|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Kanskje fordi det ble reagert på at far hadde flere øremerkede uker enn mor? |
|
|
|
|
|
#202 |
|
Ringskrømt
|
Hvis en ordning er mindre tungvindt - er ikke det en bra ting? Eller er det et poeng at det skal være tungvindt og vanskelig å få kabalen til å gå opp? |
|
|
|
|
|
#203 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#204 |
|
Mother of Dragons
|
For mydighetene er det overordnede målet at samfunnet skal bli bedre. Jo mer likestilt kvinner og menn er i arbeidslivet jo bedre.
|
|
|
#205 |
|
maler
|
Joda. Jeg kan skjønne det der med at noen syntes det var urettferdig at far skulle ha mer enn mor. Jeg bare synes det er dumt å gjøre det mindre valgfritt enn det trenger å være. Men nå synes jeg mest mulig valgfrihet bør være utgangspunktet, og det har så langt egentlig ikke vært nødvendig å kvotere uker til mor. Men hvis det kan være med på å gjøre fedrekvoten mer spiselig så kjøper jeg den altså.
|
|
|
#206 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantMen, altså, om jeg har lyst til å være hjemme i 2-3 år med ungene, og mannen min ikke vil/kan ta permisjon, er det jo ingen som nekter oss dette? |
|
|
|
|
|
#207 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantNoe av greia her er vel at godene for de som ønsker valg b har blitt degradert en smule.
|
|
|
#208 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantSvært bra innlegg fra en klok fyr:
|
|
|
#209 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig godt skrevet!
|
|
|
#210 |
|
maler
|
Bra skrevet det der ja.
|
|
|
#211 |
|
|
Det var disse kommentarene jeg reagerte på, og da kanskje spesielt "sist jeg sjekket var prevensjon enkelt tilgjengelig og ganske sikkert", det var den som førte til "da burde jeg vel tatt abort, da, om jeg plutselig ble gravid!
Jeg er ikke fornærmet. Og så klart mener jeg at dette er noe man skal tenke over.
Jeg er litt usikker på hvor du har det fra at de som har problemer med å ta ut en hel permisjon mener at det overhodet ikke er suboptimalt?
|
|
|
|
|
|
#212 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#213 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg syns du er mye mer hårsår enn du trenger å være på bakgrunn av mitt innlegg, Maverick. Abortfabuleringene er forøvrig dine alene, absolutt ikke mine. |
|
|
|
|
|
#214 |
|
En, av to-tre
Det at vi i det hele tatt har betalt foreldrepermisjon er jo fordi staten ønsker at flest mulig skal jobbe. I motsetning til f.eks. barnetrygden er ikke fødselspermisjonen ment som et utlignende tiltak, om jeg har forstått det riktig. |
|
|
|
|
|
#217 |
|
Ser lyst på livet
|
Da blir permisjonen på 49 uker, inntektstapet når far skal ta ut permisjonen blir ikke så stort, som er ett av argumentene mine medkvinner bruker for at far ikke kan ta ut permisjonen, de har ikke råd til det. |
|
|
|
|
|
#218 |
|
maler
|
Da bringer du argumentet om at det blir vel kort tid til amming og innføring av fast føde på banen så det holder, og du gjør at de som fortsatt ikke har mulighet til sammenhengde fedrekvote må søke barnehageplass eller dagmamma fra 7-8 mnd alder.
|
|
|
#219 |
|
En, av to-tre
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJa, sånn som det er nå så er fedrekvota 14 uker uansett om det er åtti eller hundre prosent dekning. Det inntektstapet man snakker om på grunn av dette, det er reelt, men i mitt hode er akkurat den diskusjonen litt et symptom på at vi har det vanvittig godt. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantKlart vi har det vanvittig godt. Man skal ikke heve blikket veldig høyt før man ser at vi har det i overkant godt også. Men jeg synes ikke det er grunn til å ikke prøve å komme frem til den best mulige løsningen på velferdsgoder vi tross alt bruker ganske mye penger på.
|
![]() |
|
|