|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Men Milfrid, denne diskusjonen har du og jeg hatt før. Og da var det dine barns far du sa det var bortimot helt umulig for å ta ut permisjon. Og han jobber slett ikke for noe enkeltmannsforetak. Han var bare veldig viktig der han var.
|
|
|
#63 |
|
Shake it out!
|
Hehe, stemmer. Og jeg er fremdeles enig i at det hadde vært vanskelig å få til for Eksen min. Og synes ideologisk sett at man bør få bestemme selv hvem som skal ta permisjon eller ei. Selv om jeg ser behovet for at enkelte får et litt større insentiv til å ta ut permisjon enn de ville hatt om man ikke hadde fedrekvoten.
|
|
|
#64 |
|
Shake it out!
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant...men kanskje bør menn som ikke mener de kan ta ut kvoten ikke få barn? På samme måte som nok enkelte kvinner velger bort barn fordi det ikke passer med jobb og familie?
|
|
|
#65 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantHvis noen er fullstendig uunnværlige på jobb er det å få barn et risikoprosjekt. Hvis det er umulig å ta ut fedrekvote må det være enda mer umulig å overta hele permisjonen om mor blir syk. Det vil også være umulig å følge opp et sykt barn. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg tenker at argumentene om at fars jobb er så viktig at han ikke kan ta perm, er 99% på grunn av holdningene man har og bare 1% basert på reell uunværlighet. Og så synes jeg at argumentet om at man skal få velge fritt, ikke kan brukes så lenge et overveldende flertall velger tradisjonelt. Og jeg er helt på linje med bokormens undringer over hvor viktig det er med tid sammen med barn for mor samtidig som det tilsynelatende er så uproblematisk at far jobber ekstra mye og derfor ikke får tid til barna sine.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg mener at om man ikke kan ta ut tre måneder permisjon så bør man vurdere sterkt hvor riktig det er å få barn.
|
|
|
#68 |
|
nju nja njo
|
Det er nye regler nå og far og mor har like mange øremerkede uker.
|
|
|
#69 |
|
En som trener
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantLitt på siden, men jeg husker jeg reagerte da Erik Solheim måtte være hjemme med sykt barn da det skulle være fredsforhandlinger i Oslo om Sri Lanka. Noen har faktisk for viktige jobber til å ta ut alle rettigheter, tenkte jeg da. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
maler
|
Hva som er små og store saker er vel litt opp til folk å avgjøre også. Jeg er delvis enig i at fedrekvote er en liten sak. Det handler helt klart ikke om grunnleggende oppbygging av samfunnet og offentlig vs privat eller filosofien bak, men for sånne enkle sjeler som meg som vingler litt og som synes at fasiten ligger et eller annet sted midt imellom alle partiene (
Joda. Men jeg synes ikke vi skal ha et land som gjør at viktig jobb gjør at man ikke kan få barn fordi systemet er rigid med hensyn på hvordan man organiserer familielivet sitt.
Enig. Men jeg mener at det ikke er så mange som har sånne stillinger. De fleste som klager over at man ikke kan ta ut permisjon er mer i kategorien upraktisk enn umulig. Selv om jeg skjønner at det er en utfordring for næringslivet med alle disse semilange permisjonene. For korte til å lære opp vikar, for lange til at det passerer som ferie.
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantSelv ikke erik Solheim er i fredsforhandlinger hver dag, og de fleste av oss har dager med viktige møter eller liknende som ikke kan avlyses. Allikevel mener jeg at de aller, aller fleste har mulighet til å ta permisjon i en eller annen form.
|
|
|
#72 |
|
maler
|
Ja. Men man skal også ivareta denne babyen, og det er helt sikkert noen familier som virkelig har problemer fordi det ikke er mulig for far å ta sammenhengende fri, ikke (økonomisk) mulig for mor å ta ulønnet permisjon og ingen barnehageplass før august året etter. De burde kanskje ha planlagt bedre, men jeg synes det er litt synd at det må være sånn når det er virkelig vanskelig. For hvis far velger å ikke ta ordinær pappapermisjon er barnet etterhvert ganske ungt når det ikke finnes finansiering av hjemmesituasjonen lenger. Hvis barna hadde vært litt eldre når far evt skulle begynne med en-dag-i-uka-permisjonen sin hadde jeg vært enig i at alle familier burde kunne få det til.
|
|
|
#73 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantDet jeg mener med at det er en liten sak er at økonomien til samfunnet som helhet, velferdsgoder, finanspolitikk osv. betyr utrolig mye mer for den enkelte persons og families økonomi og velferd enn tre mnd fedrekvote. At det betyr noe i en sum av mange ting kan jeg forstå, men som enkeltstående sak synes jeg den er ganske liten. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
maler
|
Det blir jo sånne symbolsaker. Jeg ble jo helrød ganske lenge på grunn av kontantstøtta. Jeg har glidd litt tilbake igjen nå og befinner meg i ingenmannsland.
|
|
|
#75 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantDet handler litt om at kommunikasjonen i hjemmet mellom mor og far kanskje ikke er helt på topp, hvis foreldre ikke klarer å lage et opplegg som passer begge uten at det offentlige må lage kvoter og begrensninger. Mødre må være mer lydhøre og fedre må ja baller nok til å si fra hva de egentlig vil. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke fedre kan ta mer fødselsperm UTEN at det er nedfelt i en lov. Sånn det er i dag så fortsettes det jo fra regjeringshold at fordelingsnøkkelen EGENTLIG er sånn vi alle vil ha det, men vi lovfester det allikevel liksom, for sikkerhets skyld...
|
|
|
#76 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantDet er vel den evige forskjellen på "lyst på" og "vil". Lovgivningen må til fordi vi i øyeblikket ikke har lyst til det vi egnetlig vil. Rett og slett fordi tankemønstre og samfunnsmønstre er fastlåste. Derfor er jeg i prinsippet enig med høyre, men jeg tror en slik løsning ikke vil føre dit man egentlig vil på sikt. Vente noen år, så kanskje.
|
|
|
#77 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantSå på nrk nettopp, en høyredude som sa at det var så vanskelig for mange menn å ta seg fri i så mange uker. Da blir jeg helt forundret - at et partimedlem kan argumentere så dårlig for en sak. Nå er jeg uenig i at fedrekvoten skal fjernes, men hvis jeg hadde vært for det så skulle jeg jammen klart å finne bedre argumenter enn det der. Det kjentes ut som om noen sto og viftet med en rød klut foran meg. Hva er det så gjør at menn er så mye viktigere i arbeidslivet enn kvinner? *gaaah* |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Mother of Dragons
|
Høyre bør i det minste bestemme seg for hvorfor de vil ha den bort. Er der fordi så godt som alle menn har viktigere jobber enn kvinner som han her mente, eller er det fordi "det ikke er noe problem å ta pappapermisjon lenger" som Yngve Brox mente?
|
|
|
#79 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg håper virkelig at vi en gang i fremtiden kommer dit at permisjonen blir såpass likelig fordelt mellom mor og far at det ikke lengre trengs noen regler rundt dette. Personlig skjønner jeg ikke at det skal være så f....vanskelig. Lenge før det var aktuelt å få barn hadde jeg da sett for meg at permisjon var noe som skulle deles. Slik ble de også, selv om det ikke akkurat var poppis på LøveMannen sin arbeidsplass. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantLurer på hva de gjør i bedriftene når noen dør... |
|
|
|
![]() |
|
|