Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er lekser overgrep mot barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-13, 12:08   #141
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er lekser overgrep mot barn?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har tenkt litt på denne diskusjonen (og fleire andre diskusjonar) og i eit historisk perspektiv, er jo dette med to fulltidsarbeidande foreldre i same familie eit relativt nytt fenomen. Lekseordninga slik ho er i dag, er tilpassa ein kultur kor mødrene ofte var heimeverande eller deltidsarbeidande og kor barn gjerne kom heim og møtte voksne istadenfor å gå på SFO.

Eg synest likevel argumenta for å lære gode arbeidsvaner, lære å strukturere og arbeide på eiga hand og dagleg pugging av puggemateriale er så viktige at dei må ivaretas. Elevane vil tape på å ikkje ha gode arbeidsvanar, når arbeidsmengda blir større. Det vil bli beintøft å skulle lese tre kapittel til historieprøve på ungdomstrinnet, viss dei ikkje har trent på å strukturere arbeid sjølv.

Samtidig er det stor forskjell på å gjere dette mellom 14-16 og mellom 17-19. Akkurat konkrete løysingar på å legge til rette for at det er rom for denne ferdigheitstreninga som leksene inneberer, har eg ikkje. Heildagsskule er eit alternativ, men det er eit enormt sprang frå den bemanninga og rekrutteringa læraryrket har i dag, til det heildagsskulen vil kreve. Men eg ser jo argumenta om at ettermiddagen er kort og at barna kjem mykje seinare heim nå, enn i "gamle dager".

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 13:54   #142
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg har også en datter som leker mye med andre og er veldig sosial mellom 14.00 og 17.00. Den tiden er helt uorganisert og selv om de nå snart er 11 så er det mye lek i det de driver med.

Jeg er så enig i alt du sier her Røverdatter. Og vil føye til at min eldste har det likedan, hun gjør også mye av leksene i denne perioden, men de lengste og vanskligste står gjerne igjen til vi voksne er hjemme mellom 17 og 18 engang. Så skal middag lages. Jeg må si at det står en stor ubrukt ressurs igjen i denne perioden slettes ikke stemmer for vår del. Jeg har ikke en eneste egen fritidsaktivitet, så kveldene våre tas ikke av det heller. Jeg jobber mye og er egentlig ganske sliten når kvelden kommer, jeg er ikke flau over å si det heller.

I USA har de "Study hall" hvor man gjør skolearbeid, har de ikke? Jeg mener det kan være flere måter å løse egenarbeidsdelen på, det er ikke enten lekser eller heldagsskole. Litt lekser går sikkert fint for de fleste, men slik det er hos oss går det timer hver kveld, det er mye mer omfattende enn jeg trodde før jeg selv fikk skolebarn. Har en i sjette og en i fjerde. Må også ta med at jeg tror det er store forskjeller på landsbasis også, hva som pålegges hjemmet.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 15:14   #143
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er 8 åringen kun med på en aktivitet av gangen. Akkurat nå er det litt overlapp med fotball og sang/dama. Men fotballen er ferdig iløpet av september.
Jeg har hele tiden sagt til henne at en organisert aktivitet er nok, men det er jenter i klassen som er med på både 3 og 4. Ikke skjønner jeg at det går.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 19:12   #144
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker meg en skikkelig lekserevisjon på nasjonalt nivå. Vi har en del forskning, så bare sett i gang en grundig evaluering i fagmiljøet med påfølgende veiledere og retningslinjer. Jeg vil sikre et klart mål med leksene, og hvordan man best oppnår det, samt unngå tilfeldige lekser fordi "sånn har vi alltid gjort det" eller "det krever foreldrene".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.