politikk som berører barn og familier mer enn det meste annet. Men jeg er enig i at en sånn sak ikke bør velte lasset dersom man kan skrive under mesteparten av resten av partiprogrammet.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg mener at om man ikke kan ta ut tre måneder permisjon så bør man vurdere sterkt hvor riktig det er å få barn.

Joda. Men jeg synes ikke vi skal ha et land som gjør at viktig jobb gjør at man ikke kan få barn fordi systemet er rigid med hensyn på hvordan man organiserer familielivet sitt.

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Litt på siden, men jeg husker jeg reagerte da Erik Solheim måtte være hjemme med sykt barn da det skulle være fredsforhandlinger i Oslo om Sri Lanka. Noen har faktisk for viktige jobber til å ta ut alle rettigheter, tenkte jeg da.

Jeg kan skjønne at noen har så viktige jobber at de ikke kan ta ut tre måneder permisjon og synes ikke de bør la være å få barn av den grunn. Og da får de ordne seg på andre måter (au pair, at den andre foreldren tar ulønnet permisjon osv).

Enig. Men jeg mener at det ikke er så mange som har sånne stillinger. De fleste som klager over at man ikke kan ta ut permisjon er mer i kategorien upraktisk enn umulig. Selv om jeg skjønner at det er en utfordring for næringslivet med alle disse semilange permisjonene. For korte til å lære opp vikar, for lange til at det passerer som ferie.

Gammel 02-08-13, 20:22   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv ikke erik Solheim er i fredsforhandlinger hver dag, og de fleste av oss har dager med viktige møter eller liknende som ikke kan avlyses. Allikevel mener jeg at de aller, aller fleste har mulighet til å ta permisjon i en eller annen form.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 20:27   #72
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selv ikke erik Solheim er i fredsforhandlinger hver dag, og de fleste av oss har dager med viktige møter eller liknende som ikke kan avlyses. Allikevel mener jeg at de aller, aller fleste har mulighet til å ta permisjon i en eller annen form.

Ja. Men man skal også ivareta denne babyen, og det er helt sikkert noen familier som virkelig har problemer fordi det ikke er mulig for far å ta sammenhengende fri, ikke (økonomisk) mulig for mor å ta ulønnet permisjon og ingen barnehageplass før august året etter. De burde kanskje ha planlagt bedre, men jeg synes det er litt synd at det må være sånn når det er virkelig vanskelig. For hvis far velger å ikke ta ordinær pappapermisjon er barnet etterhvert ganske ungt når det ikke finnes finansiering av hjemmesituasjonen lenger. Hvis barna hadde vært litt eldre når far evt skulle begynne med en-dag-i-uka-permisjonen sin hadde jeg vært enig i at alle familier burde kunne få det til.

Gammel 02-08-13, 20:38   #73
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg mener med at det er en liten sak er at økonomien til samfunnet som helhet, velferdsgoder, finanspolitikk osv. betyr utrolig mye mer for den enkelte persons og families økonomi og velferd enn tre mnd fedrekvote. At det betyr noe i en sum av mange ting kan jeg forstå, men som enkeltstående sak synes jeg den er ganske liten.

Det var skremmende da KrF gjorde braksuksess i valget på kontantstøtta.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 20:56   #74
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det jeg mener med at det er en liten sak er at økonomien til samfunnet som helhet, velferdsgoder, finanspolitikk osv. betyr utrolig mye mer for den enkelte persons og families økonomi og velferd enn tre mnd fedrekvote. At det betyr noe i en sum av mange ting kan jeg forstå, men som enkeltstående sak synes jeg den er ganske liten.

Det var skremmende da KrF gjorde braksuksess i valget på kontantstøtta.

Det blir jo sånne symbolsaker. Jeg ble jo helrød ganske lenge på grunn av kontantstøtta. Jeg har glidd litt tilbake igjen nå og befinner meg i ingenmannsland. Du har selvfølgelig rett, men det er noe med at slike saker kan irasjonelt nok si noe om det er et parti for sånne som meg eller ikke. Det er ikke himmelvid forskjell på hvordan de ulike partiene fremstår hvis man ser bort fra ytterpunktene, og da kan slike saker ende med å bli mer utslagsgivende enn de burde.

