Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-13, 00:41   #81
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Lurer på hva de gjør i bedriftene når noen dør...

Eller blir påkjørt, eller får hjerteinfarkt eller noe annet som uunngåelig fører til lengre fravær....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 00:43   #82
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller rett og slett bare slutter?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 00:46   #83
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Eller rett og slett bare slutter?

Ha, man burde forby menn å slutte i jobben sin. De er for viktige.

Gammel 03-08-13, 01:28   #84
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg mener at om man ikke kan ta ut tre måneder permisjon så bør man vurdere sterkt hvor riktig det er å få barn.

Mnja, permisjon kan komme til å måtte tas ut på et tidspunkt som er skikkelig ugunstig karrieremessig. På tampen av en doktorgrad, rett før en gründerbedriften din er i ferd med å "ta av", rett før en viktig mulig forfremmelse og hva_har_du - ting som er viktig der og da, men som ikke er et problem på lang sikt. Barnet skal du ha i mange år.

De ansetter en ny. Det er vanskelig å gjøre når arbeidstakeren fortsatt er ansatt, men i perm.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 01:31   #85
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vel, hvis det passer så dårlig å få barn, så bør man kanskje vente til et annet tidspunkt. Sist jeg sjekket var prevensjon enkelt tilgjengelig og ganske sikkert.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 01:46   #86
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Mnja, permisjon kan komme til å måtte tas ut på et tidspunkt som er skikkelig ugunstig karrieremessig. På tampen av en doktorgrad, rett før en gründerbedriften din er i ferd med å "ta av", rett før en viktig mulig forfremmelse og hva_har_du - ting som er viktig der og da, men som ikke er et problem på lang sikt. Barnet skal du ha i mange år.

De ansetter en ny. Det er vanskelig å gjøre når arbeidstakeren fortsatt er ansatt, men i perm.

Jeg er enig i dette. For meg ødela virkelig permisjonen mine muligheter i bedriften/ avdelingen jeg var, big time. Og jeg kjenner virkelig på hvor viktig det er å ha (eller beholde) en jobb man er virkelig glad i. Selvsagt er barna viktigst, men som forelder er det jo lov å gjøre en liten konsekvensanalyse også, uten at det blir satt spørsmålstegn ved det. eller at en slik analyse blir latterliggjort.
Tilstedeværelse hadde gjort ting annerledes, og så skulle jeg "reise kjerringa" og få alt på beina igjen som fersk småbarnsmor med to-tre timers søvn hver natt. Jeg forutså ikke helt denne, selv om ting har gått seg til greit nå. Mannen hadde det likedan på permisjon nr. 2, midlertidig ansatt som prosjektleder i et prosjekt han virkelig brant for. Vi var kreative, og fikk det jo til på et vis. Det er ikke det at man er så viktig at verden ikke går rundt altså! Men selvsagt er jobben man har en stor del av livet, også etter at man får barn.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 01:49   #87
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, hvis det passer så dårlig å få barn, så bør man kanskje vente til et annet tidspunkt. Sist jeg sjekket var prevensjon enkelt tilgjengelig og ganske sikkert.

Det er jo ikke alle som kan time eller velge dette, for noen er det vanskeligere enn man skulle tro.

Gammel 03-08-13, 01:57   #88
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det er jo ikke alle som kan time eller velge dette, for noen er det vanskeligere enn man skulle tro.

For den store majoriteten er jo ikke det vanskelig i det hele tatt vil jeg tro. Eller tenker du på de det aldri passer for å få barn - det blir jo i så fall en annen problemstilling.

Gammel 03-08-13, 02:02   #89
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er jeg helt enig i, men om man ikke kan ta permisjon overhodet så bør man vurdere hvordan og hvorfor man vil ha barn. Er det en kort periode det ikke passer eller har man egentlig tenkt å ikke ha så mye med barnet å gjøre?

Gammel 03-08-13, 02:02   #90
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

For den store majoriteten er jo ikke det vanskelig i det hele tatt vil jeg tro. Eller tenker du på de det aldri passer for å få barn - det blir jo i så fall en annen problemstilling.

Egentlig litt begge deler. At man burde droppe barn om man ikke får tatt hele permisjonen synes jeg høres rart ut. Avgjør det i så stor grad om man duger som forelder at man benytter seg av hele dette velferdsgode? Hva skal man si om tidligere tider da? Andre land?

Gammel 03-08-13, 02:14   #91
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Egentlig litt begge deler. At man burde droppe barn om man ikke får tatt hele permisjonen synes jeg høres rart ut. Avgjør det i så stor grad om man duger som forelder at man benytter seg av hele dette velferdsgode? Hva skal man si om tidligere tider da? Andre land?

Selvsagt trenger man ikke ta hele permisjonen - det er da full anledning til å la være. Men da må man ikke sutre samtidig, syns jeg.

Gammel 03-08-13, 03:11   #92
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, om du er bedriften så stopper det der. Og får du hjerteinfarkt eller kreft, vel da går du sannsynligvis konk. Det bør du slippe å gjøre når du får barn. Jeg ser behovet for at det skal være mer lik fordeling mht hvem som tar ut perm. Både for menn og kvinner og barns skyld. Jeg ser dog ingen grunn til at de skal være helt likt for alle, at alle familier må velge samme løsning.

Gammel 03-08-13, 03:16   #93
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg helt enig i, men om man ikke kan ta permisjon overhodet så bør man vurdere hvordan og hvorfor man vil ha barn. Er det en kort periode det ikke passer eller har man egentlig tenkt å ikke ha så mye med barnet å gjøre?

Det finnes jobber der man jobber helt normale dager, kanskje til og med kortere dager, men der man ikke kan være borte hele dager likevel. Feks 10-16 (19) og en lørdag i mnd. Masse tid til å være mor/far da. Man trenger virkelig ikke å ha en 24/7-jobb for å slite med å ta ut permisjon.

Men som flere har sagt, de aller fleste klarer det. Og da mener jeg det er vrangskap å ikke gi unntak for de få som virkelig ikke får det til. Til syvende og sist er det barnet som taper.

Gammel 03-08-13, 08:58   #94
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Å beholde et oppdrag med stor fleksibilitet i forhold til arbeidstid i hverdagen vektet i alle fall mye mer enn de to månedene med perm vi mistet. Neste oppdrag kunne fort være en låst 8-16 situasjon. Dette var mer tanker som svar til at det omtrent ikke finnes jobber som er viktige nok, eller latterliggjøring av at man er så viktig. Det kan rett og slett være så enkelt som at man har en jobb man vil fortsette å ha. Som kvinne tenker jeg i alle fall på de samme tingene, og har vel egentlig nok av venninner som har kommet mellom jobber i forbindelse med det å få barn, særlig i mindre firmaer i min bransje.

Gammel 03-08-13, 09:11   #95
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at om man ikke kan ta ut tre måneder permisjon så bør man vurdere sterkt hvor riktig det er å få barn.

Her er jeg ikke enig. Det kan tenkes at dette i såfall er en forelder som er VELDIG tilstede etter jobb, i helger og i ferier. Det kan tenkes at det er en som selvstendig næringsdrivende, eller som er under utdannelse med obligatorisk undervisning. Gårdbruker? Hele vitsen med Høyres sak er de tror familiene selv klarer å finne de beste løsningene utifra sin egne hverdag. Mannen min og jeg klarte det, men selvom jeg tjener mest, og har en "viktigere" jobb, var det ALLIKEVEL jeg som tok den største delen av permisjonen (av andre årsaker er morsmelken og biologi).

Og så synes jeg mange av kommentarene her bærer preg av litt lite forståelse for at ikke alle jobber er i de offentlige eller store bedrifter med mange ansatte.

Gammel 03-08-13, 09:23   #96
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden menn er uunnværlige er sannsynligvis like mange kvinner uunnværlige. Disse kvinnene må også kunne få barn. Det ville være dumt om kvinner må velge barnløshet bare fordi de ikke kan ta seg fri. Skal kvinnens ukenr også være fleksible? Slettes ikke alle kvinner er arbeidsuføre etter fødsel og amming er et personlig valg. Det kunne sikret at ikke selvstendig næringsdrivende kvinner ikke må gi opp bedriften om de får barn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 09:43   #97
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Siden menn er uunnværlige er sannsynligvis like mange kvinner uunnværlige. Disse kvinnene må også kunne få barn.

Nettopp, og etter år på forum, også i barselgrupper, så er det ikke skjelden tråder om rettigheter på arbeidsledighetstrygd etter endt permisjon, for damene. De jeg hører om i midlertidige oppdrag, eller jobber der perm er vanskelig, ender kanskje ofte der? Noen ofrer seg i alle fall, og da er det ofte kvinnen. Jeg synes denne delen av debatten burde synliggjøres i større grad, for hva om damene nektet å betale denne prisen? At menn betaler det samme gjør jo ikke noe positivt for at denne situasjonen er blodig urettferdig. At nær 40 % av arbeidsstokken i fødselsklar alder er i slike midlertidige oppdrag snakkes det lite om, det er først rundt 45 års alder at dette tallet synker og de fleste av oss er i trygge ansettelsesforhold.

Gammel 03-08-13, 10:17   #98
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes denne diskusjonen er ganske teit. Omsorgsevnen avhenger ikke av hvorvidt det passer å ta fri ti uker innen mars til august 2014.

Jeg synes overhodet ikke at disse ukene der far skal ha ansvar for barn er viktige nok til den graden av statlig inngripen det medfører. Det eneste, og da mener jeg eneste, argumentet for å opprettholde fedrekvoten for min del, er at kvinner i fertil alder ikke skal sees på som en risiko i arbeidslivet, mer enn menn. Da må det bli vanlig at fedre er borte i noen måneder, ikke bare mulig.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 10:18   #99
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes denne diskusjonen er ganske teit. Omsorgsevnen avhenger ikke av hvorvidt det passer å ta fri ti uker innen mars til august 2014.

Jeg synes overhodet ikke at disse ukene der far skal ha ansvar for barn er viktige nok til den graden av statlig inngripen det medfører. Det eneste, og da mener jeg eneste, argumentet for å opprettholde fedrekvoten for min del, er at kvinner i fertil alder ikke skal sees på som en risiko i arbeidslivet, mer enn menn. Da må det bli vanlig at fedre er borte i noen måneder, ikke bare mulig.

Signerer hele innlegget!

Gammel 03-08-13, 10:24   #100
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omsorgsevnen handler ikke om mulighet til å ta fri i det hele tatt. Omsorgsfulle foreldre finnes i hele verden, også i land uten permisjon. Det er nå ord som "tvinges" til å være hjemme med barnet og "umulig å ta permisjon" brukes som argumenter mot fedrekvoten jeg reagerer. Spørsmålet er om spesielt uunnværlighet både blant menn og kvinner skal medføre at permisjon blir overført til den andre. Jeg synes ikke uunnværlighet kan brukes som argument mot fedrekvoten, hvis det ikke samtidig brukes som argument mot kvoten som er forbeholdt mor.

Jeg tenker at det er et mål om full valgfrihet hele permisjonstiden, men at tiden ikke er inne ennå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.