Gammel 02-08-13, 21:30   #75
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler litt om at kommunikasjonen i hjemmet mellom mor og far kanskje ikke er helt på topp, hvis foreldre ikke klarer å lage et opplegg som passer begge uten at det offentlige må lage kvoter og begrensninger. Mødre må være mer lydhøre og fedre må ja baller nok til å si fra hva de egentlig vil. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke fedre kan ta mer fødselsperm UTEN at det er nedfelt i en lov. Sånn det er i dag så fortsettes det jo fra regjeringshold at fordelingsnøkkelen EGENTLIG er sånn vi alle vil ha det, men vi lovfester det allikevel liksom, for sikkerhets skyld...

Gammel 02-08-13, 21:34   #76
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er vel den evige forskjellen på "lyst på" og "vil". Lovgivningen må til fordi vi i øyeblikket ikke har lyst til det vi egnetlig vil. Rett og slett fordi tankemønstre og samfunnsmønstre er fastlåste. Derfor er jeg i prinsippet enig med høyre, men jeg tror en slik løsning ikke vil føre dit man egentlig vil på sikt. Vente noen år, så kanskje.

Gammel 02-08-13, 23:19   #77
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Så på nrk nettopp, en høyredude som sa at det var så vanskelig for mange menn å ta seg fri i så mange uker. Da blir jeg helt forundret - at et partimedlem kan argumentere så dårlig for en sak. Nå er jeg uenig i at fedrekvoten skal fjernes, men hvis jeg hadde vært for det så skulle jeg jammen klart å finne bedre argumenter enn det der. Det kjentes ut som om noen sto og viftet med en rød klut foran meg. Hva er det så gjør at menn er så mye viktigere i arbeidslivet enn kvinner? *gaaah*

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 23:27   #78
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Så på nrk nettopp, en høyredude som sa at det var så vanskelig for mange menn å ta seg fri i så mange uker. Da blir jeg helt forundret - at et partimedlem kan argumentere så dårlig for en sak. Nå er jeg uenig i at fedrekvoten skal fjernes, men hvis jeg hadde vært for det så skulle jeg jammen klart å finne bedre argumenter enn det der. Det kjentes ut som om noen sto og viftet med en rød klut foran meg. Hva er det så gjør at menn er så mye viktigere i arbeidslivet enn kvinner? *gaaah*

Høyre bør i det minste bestemme seg for hvorfor de vil ha den bort. Er der fordi så godt som alle menn har viktigere jobber enn kvinner som han her mente, eller er det fordi "det ikke er noe problem å ta pappapermisjon lenger" som Yngve Brox mente?

Hvor surrete fremstår Høyre her nå? Jeg kommer fra eldgammel Høyrefamilie men de er jo helt populistisk og tåpelig. Jeg forventer at Høyre er et pragmatisk parti som er for at næringslivet går godt, og å fjerne fedrekvote er ikke noen fordel for å ha flest mulig i arbeid.

Gammel 03-08-13, 00:18   #79
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper virkelig at vi en gang i fremtiden kommer dit at permisjonen blir såpass likelig fordelt mellom mor og far at det ikke lengre trengs noen regler rundt dette. Personlig skjønner jeg ikke at det skal være så f....vanskelig. Lenge før det var aktuelt å få barn hadde jeg da sett for meg at permisjon var noe som skulle deles. Slik ble de også, selv om det ikke akkurat var poppis på LøveMannen sin arbeidsplass.

At deg finnes noen jobber der man bare ikke kan være fullstendig borte i 3 måneder skjønner jeg selvsagt. Men dette er tross alt meget begrenset og jeg vil da tro at man, enten det gjelder mor eller far, ordner seg på annen måte (au-pair, ulønnet permisjon for den andre foreldren etc.)

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 00:29   #80
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Lurer på hva de gjør i bedriftene når noen dør...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.